Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lämpligaste material packbox vevaxeltätning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21

    Lämpligaste material packbox vevaxeltätning

    De finns olika material på packboxar fluor gummi , silicon gummi , nitril gummi. En stilla fråga vilket gummi skulle Ni använda på svänghjulsidan mot växellådan samt även vilket material packbox mot remsidan. De kunde vara de är olika material här som passar bäst. God Jul till Er alla ! Tacksam för synpunkter. .

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Oavsett vad man skulle vilja ha så finns det väl bara 2-3 leverantörers produkter att välja på?

    Viton har trevliga egenskaper annars. Brukar vara dyrare...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag hade valt Nitril/ NBR.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    dph.de orginal leverantör , skriver och frågar.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Oavsett vad man skulle vilja ha så finns det väl bara 2-3 leverantörers produkter att välja på?

    Viton har trevliga egenskaper annars. Brukar vara dyrare...
    Man kan ju tänka sig att mäta upp packboxen och leta fram en med rätt mått hos en maskinfirma och då blir materialvalet intressant.

    Däremot ser jag inte riktigt vitsen med det när det finns bra originalprylar att köpa.
    Skulle möjligen vara om man kan skaffa p-boxar till ett betydligt lägre pris.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Finns det inte avsedd packbox att välja på från tex Elring eller liknande? De är oftast i det bästa materialet för applikationen. Att köpa på mått till motorer är sällan nån ide.
    Sen undrar jag verkligen om dph är originalleverantör till saab? Det är fabrikatet en del på eftermarknaden säljer och jag kan inte påstå att jag har varit särskilt imponerad av dem.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Förhållandena på svänghjulssidan är svårare, i regel högre hastighet och högre temperatur. Men man använder vanligtvis samma material i bägge tätningar.

    Förr var det vanligt att vevaxeltätningar gjordes i silikon men högre krav har gjort det vanligare med olika fluoroelastomerer. Vissa använder sig av en läpp av PTFE, vilket brukar användas när kraven är särskilt höga.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    Svänghjul sidan dim 88/108/11 remsidan 48/66,7/10
    Skrivit till Skandix.de som oxå är leverantör till Saab . Har ett annat företag som tänker ringa imorgon ta ett snack.
    Skandix säljer packbox svänghjul för ca 500 sek samt strax under 200 sek någon skillnad måste finnas rimligtvis.
    De tror jag oxå varmast vid svänghjul. Min dph packbox höll ca 5 år efter motorrenovering och de är för kort tid. Vilken tätning som satt orginal bil satt
    13 år utan läckage. Tyvärr märke tänkte inte på.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Coretco eller Elring är det jag skulle satsa på och då de som är framtagna till just 9-5. Just motordelar och lager/packningar så är det originaldelar som gäller i min värld. Så länge de är tillgängliga att få tag på vill säga.

    Exempelvis:
    https://webshop.saabparts.com/klassi...yABEgL_ivD_BwE

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/o..._55557240.html

    https://www.maptunparts.se/motordela...akre-saab.html
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Scandix.de är väl bara en reservdelsförsäljare som tex Speedparts eller Maptun? De har Orios sortiment och lite egna alternativ. Att man skriver "leverantör till saab" kan tolkas som att de är OEM-leverantör, vilket inte är sant.

    DPH är väl budgetartikeln i Speedparts sortiment? Jag har dåliga erfarenheter av dessa. Packboxarna släpper i ytterkant och snurrar med vevaxeln med läckage som följd. Jag har även själv monterat många Corteco-packboxar och de verkar hålla bra. Kan inte påstå att de skulle vara sämre än original, men det vet man ju först efter uppåt 10-, 15- 20.000mil. Elring har jag prövat vid något tillfälle. Då främst bakom remskivan. Känslan vid montering skiljer. Inte riktigt lika förtroendeingivande, men kan inte minnas att jag bytt någon pga läckage.

    Originalpackboxarna kommer inte från vare sig Corteco eller Elring. Produkterna skiljer sig om man lägger dom bredvid originaldelen.



    Intressant diskussion ang materialen ändå. Man lär sig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Coretco eller Elring är det jag skulle satsa på och då de som är framtagna till just 9-5. Just motordelar och lager/packningar så är det originaldelar som gäller i min värld. Så länge de är tillgängliga att få tag på vill säga.
    Vi får hjälpas åt att stödköpa originaldelar så kanske dom finns kvar lite längre
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Scandix.de är väl bara en reservdelsförsäljare som tex Speedparts eller Maptun? De har Orios sortiment och lite egna alternativ. Att man skriver "leverantör till saab" kan tolkas som att de är OEM-leverantör, vilket inte är sant.

    DPH är väl budgetartikeln i Speedparts sortiment? Jag har dåliga erfarenheter av dessa. Packboxarna släpper i ytterkant och snurrar med vevaxeln med läckage som följd. Jag har även själv monterat många Corteco-packboxar och de verkar hålla bra. Kan inte påstå att de skulle vara sämre än original, men det vet man ju först efter uppåt 10-, 15- 20.000mil. Elring har jag prövat vid något tillfälle. Då främst bakom remskivan. Känslan vid montering skiljer. Inte riktigt lika förtroendeingivande, men kan inte minnas att jag bytt någon pga läckage.

    Originalpackboxarna kommer inte från vare sig Corteco eller Elring. Produkterna skiljer sig om man lägger dom bredvid originaldelen.



    Intressant diskussion ang materialen ändå. Man lär sig.
    Varken Corteco eller Elring är som sagt leverantör till Saab när det gäller dessa delar. Corteco tror jag enbart riktar sig till eftermarknaden snarare än OEM. Bägge listar i varje fall vilket material det är i tätningarna, Corteco anger FPM (fluorgummi) för bägge och Elring FPM på svänghjulssidan och MVQ (silikongummi) mot remskivan. Observera också att dessa tätningar är beroende av rotationsriktningen, så enbart rätt material och dimension räcker inte för att få rätt tätning. Sedan finns det ärligt talat många olika typer av exempelvis FPM-gummi.

    Orio uppger för övrigt Frankrike som ursprungsland för de vevaxeltätningar de säljer idag, och det är samma leverantör av bägge (Orio leverantörsnummer 8586).

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    Fick svar från Skandix nu på morgon men bara kringår kärnfrågan bla ha med andra ord. Försökt ringa mitt tänkta samtal men jultid inget svar. Tycker de finns många fina svar här som många skrivit och bidragit med. Vet inte om kommer mycket längre.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av packbox, vevaxel B2x5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-03-26, 21:12
  2. [LÖST] Mått vid montering av främre packbox vevaxel vid remskiva B2x5
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •