Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Lagt bud på en 9-3 cab

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Lagt bud på en 9-3 cab

    Vet inte om detta är rätt forumdel men det verkar inte finnas något bättre ställe att publicera på. Efter att i många år funderat på om man inte borde äga en cab så föll ögonen på en 9-3 cab -04. Jag hoppas affären går i mål så kan jag bli en ny medlem här med en SAAB. Möjligen kan jag ju passa på att fråga om det är något särskilt man bör titta på eller tänka på vid köp av en 9-3 cab -04? Min erfarenhet av entusiastforum är ju att kompetensen är extremt stor.

    Ägde för en massa år sedan en SAAB 9000 2,3T. En på många sätt fantastisk bil, men för mig extremt dyr då väldigt mycket kostade väldigt mycket att reparera..

  2. #2
    Finns en väldigt lämplig forumgren när det gäller vad man skall titta på när man köper en bil, sök i denna gren och läs tidigare inlägg så kommer du att hitta mycket nyttigt
    Tråden flyttad till rätt forumgren

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Grattis till nästan en cab. Hoppas det går i lås. Det är inget speciellt att kolla på när det är en cab jämfört med en vanlig 9-3. Det finns en unik cab-grej som tyvärr är ganska vanlig: leta efter rost under listen som cab-kåpan tätar mot. I övrigt är det vanliga grejer som kolla rost i främre fjädertornen, runt hjulhus samt givetvis kolla tygtaket och funktion.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Läckande hydrualcylindrar förekommer. http://forum.saabturboclub.com/showt...der-og-9-3-cab
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    TCarlsson, du länkar till en og9-3 grej. För mig är det ett väldigt sällsynt fel.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ok, jag har dålig koll på det. Har dock fått för mig att problem med läckande hydraulcylindrar förekommer generellt på cabbar. Är det ovanligt så är det ju bra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Välkommen!
    Köpte själv en 04 Cab i somras.
    En väldigt skön upplevelse att åka ned "cabbat".

    Något som är dyrt men ovanligt är om, när man fäller upp caben (suffletten) så ska den komma ner i "hålen" uppe på A-stolarna utan att man behöver hjälpa till/styra med handen.
    Dyrt om den skulle vara sne.
    Senast redigerat av Loffe den 2020-01-25 klockan 11:23.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Förresten, har du sett den här tråden?
    Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land

    Just cabbarna förekommer lite oftare än andra i den här typen av oseriös verksamhet, så det är värt att kolla historiken ordentligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-01-20 klockan 10:25. Anledning: Redigerat länken

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack till alla som svarat.
    Håller fortfarande på med affären, så vi får se hur det slutar.
    Allt verkar bra så här långt, mer en fråga om pris.
    Vad gäller det @jellybear skriver om krockade och skrotade bilar så ligger det en på Blocket som jag kollade på, men upptäckte att den varit skrotade i USA.
    Den exporterades sedan till Baltikum, därefter till Sverige och nu på blocket.
    Den budar jag inte på..

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av xms67 Visa inlägg
    Vad gäller det @jellybear skriver om krockade och skrotade bilar så ligger det en på Blocket som jag kollade på, men upptäckte att den varit skrotade i USA.
    Den exporterades sedan till Baltikum, därefter till Sverige och nu på blocket.
    Just USA håller register över krockskadade bilar och därifrån hämtar t.ex. carfox, car.info m.fl. information. Men alla länder håller inte sådana register, vilket innebär att allt kan se bra ut på pappret ändå. ELE905 är ett (här på forumet) känt sådant exempel.

    Länk till ELE905 -> Airbaglampan lyser inte NG9-3 -06 Import
    Senast redigerat av Moderator den 2020-01-20 klockan 10:23. Anledning: Länkat till relevant tråd

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Om man är nästan helt säker på att bilen rullat hela sitt liv i sverige, fångas detta upp på något sätt då?

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Bra inlägg jellybear, jag kommer ihåg tråden om den bilen och alla hemska fel. Kollar man på carinfo för ELE905 så ser man hur den hade ett stort antal ägarbyten som förlängde ägarhistoriken med konsekvens att en ev köpare inte enkelt hittar den som kört med bilen. Eller hur nu orsaken var till så många ägarbyten på begränsat antal dagar....jag spekulerar inte om orsaken till det men xms67 rekommenderas att kolla upp den bil han budar på genom att söka uppgifter carinfo

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Har nu varit och tittat på bilen. Ser mycket bra ut, men svårt som amatör att få en riktigt bra bild av om något är skumt. Tittade extra noga på att caben fungerade som den ska när den åker upp(fäster i fram, och ned. Allt till full belåtenhet.

    Idag eller imorgon ska ägaren besiktiga den, efter det tar jag beslutet. Sedan får vi se om vi kommer överens om priset.
    Senast redigerat av xms67 den 2020-01-21 klockan 10:44.

  14. #14
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Spännande, köpte själv en 2007 9-3Arc Cab i somras o längtar till sommaren. Det är en skön känsla att köra nedcabbat.
    Lycka till med affären.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Fick nu besked om att det finns rost på höger och vänster tvärbalk. Det kan åtgärdas innan köp. Rost avskyr jag, som de flesta andra. Men tror jag slår till om rosten fixas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Låter härligt. Hoppas kunna köra nedcabbat i sommar..

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I de flesta fall när rost åtgärdas så kommer den tillbaka inom 2 år. Byte av all skadad plåt eller noggrann blästring fungerar men så är det inte många som gör förutom de som jobbar åt sig själva.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Sista generationen 9-3 cab är en mycket genomarbetad produkt. Skavanker får man räkna med när bilen är 10-15 år gammal, har man högre krav är det bäst att beställa nytt. Men rost finns det även på vissa nya bilar (läs Vi Bilägares rosttest).

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hoppas du får köpt den!
    Citat Ursprungligen postat av xms67 Visa inlägg
    Fick nu besked om att det finns rost på höger och vänster tvärbalk. Det kan åtgärdas innan köp. Rost avskyr jag, som de flesta andra. Men tror jag slår till om rosten fixas.
    Exakt vad menas med tvärbalk? Dvs vilken del? Men oavsett svaret på det:
    Är den tänkt som en 1-sommar-bil eller skall du behålla den länge? Det kanske har betydelse för svaret.
    Skall du behålla bilen, så: Jag skulle vilja veta exakt var rosten finns. Vilja veta vem som säljaren anlitar för reparation. Veta kostnaden för detta, dvs se en skriftlig offert el motsvarande. Rost kan i princip alltid "lagas" med spackel och färg och rostskyddsmassa. Du har inte en chans att se om det är lagat överhuvud taget! Därför är mitt förslag att du prutar hela reparationskostnaden, gärna med marginal för oförutsett. Därefter letar du reda på en bra verkstad som kan fixa det seriöst, och som DU (beställaren/kunden) kan reklamera hos. En bra verkstadskontakt har du nytta av. Inget fel att bygga upp den relationen direkt. När man skall sälja gör man inte mer än minsta möjliga. Om säljaren lagar kommer du alltid att undra hur mycket fuskjobb det var.

    Jag har ju oxo en -04 och är väldigt nöjd. Tycker de är de snyggaste, utan att påstå att de nyare skulle vara direkt fula... Det som är trevligt är att det relativt enkelt går att uppgradera utrustningsmässigt om det är något du saknar.
    Citat Ursprungligen postat av xms67 Visa inlägg
    Låter härligt. Hoppas kunna köra nedcabbat i sommar..
    Tänk på att en bensinare både luktar och låter mindre illa än en diesel. Utan tak är den skillnaden mycket tydligare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Min huvudtanke är att behålla bilen så jag förstår exakt din tanke. Jag håller på att kolla upp saker. Min bild är att firman är mkt seriös. Men visst, jag kan ju göra en felbedömning. Rost har ju den egenheten att det går att dölja vilket gör att man alltid känner sig lite osäker vad gäller begagnade bilar.

    Vet du, eller andra här om det är något särskilt vad gäller rost man ska kolla?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Kom på en konkret fråga, motorn som sitter i Aero(210hk), har den några stora och dyra serviceintervaller mellan 15 och 20000 mil? Är det något särskilt att vara observant på vad gäller de motorerna?

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt GLT
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 14:52
  3. Min PDC sensor har lagt av...
    Av Sundlöf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •