Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 179

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849

    SAAB 9-3 Aero Coupé -02

    Köpte denna pärla i Maj 2010 för att ha som "finbil" bredvid min dåvarande cabriolet, 900 96:an.
    Då den har ganska låga mil, strax under 10000 mil vid köp (13200 mil i skrivande stund) var tanken väldigt länge att ha denna som just en finåkarbil med några små modifieringar här och där.
    Har kört några banträffar med STCS då och då genom åren och chassit har allt eftersom uppgraderats, R-däck har köpts och sålts och bromsar har bytts ut till något tuffare grejor..

    9-3.jpg

    Bilen stod avställd från 2016 fram till i höstas då jag fick ett infall och ställde på den och besiktade.
    En kollega hade nämligen flertalet gånger pikat mig om att jag borde hänga med Sportvagnsklubben Gbg på deras banträffar.
    Va? Skulle jag? Med en gammal SAAB?
    Så blev det, fick en uppsättning fälgar blästrade och pulverlackade, ett subframestag tillverkat, köpte en uppsättning nya Nankang Sportnex NS2-R, bytte bromsvätska, drog dit en styrväxelklämma och drog iväg ner till Falkenbergs motorbana den 26:e September som var SVKG's avslutande banmöte för säsongen.

    IMG_2894.jpg IMG_2896.jpg IMG_2931.JPG

    Peter J i Götene har gjort subframestaget och fixat fälgarna, tack som fan för det, väldigt välgjort som vanligt!

    Körde nog ca. 50 varv på Falkenberg, detta med blandade framgångar.
    Största plustecknet går till däcken som jag är grymt nöjd med för den pengen, andra positiva saker var att jag trots några års frånvaro snabbt fick upp tempot och bilen kändes helt ok generellt sett.
    Stort tack till gubbarna i SVKG som håller i eventet, jättekul, verkligen!
    Mindre bra var att frambromsarna blev överhettade redan i första heatet och beläggen i princip brann upp, 308mm EBC med Redstuff visade sig inte palla Falkenberg i en Aero med std-effekt...
    Efter att ha svalnat av och bromspunkterna flyttades tillbaks en aning kördes 4-5 pass ytterligare, med halvsunkig bromsverkan, men det funkade förvånansvärt bra ändå.
    En annan sak, som jag ju egentligen redan visste om sedan tidigare var ju att framdäcken slits något kopiöst på utsidan, mycket p.g.a den ofördelaktiga camber/castersetupen som är original.

    IMG_3062.jpg IMG_3066.jpg

    Så, i och med "comebacken" på räserbanan och reflektionerna därefter insågs att "finbil"-stämpeln skall få tonas ned en aning till förmån för att bl.a fjädring och chassiförstärkningar ämnade för banåka får lite mer plats.
    Efter att ha läst på här på forumet och ha konsulterat Jesper (tack för all hjälp!) beställdes grejor från Apex.se för ombyggnation av främre fjädring.
    Bromsarna hade ju brunnit upp, så det behövdes ju nya grejer, lika bra att dra till med 314mm-bromsarna direkt när man ändå har grejerna nere!
    Köpa bromsok hos Redox, adaptrar köptes och lämnades in för elförzinkning, en beställning hos PEAN Sweden lades på StopTech-skivor + XP10-or plus lite smågrejor som hör till vid sådana här ingrepp.
    Efter tips från Johan (som jag också fick låna en std ng9-3 bromsslang att malla av, tack!) köptes stålomspunna bromsslangar på Hydroscand Automotive, mycket hjälpsamma killar.
    Fjäderbenen står färdiga, bromsok håller på att fräschas upp samt generella förberedelser görs för att börja montera ihop alltsammans..

    IMG_3223.jpg IMG_3221.jpg IMG_3214.jpg IMG_3215.jpg

    Något som jag inte hade tänkt göra från början (heller) var att ta ner innerskärmar för rengöring samt en mindre insats för att motverka framtida rostbildning.
    Hål-i-huvet-konstruktionen av innerskärmen som slutar abrupt mitt i sprutet från hjulet innebär att det blir lite "blästrat" just här...
    Det blir att slipa ner, applicera rostomvandlare samt lägga ett lager med lämplig färg i hela hjulhuset, åtmindstone där innerskärmen inte täcker.

    IMG_3244.jpg IMG_3245.jpg

    Utöver detta pågår paralellt lite montering av diverse annat godis, kompletta kit med slangar från do88 ligger och väntar och jag scannar marknaden efter lämplig 3" downpipe för att förbereda för lite mer effekt m.m..

    Ett Hatchbrace monterades nyligen, även detta tillverkat av Peter J i Götene, tack, du är grym!

    IMG_3277.jpg IMG_3287.jpg IMG_3284.jpg


    Ska se om jag inte kan fylla på med lite progress framöver.

    Med vänlinga hälsningar
    Andreas

    12 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2019-12-11 klockan 16:00.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Detta ska bli kul att följa! Verkar som det kommer bli riktigt trevligt.

    Lite segt med bromsarna, men dom är ändå rätt små.

    mina 314mm med saab select skivor och saab org belägg pallade inte med 300 hk automat 9-3ss på gatan... Det får mig att undra hur fan en 9-5 överlever med så tung bil och små bromsar.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Med rätt belägg orkar 314 mm bromsarna långt, förutsatt att man har någon form av vettig bromsteknik också.
    Jag kör 314 mm Saab Select skivor med XP8-belägg på min og9-3 Aero och den går varv efter varv på bana utan att bromsarna ger med sig.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Med rätt belägg orkar 314 mm bromsarna långt, förutsatt att man har någon form av vettig bromsteknik också.
    Jag kör 314 mm Saab Select skivor med XP8-belägg på min og9-3 Aero och den går varv efter varv på bana utan att bromsarna ger med sig.
    Tror beläggen gör mest skillnad.

    jag bytte till stoptech steg 1 och vanliga skivor från Zimmerman tror jag det var och funkar det fint.

    vardagskörning med automat innebär att man trycker på bromsen rätt ofta och länge vilket ställer ganska höga krav på belägg och skivor jämfört med en manuell bil.

  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 669
    Medlem#
    7660
    Gött med en projekttråd! Den kommer nog att trivas som clubsport
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 244
    Medlem#
    7499
    Kul! Riktigt bra koncept.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Att man huserar i ett garage som inte är uppvärmt passar inte speciellt bra ihop med att mycket prylar behöver målas innan jag kan börja sätta ihop alltsammans.
    Det går inte fort, men det har hänt lite under julledigheten, bjuder på lite bilder...

    Börjat så sakteliga med montering av do88-prylar, vevhusventilationen utbytt och kollat lite passform på tryckrör samt slangar;

    IMG_3260.jpg IMG_3266.jpg IMG_3265.jpg

    Bromsoken som införskaffades har fått sig en ordentlig makeover, det är ju roligare att skruva ihop något som är rent och målat än skitigt och rostigt.

    IMG_3039.jpg IMG_3399.jpg IMG_3401.jpg IMG_3405.jpg


    Håller på nu med det mindre roliga jobbet att få färg i hjulhusen så att innerskärmar kan monteras tillbaks inför provmonteringen av fjäderbenen.

    More to come..

    Mvh

    6 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Snyggt!
    Ska jag hoppas på en polerad kobra?

    Mvh

    Mathias

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    Snyggt!
    Ska jag hoppas på en polerad kobra?
    Tackar.

    Det kan nog mycket väl slinka ner något sådant, kanske mindre betoning på polerad och mer på "grövre".

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Aha. En polerad grov kobra då...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Tackar.

    Det kan nog mycket väl slinka ner något sådant, kanske mindre betoning på polerad och mer på "grövre".

    Mvh
    Påtal om grövre kobra så gjorde jag ett fynd hos den lokala bilskrotens självplock. Hittade en 9-5:a med kungskobra och fräsch TD04. Detta ska trilla på plats i min 9-3 Aero sen. Just nu måste den rostlagas rejält först. hehe

    Lycklig fortsättning med bilen!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Fin bil, vårda den och använd den. Ska följas.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Kommit igång med återmonteringen nu efter att ha "fuskat" lite med värmefläkt för att få färdigmålat i hjulhusen. Även tvättat innerskärmar, smort in dom med shinekladdsilikonhittepånånting, fått tag på nya plastmuttrar & clips m.m.
    Satte ihop fjäderbenen från början utan bumpstops grundat på att jag tänkte att "fjädrarna är så hårda, så det är lugnt..."
    Efter funderande och mätning så fegade jag ur, dumt att riskera köra sönder bra stötdämpare. Skruvade isär och stoppade dit dom ändå, gör om gör rätt, typ.

    coilover.jpg

    Höger sida är nu nästan komplett, några få grejer saknas, styrarm, bromsslang & dra centrummutter.
    Det slutade med "läge 2" på topplagringarna, alltså -2,64* camber och +1,43* Caster. Detta borde bli i runda slängar en total av ca. -3,14* Camber och +3,53* Caster vilket känns som ett rimligt utgångsläge att prova vidare från.

    topplagring lage2.jpg fardigt.jpg

    Nya bromsarna passade perfekt, bromsoksadaptrar, skivor, ok och belägg utan några som helst svordomar.
    Ska bli väldigt spännade att få testa prestandan på dessa grejer från PEAN Sweden till våren!

    bromslogos.jpg

    More to come.

    Mvh

    7 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Kul projekt, detta måste man ju följa

    Ser riktigt välbehållen ut

    314mm bromsar, carbotech och bromskylning har jag kört med i några säsonger och det har fungerat riktigt bra

    yellowstuff höll inte ens en bandag för mig. Medan carbotech har klarat sig i snitt en säsong (3-4 bandagar och typ 1500 mil inspirerad gatkörning). Samtidigt som de bromsar mycket bättre när det hettar till.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 244
    Medlem#
    7499
    Riktigt nice! Nu blir man verkligen sugen på att bygga coils

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    314mm bromsar, carbotech och bromskylning har jag kört med i några säsonger och det har fungerat riktigt bra
    Ja, jag har höga förväntningar på denna broms-setup.
    Tur för mig att du kommenterade här, det fick mig att kika lite i din projekttråd och fick se att ABS-givaren/kabeln smält vid något tillfälle för dig, antar att detta berodde delvis på avsaknaden av sköld...?

    Jag har modifierat mina 16"-bromssköldar lite "på känn" i form av att trimma bort kragen runtom, öppna upp lite för det större bromsoket samt ta upp "gälar" för lite extra luftgenomströmmning.
    Men, när jag började montera ihop så tog skivan i i nedan markerade ytor (tror jag), lade inte så mycket vikt vid detta utan tänkte bara "ja, ja, det får väl bli utan sköldar då" och tog bort den igen och tänkte inte mer på det...

    bromsskold.jpg

    Inser att jag nog får överväga att försöka få dit någon sorts sköld ändå trots allt, om inte annat för abs-givarens skull.
    Alternativet skulle väl vara att försöka få på någon sorts "värmeskyddsstrumpa" över kabeln och ner på givaren...

    Någon som har tankar kring detta eller tips...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Om du lindar kabeln med strumpa så ökar chanserna att det ska gå bra iaf

    Jag har försökt stripa min kabel på så behörigt avstånd det går från skivan och det verkar fungera bra. Jag har samma setup som Zimm förutom bromskylningen.

    När jag körde med 308 mm och Yellowstuff hade jag Viggen-sköldar och då eldade jag däremot upp kabeln! Mycket värme och lite bromsverkan

    Så, stripa upp kabeln så långt bort det bara går och kör värmeskyddsstrumpa så är du nog safe!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    De där hjulhusen kan man inte klaga på, rent, snyggt och rostfritt. Bra jobbat!

    Mvh

    Mathias

  19. #19
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Dette blir nå meget bra, flaset. Slik detaljert innsats, står høyt i min bok. Godt jobbet.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Ja, jag har höga förväntningar på denna broms-setup.
    Tur för mig att du kommenterade här, det fick mig att kika lite i din projekttråd och fick se att ABS-givaren/kabeln smält vid något tillfälle för dig, antar att detta berodde delvis på avsaknaden av sköld...?

    Jag har modifierat mina 16"-bromssköldar lite "på känn" i form av att trimma bort kragen runtom, öppna upp lite för det större bromsoket samt ta upp "gälar" för lite extra luftgenomströmmning.
    Men, när jag började montera ihop så tog skivan i i nedan markerade ytor (tror jag), lade inte så mycket vikt vid detta utan tänkte bara "ja, ja, det får väl bli utan sköldar då" och tog bort den igen och tänkte inte mer på det...

    bromsskold.jpg

    Inser att jag nog får överväga att försöka få dit någon sorts sköld ändå trots allt, om inte annat för abs-givarens skull.
    Alternativet skulle väl vara att försöka få på någon sorts "värmeskyddsstrumpa" över kabeln och ner på givaren...

    Någon som har tankar kring detta eller tips...?
    Ja avsaknaden av sköld är nog det som gör det.

    jag kör numera med värmestrumpa runt kabel och även över stor del av sensorn: https://www.biltema.se/bil---mc/utfo...mpa-2000034140

    Har inte haft några problem med smältande kabel sedan jag satte på det



    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  2. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 23:41
  3. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •