Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Lagt bud på en 9-3 cab

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Egentligen inget, som jag kommer på. När det gäller motorn är det ju samma som i icke-cab. Dvs det finns massor av kunskap på forumet och dessutom billiga reservdelar. Jag skulle inte vara orolig för den.

    Vad ligget priset på? Att byta motor eller växellåde behöver faktiskt inte vara så dyrt, pga stort utbud av billiga beg reservdelar. Hur man än ser på det är det bra att budgetera en reserv för oväntade saker, även om den troligen inte behövs. Men det är skönt att kunna reparera ordentligt när det är en bil man vill behålla

    Ang rost... och gammal Saab... speciellt en cab: Kolla upp ägaren/säljaren! Har bilen skötts av en pedant som har villa med dubbelgarage och ställer av bilen över vintrarna eller av en person i lägenhet utan parkering som kört året om och tex besiktat i februari? Det är sådant som säger en del.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack för kloka synpunkter! Alltid lite svårt att veta om man får ärliga svar om hur bilen brukats. Det påstås att bilen i princip haft en ägare och att den är körd 5 vintrar, annars agerat sommarbil. Den är servad på SAAB-verkstad och sedan på samma verkstad efter att SAAB upphört. Den är aldrig besiktad på vintern. Första ägaren jobbade åt SAAB och fick ut bilen som tjänstebil/förmånsbil/förmånligt erbjudande och den har sedan varit i denna person eller i denna persons eget företags ägo fram till för ett år sedan. Den verkar ha gått under 1000 mil vissa år och lite över 2000 mil andra år. Jag tolkar det som att >2000 är när den har vinterkörts och <1000 när den sommarkörts.

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Studera bilens historik hos t ex https://www.car.info
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Eller ring ägaren som jobbade på Saab.
    Han är säkert glad att berätta allt han vet om han vet att det är en Saab-entusiast som är spekulant!
    Då får du säkert reda på vad han fick betalt för bilen oxo. Inte dumt att veta när du skall pruta...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av xms67 Visa inlägg
    Det påstås att bilen i princip haft en ägare och att den är körd 5 vintrar, annars agerat sommarbil. Den är aldrig besiktad på vintern. Första ägaren jobbade åt SAAB och fick ut bilen som tjänstebil/förmånsbil/förmånligt erbjudande och den har sedan varit i denna person eller i denna persons eget företags ägo fram till för ett år sedan.
    Jag kanske kollar på helt fel bil nu, men att det finns två gula saabcabbar som besiktigats nu i veckan och som får underkänt för "STOMME TVÄRBALK (6.1.1,6.2.2) BÅDA SIDOR MITTRE ROSTSKADAD" känns inte så troligt.

    Som Mr.O skriver kan det vara bra att slå tidigare ägare en signal. Första ägaren som ska ha jobbat åt Saab verkar ha varit det som konsult anställd på The Boston Consulting Group. Ett managementkonsultföretag som jobbat åt både Google, Pfizer, American Airlines, Ford Motor Group och GM. Kanske senast mest (ö)kända för sin insats på Karolinska universitetssjukhuset. Andra ägaren verkar vara i liknande bransch.

    Bilen har varit påställd under perioden 2004 - 2019, men det betyder inte nödvändigtvis att den körts året om. Besiktades dock 2019-01-11 och ombesiktades 2019-01-14.

    2019-05-18 gjordes senaste ägarbytet till en kvinna som är nuvarande ägare av bilen. Hon äger alltså fortfarande bilen.

    2019-05-28 ställdes bilen av efter 10 dagars ägande.

    2020-01-20 besiktigades bilen med anmärkningarna:
    AVGASSYSTEM (6.1.2) LÄCKAGE, AVGASMÄTNING INTE UTFÖRD
    STOMME TVÄRBALK (6.1.1,6.2.2) BÅDA SIDOR MITTRE ROSTSKADAD

    2020-03-31 ska nästa besiktning senast göras enligt Transportstyrelsen. Då skall rost och avgassystem vara åtgärdade. Biluppgifter.se anger av någon anledning att ombesiktning senast ska göras 2020-02-20. Låter rimligare, men Transportstyrelsen borde ju veta det bäst kan jag tycka.


    Om jag nu tittat på rätt bil så känns det som att priset just nu är lite högt då den faktiskt inte godkändes på besiktningen. Är det ett parkeringsljus som är trasigt är det en sak. Men läckage i avgassystemet som medförde att avgasvärden inte kontrollerades är ju något annat. Och när det gäller rosten så har jag aldrig haft en bil som fått anmärkning för detta, men något annat än att bilen behöver lite ny plåt innan godkännandet antar jag är ett måste.

    Med detta sagt så säger jag inte att du inte ska köpa bilen. Kan absolut vara en riktigt fin bil. Ser bra ut på bilderna. Dock så är det kanske klokt att den åtgärdas och besiktigas med godkänt resultat innan ett köp är aktuellt. Detta eller så köper du den som den är till ett lägre pris om du känner någon som tycker att rostlagning och fixande av avgassystem är roligt att göra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #26
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Detta eller så köper du den som den är till ett lägre pris om du känner någon som tycker att rostlagning och fixande av avgassystem är roligt att göra.
    Att köpa den till ett lägre pris och själv åtgärda det, eller låta åtgärda det, skulle väl mer vara av orsaken att då själv ha lite bättre kontroll över att det blir rätt gjort. Även om man inte gör själva jobbet själv, så har man iallfall bättre kontroll över vem som gör det isåfall och kanske kan välja någon som man fått rekommendationer för istället för att en firma ska lämna det till vem som dom själva tycker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Enig med Vfr. Samt att man som beställare av reparationen är garantiinnehavare!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    En av poängerna som jag ser det med cabbar (förutom avsaknaden av tak) är att de oftast är nöjes- och hobbybilar som vårdas bättre än svenssons bruksbilar.

    Men en modern saab cab som fått besiktningsanmärkning på rostskador? Det kan ju bara tyda på att den använts och vårdats som vilken brukis som helst, d.v.s. inte något vidare. Så vad finns det mer för förslitningsskador på bilen?

    Jag skulle nog tveka, men om du är kunnig nog att bedöma att bilen är i prima skick för övrigt så kan man ju fixa rost och avgassystem om man får loss den för en billig penning.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Det är nog den vi pratar om. Jag har försökt styra upp så mycket jag kan. Tacksam för alla era råd och tips. Priset blir inte det annonserade.

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt GLT
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 14:52
  3. Min PDC sensor har lagt av...
    Av Sundlöf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •