Igår blev det maxat däcktryck, urplockning av batteri för underhållsladdning samt avställning för denna säsong.
Bonus bild på ganska välstädat motorrum;
IMG_5125.jpg
Mvh
Igår blev det maxat däcktryck, urplockning av batteri för underhållsladdning samt avställning för denna säsong.
Bonus bild på ganska välstädat motorrum;
IMG_5125.jpg
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Rent och prydligt!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Där var det rent o fint!
De gillas
Grymt bra puts! Blev det några mil kört i år?
Njaaaa, kollade aldrig mätarn faktiskt, men det blev inte mycket kört tyvärr...
Omtag till våren!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Vårkänslor.
Hade tänkt lägga några timmar på ett antal detaljer innan någon "hårdare" körning skulle ta plats, men nu fick jag en möjlighet att hänga med till Ring Knutstorp så det fick kompromissas en aning.
NS2R-mackorna åkte på, motorolja samt filter byttes samt en brandsläckare tog plats framför passagerarsätet.
IMG_5448.jpg IMG_5449.jpg
En rem runt den så.
Innovate bredbandslambdacontrollern monterad och kopplad till T7, mäta upp mottryck i DP'n samt byte av kylvätska får bli efter denna tillställning.
See you at the Ring, peace out.
Senast redigerat av flaset den 2021-04-20 klockan 18:37.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Grym dag på Ring Knutstorp! Lite synd med de arktiska vindarna som blåste, MEN!
Det regnade ju i alla fall inte...
Kort summering av intrycken som de senaste "ändringarna" gav;
1. Ny mjukvara = Nja... (3" DP, 2,5" Ferrita, DO88 Intercooler m.m tror jag kan bättre än vad jag kommer upp i nu. Dags för nya spridare så småningom I guess.)
2. Ombyggd fjädring fram = Mycket bättre än innan (40mm sänkfjädrar), men upplevde det lite studsigt och tappade lätt fästet vid ojämnheter, får titta på om det är för hårt ställd dämpare, för hård fjäder, eller båda...
Camber- och casterinställningen som epic engineerings topplagring möjliggjorde upplevde jag som positivt märkbar, tror också att det syntes på framdäckens ytterkanter som inte alls var lika sargade som vid tidigare körningar med std vinklar.
3. Stoptech 314mm frambromsar med XP10-belägg (med Zimms bromskylnings-"kit") = Grymt bett redan i kurva 1 och konsekvent pedalkänsla trots oförändrad H-cyl. 5 varv = Inga problem. 7-8 varv = Börjar bli aningen för varmt.
Om detta beror på att jag kan/vågar köra hårdare än vad dessa grejor pallar eller om min bromsteknik är kass skall jag låta vara osagt, första gången på Knutstorp o.s.v...
4. Ingen nyhet, men ändå. Däcken, Nankang NS2 R, fick vad dom tålde, fick testat att "överköra" lite med flit för att se hur de skulle reagera på det, jag upplevde det som varmare och varmare = Mycket grepp -> mycket grepp -> INGET GREPP.
IMG_5494.jpg
Tack så mycket alla inblandade!
// A
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Skulle spontant tro att dina Koni har alldeles för lite returdämpning för vad som de hårda fjädrarna kräver. Kontentan blir att fjädern pressar tillbaka kolven hårdare än vad dämparen kan dämpa återgången. Brukar oftast resultera i studsig gång.
Har du justerbar retur kan du prova att ställa den så hårt som möjligt och prova (om du nu inte redan gjort det)
Vad har du för fjädersetup fram?
Vad gäller bromsarna så det ändå som ganska rimligt att de fixar 5/6 varv baserat på deras storlek. Liknande ok från ATE sitter på bland annat M3 e92 och där har det klagats på ”för dåliga” bromsar för tyngre banåka trots dess större skiva sen dag ett i princip. Man får dock ta i beaktning att den väger lite mer än en 9-3.
Vill du prova hur en annan dämpar/fjädersetup känns så får du gärna åka med eller låna min kärra en sväng på Sviestad!
Studsiga= För hårt ställda, bara att mjuka upp.
Detta är min erfarenhet av Gula Koni iaf.
Är det fram?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Vad har du för bromsvätska?
Jag kör motul RBF 600, som jag byter varje år, det upplever jag gör skillnad när det hettar till lite
"vanlig" dot 4 kokar ju på runt 200 grader.
XP10 bettar bra tillsammans med 314mm - speciellt efter lite värme - hänger i bältet stuket haha
Motul RBF600 här med - bra skit!
Vad har du för bromsar bak?
jag säger som RZ - prova att mjuka upp. Min kan vara riktigt studsig om jag jag ställer den fel, som just nu... Men sen är det skillnad påvardagsåkning och full attack mode.
Olika krafter som spelar in.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja, det är känslan jag också har fått, de är väldigt hårda i det övre spannet, skall testa att överjustera nedåt för att få en uppfattning.
Fram, ja.
Har ATE f.d super blue, nu mera TYP 200 i systemet just nu, helt färsk.
Är det värt att byta igen för några ynka grader månne, kanske får göra en insats, det är ju inte det roligaste jobbet direkt.
"DOT 4" = Torr kokpunkt: 230°C Våt kokpunkt 155°C
"TYP 200" = Torr kokpunkt: 280°C Våt kokpunkt: 200°C
"RBF600" = Torr kokpunkt 312°C Våt kokpunkt 205°C.
Bromsar bak ja.. "tyvärr" bara std size hålborrade med redstuff.
Medveten om att dessa borde vara lite större, avlastar det frambromsarna märkbart om man går upp till den ventilerade 9-5 varianten (300mm?) med några kralliga belägg (typ XP8 )?
Det hände något med färgen på bromsoken...?
(Minns inte vilken typ av färg dock)
IMG_5516.jpg
Senast redigerat av flaset den 2021-04-29 klockan 08:33.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Framfjädrarna är 6” 650lbs / 116,1 kg/cm / 11,61 kg/mm, hårdheten känns bra, behöver "bara" konstatera hur jag ligger till med stötdämpare, hårdare/mjukare.
Som det ser ut nu blir det inte Sviestad, men absolut, jag känner gärna på din setup vid något tillfälle framöver.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
300mm ventilerade bak är väl standard?
Xp Belägg finns inte till bak. Men det finns bättre än red stuff. Kolla med PEAN Sweden
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kopplade upp mig mot T7 häromdagen och "läste ut" knack- och misfiremapparna, jag tycker att det är ganska tydligt att något inte står rätt till, frågan är ju bara vad.
Just nu är jag inne på att montera ur spridarna för rengöring och kontroll, kan någon eller några ge för lågt flöde?
Kanske slutar med att man byter upp sig i spridarstorlek ändå trots allt..
Skall försöka få bredbandslambdan monterad och inkopplad så snart som möjligt så att man kan hålla lite koll på det sättet också.
BF95, ca 45mil motorväg normal körning och 8-10 mil bana med 80-100% attack.
knkmap1.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hade du inte massor av Ioff tidigare med BF95?
Hur är etanoladaptionen och amul?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jo, det är fortfarande samma "problem"/symptom, fick inte ut mer än 1000-1100mg / 320-340nm under dagen på Knutstorp.
Sannolikt extremt låg iOff och därmed neddragen luftmängd.
Jag upplever adaptionen som rimlig, skall kolla över denna samt knk/cyl m.m nästa gång jag är i närheten av bilen...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Har för mig att jag läste 7% etanol på "startskärmen", men blev lite osäker när CA85 är enligt nedan..
Ca85 174
Amul -146
Knk1 390
Knk2 774
Knk3 337
Knk4 2
Är det verkligen rimligt att fördelningen av knack ser ut som den gör?
Jag tänker på cyl 4, två knack mot cyl 2, 774st?
Ska försöka få tummen ur och få dit bredbandslambdan så att man kan få se ur bränslet ligger till i de drabbade områdena.
Tror att jag skall sätta upp spridarna i min rengörings- och testmackapär, undrar om det kan vara spridarna som inte riktigt håller måttet..
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2