Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: [LÖST] Intervalltorkarproblem 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    [LÖST] Intervalltorkarproblem 9000

    Hej,

    Bil: 9000i 1988
    Har fått problem med vindrutetorkarna när jag kör/kört på intervalläget.
    I intervalläget märkte jag att de gjorde kanske 10-15 slag och sen dog de av i sitt viloläge. Efter att detta inträffat så fungerar inte heller de andra lägena heller. Väntar jag ca 2-3 minuter så fungerar de igen. Att köra kontinuerligt i nån av hastigheterna verkar inte orsaka problemet att de dör av.
    Trodde det var reläet som spökade och satte dit ett nytt. Testade med att fälla upp torkararmarna och köra intervalltorkning och de gick länge så jag trodde att problemet var borta.
    Vid första turen i regn så såg jag att problemet fanns kvar dessvärre men nu hörde jag också att det smattrar från reläet när torkarna i intervalläge är på väg till viloläget.
    Hörs inget när de slår över rutan till vändläget - bara när just innan de når tillbaka till viloläget. Alltså inte hela vägen över rutan...
    Hastigheten minskar märkbart den sista biten också när reläet smattrar vilket kan vara förståeligt. Ibland slår de flera gånger utan att det smattrar men det kommer förr eller senare - oftast förr. Sedan är torkarna som sagt obrukbara i 2-3 minuter. När torkarna är "döda" kan man höra att det klickar i reläet i intervalläget men torkarna gör inte en ansats till att röra sig.

    Nån som har sett nåt liknande förr och vet vad som felas? Har sett att andra har haft problem med att det skulle vara i motorn som det behövs åtgärder men då har det varit att torkarna stannar på fel ställe. Det här är ju ett intermittent fel i ett visst körläge som påverkar de andra körlägena men inte vice versa. Man saknar inte kon förrän båset är tomt som man säger och att sköta intervalltorkandet själv är inte såååå himla underhållande:-D.
    Senast redigerat av Powerponken den 2020-02-14 klockan 16:20.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Känner igen fenomenet och var övertygad om att det var relät men det verkar ju vara fel.
    Jag skulle fortsatt felsökningen med jordpunkter och spänningsmatningar.
    Därefter spaken och sist motorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Den första saken väl att det var väl ett nytt begagnat spolarrelä?

    Men rent generellt låter det som du har problem med spänningsfall, och huvudkandidaten är tändlåsreläet. Annars får du börja vid säkring 8 och följa ledningarna för att se var spänningen försvinner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag skulle prova att byta (eller öppna upp och rengöra) spaken.
    Iochmed att du redan bytt relät.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Med tanke på att den falerande funktiionen verkar kopplad till hur belastad vindrutetorkarmotorn är så låter det som spänningen har sjunkit redan på säkring 8, då den är gemensam för torkarreläet och vindrutetorkarmotorn.

    Jag har svårt att se hur dålig kontakt i spaken skulle ge den problembilden, men det skulle kunna vara en kortslutning inne i spaken (det finns både +matning och jord där i ändläget), Det faktum att det behöver några minuter att återhämta sig tyder på att något går varmt någonstans.

    Men du har en poäng, jag skulle nog prova spakbyte om spänningen på säkring 8 är stabil när problemet uppstår.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack för era uppslag till vad rotproblemet kan vara!
    Vad det gäller reläets beskaffenhet så är det ett fabriksnytt som jag satte dit. Spaken bytte jag till en fabriksny för ca 4 år sedan pga skada vid tidigare skedd stöld.

    Jaa, att något går varmt låter ju troligt med tanke på att det börjar funka igen efter några minuters vila. Det som är egendomligt är ju det att det bara är intervalläget som tillfälligt "dödar" hela torkarfunktionen. Eftersom jag hör att det klickar till i reläet för vad som bör betyda start men så får man ju intrycket att matningen till motorn är borta. Lite funderingar: Matningen till motorn och jordningspunkt är väl densamma oavsett intervall eller kontinuerlig drift..... eller....? Intervallreläet ingår väl rimligen inte i kretsen när man kör torkarna kontinuerligt.
    Om det skulle vara kortslutning i spaken - borde det då inte påverka kontinuerlig drift så säkringen går då också?.
    Jag tolkar det som att ingen skulle satsa på att motorn är det primära problemet iaf? Inget som dåliga kol skulle kunna orsaka?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Reläers hållspänning är mycket lägre än tillslagsspänningen, samt att motorn har en strömspik vid start som är fler ggr stömmen när motorn snurrar normalt, det är troligen anledningarna till att det fungerar om du kör kontinuerligt - maximala spänningsfallet blir dels mindre, dels påverkar inte reläets funktion.

    Det kan visserligen vara så att motorkolen är dåliga och förvärrar problemet, men knappast orsaken i sig - säkringen går väl inte?

    Prova med att byta tändlåsreläet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Reläers hållspänning är mycket lägre än tillslagsspänningen, samt att motorn har en strömspik vid start som är fler ggr stömmen när motorn snurrar normalt, det är troligen anledningarna till att det fungerar om du kör kontinuerligt - maximala spänningsfallet blir dels mindre, dels påverkar inte reläets funktion.

    Det kan visserligen vara så att motorkolen är dåliga och förvärrar problemet, men knappast orsaken i sig - säkringen går väl inte?

    Prova med att byta tändlåsreläet.
    Det låter ju rimligt. Nej, säkringen går inte - tänkte bara att det kunde "irritera" reläet så det smattrade på något sätt. Tipset med tändlåsreläet gjorde att jag kollade runt lite mer och det verkar ju kunna vara orsak till diverse problem med torkare, blinkers och fläkt så jag ska helt klart plocka upp och prova med att byta det. Är det något Saab-special relä eller finns det på Mekonomen till fler modeller?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är länk till reläet 9522061: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...1_9522061.html

    Den sitter i fler ex på ng900, t.ex. till elbakrutan, samt samma funktion DICE og 9-3/og9-3 upp ill idiga 2000. Jag skulle åka till en självplockskrot och hämta ett eller flera st.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack för infomationen! Kanon å få det bekräftat av någon som vet vad det SKA vara för utbyte. Hade tittat runt och sett både 4&5-stiftade relän som skulle passa till min enl regnumret så tveksamhet hade infunnit sig. Ska kolla om skroten har några men det blir först efter nyår då.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Relät du söker känns igen på att det har bredare stift jämfört med vanliga relän.
    Finns även på og900
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Powerponken Visa inlägg
    - Ska kolla om skroten har några men det blir först efter nyår då.
    Mens du venter på reléet kan du jo måle spenningen på sikring #8 i instrumentpanelet når intervall slutter/ikke fungerer - og når vanlig hastighet fungerer. OM det er normal spenning over sikringen når intervall ikke fungerer er en annen mulig feilkilde "posisjonerings"kontakten i viskermotoren.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Mens du venter på reléet kan du jo måle spenningen på sikring #8 i instrumentpanelet når intervall slutter/ikke fungerer - og når vanlig hastighet fungerer. OM det er normal spenning over sikringen når intervall ikke fungerer er en annen mulig feilkilde "posisjonerings"kontakten i viskermotoren.
    Jaa, efter att idag ha haft tid, lust och ork att prova det nya tändlåsreläet så lutar det åt att det är något fel i torkarmotorn. Blev ingen skillnad med nytt relä alltså - det smattrade lika gott i torkarreläet nu som innan.

    När jag hade uppfällda armar så funkade intervallen felfritt dock. Provade att med handkraft lägga på lite motstånd och då kom smattrandet i reläet. Gjorde omväxlande tester med och utan motstånd och resultatet var att med motstånd så fick man problemet. Provade också att med handkraft hjälpa armarna att torka både fram och tillbaka och släppte - de torkade några ggr fram och tillbaka utan smatter men stannade sen i viloläge. Jag hörde reläet slå till men de rörde sig ändå inte. Ruskade på torkararmen och då gick den igång för att åter stanna i viloläge och inte gå ingång när det klickade i reläet. Ruskade och de gick igång igen. Provade 4-5 ggr med samma resultat så det verkar rimligt att problemet sitter I själva motorn och ruskandet får nåt att "trilla" på plats så de startar igen.

    Köpte en "smått-o-gott"-låda med diverse delar från skrotad 89:a för några år sedan som tanken var att det kunde vara bra att ha och där kom jag på att det borde finnas en torkararmatur och mycket riktigt så fanns armatur OCH motor så det blir att byta ut motorn. Nu var det bra att ha.

    Nån som har nåt bra-att-veta-tips innan man ger sig på det? Tänkte om man behöver vara extra försiktig med nån del när man lossar motor från armatur eller så? Skulle ju vara trist att råka ha sönder nån liten men ändock viktig detalj...

    Är det lättare att skruva loss bulten som håller den lilla armen från motorn eller att lossa armaturen från den lilla armen? Det sitter ju nån plasthatt över leden som jag misstänker kan gå i bitar. Som armaturen är monterad i bilen så verkar det ju som att man ska bända loss den från första leden ut från motorn.
    Senast redigerat av Powerponken den 2020-02-02 klockan 17:44. Anledning: tillägg specifik fråga
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det låter inte som att det är torkarmotorn, det låter som du har spänningsfall (innan spänningsmatingen delar sig till motor och relä). Vad får du om du mäter på säkring 8 i de olika driftsfallen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Powerponken Visa inlägg
    - Ruskade och de gick igång igen. Provade 4-5 ggr med samma resultat så det verkar rimligt att problemet sitter I själva motorn och ruskandet får nåt att "trilla" på plats så de startar igen.
    Etter disse forsøkene mener jeg fortsatt at mikrokontakten i motoren er én mulig feilkilde - i tilfelle 9000 intervall fungerer etter noenlunde samme prinsipp som for 9-5.

    Kontakten er mekanisk festet til motorbevegelsen og har funksjon ifm. start og parkering. Når du "ruskade" i armene mens viskerene stod i parkert posisjon vil jo dette bevege motoren (ørlite) og således "røske" i kontakten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Etter disse forsøkene mener jeg fortsatt at mikrokontakten i motoren er én mulig feilkilde - i tilfelle 9000 intervall fungerer etter noenlunde samme prinsipp som for 9-5.

    Kontakten er mekanisk festet til motorbevegelsen og har funksjon ifm. start og parkering. Når du "ruskade" i armene mens viskerene stod i parkert posisjon vil jo dette bevege motoren (ørlite) og således "røske" i kontakten.

    Jaa, jag tror också på att problemet sitter i "drivpaketet" till torkarna och precis som du skriver så blir det små rörelser av ruskandet som kan få det att börja fungera igen. Ska dock först mäta spänning på säkring 8 enligt tips för att utesluta spänningsfall då det är lättare att göra än att plocka ut motorn. Det blir dock inte idag då det är -17 grader ute där jag är och jag inte har nåt varmt garage att pyssla i....

    Ett möjligt spänningsfall borde väl iaf ha gjort att torkarna FÖRSÖKER röra sig åtminstone och om spänningsfallet finns så borde de väl inte börja gå som vanligt när man ruskat i dem men det är ju bara mina funderingar i sammanhanget. Bil-el har ju alltid varit ett mörker men nuförtiden i moderna bilar med processorer och databussar så är det ju bara att ge upp och lämna till verkstad direkt...tur man har en inte fullt såååå modern bil

    GDS-boken som jag har beskriver att man ska lossa clips i leden mellan torkarmotor och stången till torkarmekaniken men det finns inget clips att loss för mig. Det är nån svart plasthatt istället där jag inte hittat nåt att öppna för att kunna lossa nåt eventuellt clips. Se bifogad bild. Är det bara att bända isär leden eller ska man ha nån speciell metod så man inte har sönder den?

    20200204_091119.jpg
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg kan desverre lite om 9000 elektrisk/elektronisk og ingenting mekanisk, men her på forumet er det jo så mange dyktige på denne biltypen (også) så man kan håpe at noen av disse "chime in".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Ja, det finns många kunniga och erfarna Saab-ägare här så jag tänkte bara skicka med den frågeställningen om nån med erfarenhet av den mekaniken tittar i tråden. Om man inte frågar finns det ingen chans till ett svar heller:-).

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Den här skattkartan kan ju underlätta...(fast det är för -97)
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13779.pdf
    Hade du provat att byta spaken eller rengöra den ?

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Som sagt - bilel kan vara ett mörker. Var igår ute en sväng med bilen för första gången efter mitt förra test av torkarna. Intervallen funkade felfritt hela tiden under den timme jag använde den! Slog av/på många gånger å körde på torr ruta sen för att få det att gå tungt men inga konstigheter visade sig. Inget är bytt/förändrat sen problemet sist visade sig så det har ju skett nån spontan self-healing de senaste dagarna - får se hur länge det håller i sig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Den här skattkartan kan ju underlätta...(fast det är för -97)
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13779.pdf
    Hade du provat att byta spaken eller rengöra den ?
    En fabriksny spak sattes in för ca 4 år sen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •