Spridare kan jag gott rekommendera Lucas 750CC!
Spridare kan jag gott rekommendera Lucas 750CC!
Ja, jag får nog över väga att börja testa några olika mjukvaror.
Inte minst för att övervaka hur knackräknarna beter sig och data relaterat till det.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Vad roligt att se att det är inte bara jag som håller på med en 9-3 aero coupe, jag har också en fast i mycket sämre skick
Blev höst i år också.
Sannolikt årets sista åktur gick av stapeln idag, och det av en speciell anledning.
IMG_6310.jpg
Bokade en besiktningstid för att förhoppningsvis inte behöva bry mig om den biten till våren, Godkänd med hejarop, med "alla" grejer.
Något skumt med bromsar bak, allt är nytt, men ändå ganska ojämn verkan... Förhoppningsvis en luftning till bara..
IMG_6311.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jaha, blev stående hela sommaren och ingen höstbesiktning är planerad heller...
Det har inte hänt något förrutom att jag äntligen fått tag i baklampor som lever upp till skicket på resten av bilen, de gamla var krackelerade och spruckna...
Köpt två omgångar yttre lampor av privatpersoner som hävdat "toppskick" o.s.v, dessa har hamnat på återvinningsstationen direkt, man har tydligt olika uppfattning om vad toppskick är..
Det blev köp av yttre lamporna från två olika skrotar och nu har jag lagt alldeles för mycket pengar på detta, men är i alla fall nöjd att ha fixat det..
De inre lamporna är nya, de yttre är grundligt rengjorda samt polerade, det blev bra tillslut.
IMG_7828.jpg IMG_7506.jpg
Finns ambitioner om att få dit kungskobran, byta spridare m.m, men innan detta skulle jag vilja ta några T7 loggar före & efter byte av tändstift som inköpts för att kunna jämföra lite m.a.p att tändningen har varit lite "si och så" på bensin, detta ser jag faktiskt fram emot att få utvärdera till våren.
IMG_7505.jpg
Vinterprojekt påbörjat på cabben, så denna kommer nog att få stå i lugn och ro några månader till innan det händer något.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Riktigt snyggt!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Vårkänslorna börjar sakta men säkert komma...
Börjat pyssla lite, sett över växelförar-länkaget t.ex.
En vända i ultraljudstvätten, sedan skrida till verket, köpte bussningssatsen på Maptun för en tid sedan, nu är den på plats!
IMG_0410.jpg IMG_0424.jpg IMG_0423.jpg
Kortnos-turbinhuset och kungskobran ligger fortfarande i hyllan och samlar damm...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Bara att kavla upp ärmarna nu under våren då ;-)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Jag har för mig att jag använde Arcticlean Polish & Sealant med blå trissa på polermaskinen.
Det där med påväxt runt kanterna känner jag igen, det förekom även i mitt fall.
En himla massa APC, tryckluft, pensel, ståltråd m.m så är det väck....
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Har kommit igång lite här, som vanligt blir det större ingrepp än vad man initialt har tänkt sig.
Trodde att jag skulle byta inloppsrör på turbon på plats, så blev inte fallet, hela turbon, servopumpen OCH vattenpumpen åkte innan jag hade demonterat klart...
IMG_0617.jpg
Lika bra att ta tag i ett liiitet vattenläckage som funnits till och från en längre tid, samt tömning rengöring samt sköljning och fyllning av servosystemet som antagligen gått varmt ett antal gånger under årens banträffar..
Oljan jag tappade ur servosystemet var långt ifrån grön, oklart om den varit grön från början och blivit så dålig att den missfärgats till brun eller om det var en typ av olja som var brun från början..
Lika nojig varje gång det skall köpas vätskor, så nu ber jag om experternas utlåtande om hurvida jag har tänkt rätt...
IMG_0622.jpg
Servo = CHF 11S
Kylsystem = EuroLub GM 6277M
(En extra RBF600 när man ändå var ner till Oljemagasinet och hämtade upp grejer.)
Köpte en ny vattenpump, "Original" när jag ändå har allt nere.
Vattenpumpshuset fick ett bad i ultraljudstvätten, likaså kortnos-huset till turbon, snart dags att börja montera ihop allt igen.
IMG_0624.jpg IMG_0623.jpg
Sedan kommer vi till en gammal klassiker...
Är det någon som läser tråden som har förslag på hur man kan komma över en "avtappningsplugg" till kylaren?
Den var ju av såklart, hade förträngt det men tänkte försöka åtgärda detta nu.
Jag lyckades att få ur den med hjälp av en stor Torxhylsa, men är inte jättesugen på att sätta tillbaks den igen..
IMG_0625.jpg
To be continued.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Trångt är det Har ingen bra idé på pluggen, finns den som lös del i EPC tro?
Ibland skall man ha lite tur!
Bildgooglade som tusan och gjorde en chansning, "Avtappningsplugg Volvo Original (Passar även vissa Saab)"
Från Folkraceshop i Örebro, passade!
IMG_0769.jpg
Gjorde ett ryck i helgen, turbo med samtliga rör och ledningar runt denna är på plats.
Hittade desvärre (eller som tur var) fler "möjligheter" när jag skulle montera ihop servosystemet igen, returslangen från styrväxelhuset till kärlet var väldigt illa däran med sprickor och kändes allmänt torr och trött.
Denna finns ju som reservdel, så det blev att beställa en sådan.
En mindre beställning från do88 gjordes också, lite grejor för att få ihop vevhusventilationen mot "kungskobran" som numera är på plats och en liten omdragning av ledning mot purge-ventilen.
IMG_0791.jpg IMG_0797.jpg
Testat en färg/coating från VHT på downpipe/främre del av avgassystemet också, skall bli spännande att se hur den sitter jämfört med Biltemas värmetåliga färg som brann bort efter första bankörningen..
Snart dags att fylla vätskor och provstarta, kanske det t.o.m blir en provtur?
Jag är sjukt nyfiken på att få reda på hur min motor kommer att reagera på Denso-stiften.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Tillslut har man något att visa upp, det blev ganska bra.
IMG_0863.jpg IMG_0864.jpg
Kyl- samt servosystem sköljda och fyllda, några uppvärmningscykler är körda och inga läckage än så länge.
Luftat genom bromssystemet grundligt igen med några DL vätska.
Nu återstår bara ett byte av motorolja och filter innan det börjar bli dags att överväga att boka en tid för kontrollbesiktning.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Prydligt!
Så, nu sitter alla hjul på också, lite "lagom" längre ut än tidigare, bara besiktning kvar..
IMG_1367.jpg IMG_1368.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Uppstartad och varmkörd, en kort luftning bara..
IMG_3803.jpg
Eindpeng, HeRmAN, Mr_SunBear, xpca, zimm
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2