Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 179

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

  1. #41
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    är det nån belastnigna tt tala om på den där M12an?

    tänkte spontant att det såg klent ut och att den kommer böjjas eller gå av om det är lite av chassits krafter som går genom den.

    varför inte anslutan nere på golvet så att stagen trycker ner på golvet vid belastning?

  2. #42
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Belastningen kommer nog sannolikt främst ske i sidled längsmed den vågräta strävan, men, visst är det så att det finns förbättringspotential även här.
    Den snedkapade hylsan är medvetet i sådan längd så att när man spänner diagonalsträvorna så spänner man nedre fästet mot golvet, också.
    Tanken är egentligen att i slutändan bocka en 2 eller 3mm rostfri plåt i samma profil som "plåtbalken" med en fastsvetsad 30mm hylsa med inv. M12 i.
    Får se när det sker, om det gör det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #43
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Sist så avbröt gummiverkstaden hjulinställningen för att det var för mycket camber mot original.
    Glömde du nämna att du hade "speciella" önskemål om cambervinkeln..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #44
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Jaha, första provturen gjord inför den osäkra säsongen 2020.
    Precis när jag började känna mig färdig och redo för att släppa ner från pallbockarna råkade det spontanköpas en intercooler, så det var bara att rycka bort fronten och montera denna innan första provturen.
    Tycker nog att intercoolern var i klumpigaste laget för att kallas 100% bolt on, men jag klagar inte på att det finns modellanpassade grejor, tvärt om, det är jättekul att det finns så pass mycket grejer till våra Saabar fortfarande.

    IMG_4073.jpg . IMG_4082.jpg


    När detta var avklarat så var det dags att spänna upp fiskelinan för ett tappert försök att grovjustera toe-vinkeln efter bytet av topplagringarna.
    Tyckte att jag "eyeball-ade" och ställde på känn under tiden jag monterade ihop allt, men 9mm in på vänster och 18mm in på höger skvallrar om att det inte gick så bra..
    Siktade på att hamna runt 2mm ut per sida, vet inte riktigt hur nära detta jag kom, vagnen kändes aningen orolig rakt fram i lite hastighet, vilket toe out inte borde erbjuda...

    IMG_4085.jpg

    Nya intercoolern tillsammans med tryckrör och slangar är ett av de två grejerna jag tänkt fixa innan det blir lite masserad mjukvara, en begagnad 3" downpipe ligger och väntar på att bli ombyggd och anpassad för att kopplas ihop med std-mellanröret/flexdelen innan den monteras.

    Man kan ju lugnt säga att den ser mer potent ut med den feta intercoolern i fronten.
    (Fick tydligen dit vänster strålkastartorkare ett eller två splines fel...)

    IMG_4087.jpg

    Den skarpsynte lägger märke till att dimljusen har fått lämna plats åt något lite rejsigare som @zimm är inblandad i, mer om detta kommer lite längre fram.

    // Andreas

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #45
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Med toe out så blir bilen oroligt rakt fram men du får bättre kurvtagning. Med lite toe in så blir bilen stabilare rakt fram.

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #46
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Ah!
    Jag har blandat ihop det, du har ju helt rätt, jag ställde out för att få bättre instyrningsegenskaper...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #47
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Grymt! Do88 intecoolern är suverän. Jag får riktigt bra IAT med den

    Angående framvagnsvinklarna så ger toe out som sagt mindre stabilitet men därmed mera villighet att svänga in. Jag brukar sikta på 0 toe eller lite lite ut.

    Däremot svarar dessa riktigt bra på caster. såg att du lagt till lite i ovankant på fjäderbenet. Jag har kört "bussningar" i aluminium där de två halvorna av länkarmen möts. med ett excentriskt hål, för att flytta fram spindelleden och ge mera caster. Det gjorde stor skillnad för mig Caster är ju lite magiskt så att man får stabilitet, man får cambergain åt rätt håll på båda sidor när man svänger. Så man kan hålla nere cambern när hjulen är raka och få ner effekten i backen när det är rakt

    Det enda negativa med caster är att bilen blir mera tungstyrd, så farmor kanske inte skulle gilla det ^^

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Nice att den är ute! Vädret börjar bli ok nu oxå, och vägarna har börjat sopas!

    Satsa på ~1mm total toe-ut istället, 4mm totalt är supermycket

    edit, nöjd med höjden?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #49
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Ja, riktigt gött att det är ihop och verkar lira, jag skall försöka köra in bromsarna någon dag, om trafiken på Öckeröleden tillåter.
    Satte ju höjden på chans på 50/50, den skall ner lite till, 15-20mm kanske och sedan får jag nog som du säger minska på toe-outen litegrann, blev nog lite väl mycket....

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #50
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Luften gick ju ur en lite när det stod klart att Knutstorp-träffen inte blir av.
    Som jag skrev i den tråden, jättetråkigt men också helt rätt beslut i detta läge...

    Man får se det positiva i det, mera tid att pyssla med bilen och fila på detaljer!

    Jag har gjort ett tappert försök att färganpassa trattarna/luftintagen till bromskylningen, blev sådär...

    IMG_4108.jpg IMG_4105.jpg

    Zimm har ju fått till dessa med så grym passform att man kan trycka dit dom inifrån och de sitter kvar med friktionspassning.
    Åtmindstone när man står stilla.

    Han själv har ju satt fast dem på sin bil med lim, alltså permanent.
    Jag vill inte göra det, jag vill ha möjlighet att byta mellan dimljusen och luftintagen, jag vet bara inte riktigt hur detta skall gå till ännu...
    Tanken jag har just nu är att försöka plundra en uppsättning dimljus på sina 3 fästpunkter och transplantera dessa på luftintagen med hjälp av smältlim och glasfiber.
    Hur detta kommer fungera återstår att se.
    "Problemet" är att jag har inga trasiga dimljus liggande, man vill ju liksom inte förstöra hela fungerande armaturer...
    Hur många dimljus med sprucket glas har man inte slängt genom åren...? Släng aldrig något!

    Detta är den för tillfället sista saken jag kommer göra med bilen innan nästa tillfälle ges att köra en bandag, och nu finns ju som sagt mer tid...

    Har fått för mig att installera Trionic 5 i caben nu också, mer om det kommer väl dyka upp i rätt projekttråd..

    Haregött!

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #51
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Blev ju grymt med färgmatchat!

    Skaffa en till front så du kan ha en med dimljus och en med bromskylning

    Problemet jag har med dimljusfästena är att de på mina frontar har varit ganska sunkiga. Det känns som de sackar ner lite med åren och inte riktigt är raka längre. så kan bli svårt att få bra passform på det. Speciellt när det bara är två fästpunkter i nederkant och en fästpunkt på ena sidan. så överdel och andra sidan får inget som håller in det ordentligt.

    Hade det kunnat vara ett alternativ att lägga till nya fästpunkter i ovankant som kan limmas fast i fronten och tratten skruvas mot. Fast att de ligger så att de inte är i vägen för om man vill montera dimljusen?

    så det blir en halvpermanent lösning.

  12. #52
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Det känns som de sackar ner lite med åren och inte riktigt är raka längre.
    Ja, det har jag också lagt märke till. (Läs: det har gnällts på besiktningar..)
    Jag tror att detta till viss del beror på att de här satans plastbyglarna som skall sitta i ytterkant som stöd är en så dålig lösning så att de går sönder och ingen har orkat skaffa nya och/eller förtstått dess funktion.
    (Som de faktiskt fyller, bara man klarar av att få dit bygeln utan att förstöra den...)

    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Hade det kunnat vara ett alternativ att lägga till nya fästpunkter i ovankant som kan limmas fast i fronten och tratten skruvas mot. Fast att de ligger så att de inte är i vägen för om man vill montera dimljusen?
    ..så det blir en halvpermanent lösning.
    Det skulle det absolut kunna vara.
    Jag skall se vad jag kan få till om jag kommer över ett par bedagade dimljus, och så kan vi fundera lite på var sin kammare tills någon av oss har något att presentera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #53
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Gjorde ett ryck igår och bytte alla slangar i kylsytemet till dito i silikon från do88.
    Gött att ha det gjort, har dragit ut på det för att jag varit lite orolig för att komma åt allt ordentligt utan att plocka isär halva bilen, men det visade sig gå hur fint som helst.

    En helt annan sak;
    Är det några av er som ser till att ha med brandsläckare i kupén, alltid eller bara vid trackdays?
    Hur har ni löst det med fäste när man fortfarande har inredning m.m kvar?
    Jag funderar på att köpa en sådan här eller liknande;

    88d4a859f9466c1a56f18c9c244f01136079d82b_800x800.png

    https://apex.se/brandslackare-aluminium-2kg

    Några andra tips?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #54
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag gjorde ett fäste i framkant på passagerarstolen, plattjärn tillbockat och går från höger till vänster, finns lite hål att skruva i stolsskenorna, och jag satte det i delen som följer med stolen, så den kan ligga tajt in mot stolen utan att vara ivägen för stolen. 2kg pulversläckare som jag tycker passar ganska bra där

    Jag köpte dock släckaren på jula eller biltema för typ 199kr, med slang på. vilket jag tycker känns bra för att komma åt där man vill släcka. Fick dock sätta en extra rem runt för den inte skall röra sig, då den egentligen inte var till för liggande montage.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Jobbat lite med bromskylningen.

    Har hela tiden haft en tanke om att få till fästen motsvarande dimljusen på trattarna som tar in luft i fronten för att kunna byta mellan dessa och dimljusen.
    Fick tag i ett par dimljus med trasiga glas från hovleverantören Hyvens i Thn, planen var att skära söder dessa och spara typ som en "ram" med fästpunkterna intakta och på något sätt transplantera dessa på trattarna.
    Jag hade väl egentligen inga jättestora förhoppningar på denna manöver men tänkte åtminstone ge det en chans..

    Men!
    Det kanske inte är något jag kommer lägga till i mitt album av vackraste alster, men jag tror faktiskt att det kommer funka.

    IMG_4158.jpg - IMG_4159.jpg - IMG_4160.jpg - IMG_4161.jpg

    Slangdragningen är ganska straight forward, enkelt på vänster och trångt på höger sida.
    Har pysslat och testat några olika varianter av fästen och avslutningar på slangen mot länkarmen, men ingen har hittills blivit bra.
    Lägger ner det tills vidare.
    Det finns en liten tanke om att addera lite VAG-grejer, Audi sport har en variant av "luftriktare" som man fäster på länkarmen för bromskylning.
    Jag skall försöka få dit sådana samt på något sätt fästa slangarna i dessa. Återstår att se hur detta slutar.

    IMG_4124.jpg - IMG_4123.jpg


    More to come....

    10 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Grymt! Ser riktigt bra ut ju.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #57
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Dom där trattarna ser riktigt bra ut. Zimm har gjort ett fantastiskt arbete med dom!

    1 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  18. #58
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Hatten av, blev ju supersnyggt!

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #59
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snyggt med bromskylningen! Hoppas det funkar lika bra som det ser ut.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #60
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Snyggt!

    nu närmare centrum av skivan dom är desto bättre!
    det är dit du vill ha kalluften

    inte funderat på att gå på andra sidan av drivaxeln? där det inte sitter ett bromsok och lockerar alltså.

    Bromssköldar är Skitbra för detta för övrigt, svetsa in en stos i en sånn så har man fästpunkten för slangen klar.

Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  2. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 23:41
  3. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •