Resultat 1 till 20 av 179

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

Trådad visning

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    SAAB 9-3 Aero Coupé -02

    Köpte denna pärla i Maj 2010 för att ha som "finbil" bredvid min dåvarande cabriolet, 900 96:an.
    Då den har ganska låga mil, strax under 10000 mil vid köp (13200 mil i skrivande stund) var tanken väldigt länge att ha denna som just en finåkarbil med några små modifieringar här och där.
    Har kört några banträffar med STCS då och då genom åren och chassit har allt eftersom uppgraderats, R-däck har köpts och sålts och bromsar har bytts ut till något tuffare grejor..

    9-3.jpg

    Bilen stod avställd från 2016 fram till i höstas då jag fick ett infall och ställde på den och besiktade.
    En kollega hade nämligen flertalet gånger pikat mig om att jag borde hänga med Sportvagnsklubben Gbg på deras banträffar.
    Va? Skulle jag? Med en gammal SAAB?
    Så blev det, fick en uppsättning fälgar blästrade och pulverlackade, ett subframestag tillverkat, köpte en uppsättning nya Nankang Sportnex NS2-R, bytte bromsvätska, drog dit en styrväxelklämma och drog iväg ner till Falkenbergs motorbana den 26:e September som var SVKG's avslutande banmöte för säsongen.

    IMG_2894.jpg IMG_2896.jpg IMG_2931.JPG

    Peter J i Götene har gjort subframestaget och fixat fälgarna, tack som fan för det, väldigt välgjort som vanligt!

    Körde nog ca. 50 varv på Falkenberg, detta med blandade framgångar.
    Största plustecknet går till däcken som jag är grymt nöjd med för den pengen, andra positiva saker var att jag trots några års frånvaro snabbt fick upp tempot och bilen kändes helt ok generellt sett.
    Stort tack till gubbarna i SVKG som håller i eventet, jättekul, verkligen!
    Mindre bra var att frambromsarna blev överhettade redan i första heatet och beläggen i princip brann upp, 308mm EBC med Redstuff visade sig inte palla Falkenberg i en Aero med std-effekt...
    Efter att ha svalnat av och bromspunkterna flyttades tillbaks en aning kördes 4-5 pass ytterligare, med halvsunkig bromsverkan, men det funkade förvånansvärt bra ändå.
    En annan sak, som jag ju egentligen redan visste om sedan tidigare var ju att framdäcken slits något kopiöst på utsidan, mycket p.g.a den ofördelaktiga camber/castersetupen som är original.

    IMG_3062.jpg IMG_3066.jpg

    Så, i och med "comebacken" på räserbanan och reflektionerna därefter insågs att "finbil"-stämpeln skall få tonas ned en aning till förmån för att bl.a fjädring och chassiförstärkningar ämnade för banåka får lite mer plats.
    Efter att ha läst på här på forumet och ha konsulterat Jesper (tack för all hjälp!) beställdes grejor från Apex.se för ombyggnation av främre fjädring.
    Bromsarna hade ju brunnit upp, så det behövdes ju nya grejer, lika bra att dra till med 314mm-bromsarna direkt när man ändå har grejerna nere!
    Köpa bromsok hos Redox, adaptrar köptes och lämnades in för elförzinkning, en beställning hos PEAN Sweden lades på StopTech-skivor + XP10-or plus lite smågrejor som hör till vid sådana här ingrepp.
    Efter tips från Johan (som jag också fick låna en std ng9-3 bromsslang att malla av, tack!) köptes stålomspunna bromsslangar på Hydroscand Automotive, mycket hjälpsamma killar.
    Fjäderbenen står färdiga, bromsok håller på att fräschas upp samt generella förberedelser görs för att börja montera ihop alltsammans..

    IMG_3223.jpg IMG_3221.jpg IMG_3214.jpg IMG_3215.jpg

    Något som jag inte hade tänkt göra från början (heller) var att ta ner innerskärmar för rengöring samt en mindre insats för att motverka framtida rostbildning.
    Hål-i-huvet-konstruktionen av innerskärmen som slutar abrupt mitt i sprutet från hjulet innebär att det blir lite "blästrat" just här...
    Det blir att slipa ner, applicera rostomvandlare samt lägga ett lager med lämplig färg i hela hjulhuset, åtmindstone där innerskärmen inte täcker.

    IMG_3244.jpg IMG_3245.jpg

    Utöver detta pågår paralellt lite montering av diverse annat godis, kompletta kit med slangar från do88 ligger och väntar och jag scannar marknaden efter lämplig 3" downpipe för att förbereda för lite mer effekt m.m..

    Ett Hatchbrace monterades nyligen, även detta tillverkat av Peter J i Götene, tack, du är grym!

    IMG_3277.jpg IMG_3287.jpg IMG_3284.jpg


    Ska se om jag inte kan fylla på med lite progress framöver.

    Med vänlinga hälsningar
    Andreas

    12 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2019-12-11 klockan 16:00.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  2. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 23:41
  3. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •