Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 179

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

  1. #81
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Har slöjdat lite i helgen, köpte monolitkatalysatorn med SBF/FIA-cert på Biltema, det får duga åt mig, återstår att se om den duger för besiktning...

    Min tanke har hela tiden varit att bygga DP & mellanrör ihop, med anpassning till bakre delen med "standard" skarven så att man kan köpa ett halvsystem och montera rakt på där sen.
    Detta var dock inte planerat att ske i detta nu, men det visade sig att min bakre ljuddämpare har gjort sitt, så att det blir till att köpa nytt halvsystem, också...

    IMG_4401.jpg IMG_4406.jpg IMG_4407.jpg

    Tror att jag har siktat in mig på ett rostfritt 2,5".
    A-Alt i Mölndal ligger ju lämpligt till, jag hittar dock inget sportsystem till og9-3 i deras sortiment, bara 9-5 & och ng9-3/9-3 II...
    Skall ta och kontakta dom och fråga, dom borde väl ha till ng900/og9-3 också tycker man ju.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #82
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Åk dit och prata med Jari. Han brukar fixa det mesta. Finns det inte som standard så bygger dom ihop något som passar. Det är han som byggt systemet på min röde. Det är egentligen ett system för förra generationen, men sedan kompletterat och ombyggt en del.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #83
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    snyggt, och ser riktigt bra uppstoppat ut

    Man kan nästan tro att det planeras plangolv

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #84
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Snubblade över en grej som skall testas;

    IMG_4456.jpg

    Osäker på om den kommer att gå runt ordentligt i överkant, runt/mellan topplagringen och fjädersätet och hur den kommer funka ihop med 4" lång hjälpfjäder.
    Rapport kommer så småningom.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #85
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Spännande att se hur det funkar

  6. #86
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    En liten update;

    Coiloverstrumpor monterade, reflektioner:

    PLUS sidan:
    - Tillräcklig spänst och diameter.
    - Bra bett i kardborrebandet.
    - Materialet känns tåligt, och typ, "vattentätt" trots att det är väldigt elastiskt och följsamt.

    MINUS sidan (i mitt fall, i min applikation, absolut inte generellt)
    - Lite för lång, speciellt med tanke på att jag har 4" långa jättemjuka hjälpfjädrar. Strumpan tenderar smyga in mellan fjädervarven på hjälpfjädern efter att man haft upphissat och släpper ner igen, man får liksom vara med och "hasa ner" den allteftersom man släpper ner, och vad händer då? Jo, tar i mina 225:or som sitter på nu..

    IMG_4560.jpg

    För övrigt;

    Fått färdigt downpipen med racekatalysatorn och fått ihop detta med en vettig övergång till bakre delen/halvsats med "standard" skarv donerat från mellamröret.
    Upplevde mitt livs sämsta kundmottagande när jag var på A-Alt avgassystem och fick pris på 2,5" rostfritt sportsystem för 8500:- PLUS slutrör.
    Kommer inte att hända, både beroende på priset och bemötandet.
    Kollar vidare efter lämpligt sportsystem i halvsatsutförande...

    IMG_4564.jpg IMG_4562.jpg IMG_4568.jpg

    Ciao!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #87
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Mina strumpor ligger på hyllan och dammar...
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #88
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har varianten av denna som är avsedd för MY 2000 9-3 Aero
    https://www.maptunparts.se/avgassyst...2001-2003.html
    Bra passform och finish. Tillverkare var Simons. Var tillverkad i rostfritt vid inköp 2016. Väckte många slumrande hästar till liv utan några andra åtgärder till min stora förvåning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #89
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Har ett Ferrita 2.5” på min bil i kombination med 3” downpipe och racekat, är grymt nöjd med ljudet och passformen
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #90
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    monterade ett Ferrita 2.5" på farsans 9-3 SE cab 2013 tror jag det var, kan var 2014

    inte rostfria klämmer så dom har tagit stryk av året runt användandet men systemet i sig sitter fortfarande fint och blänker!

    övrigt så var det fin passform och ljudet med standard downpipe och katt är precis lagom för en gubb-cabb

  11. #91
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Låter som att man får investera i ett Ferrita-system ju...

    Tack för er input!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    https://www.maptunparts.se/avgassyst...2001-2003.html
    Bra passform och finish. Tillverkare var Simons. Var tillverkad i rostfritt vid inköp 2016. Väckte många slumrande hästar till liv utan några andra åtgärder till min stora förvåning.
    Denna har jag på min -03 Aero Cab, som sagt passar bra, fyller ut hålet i bakre stötfångaren väldigt bra :-), kanske lite långt utstick på slutröret.
    vet inte i fall det är rostfritt dock, köpte mitt förra året då original inte gick/går att få tag i.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Jag kör samma som TCarlsson på min 02 Aero fast helsatsen med downpipe. Mycket bra passform och mysljud.
    9-3 Aero coupé -02

  14. #94
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Har också 3" dp, racekat och 2.5" ferrita. Morrar riktigt gott utan att bröta! Magisk passform.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Spenderarbyxorna åkte på, igen...

    Kan inte annat än att ställa in mig i skaran som lovordar Ferritas 2,5" sportsystem.
    Enkelt att montera, perfekt passform, snyggt, lagom dovt ljud på tomgång och låglast och lite potentare ljud när man kliver på lite.

    ETT litet minus, för att bli 100% bra, istället för 95%.
    Tailpipen är aaaaaaningens för liten för att fylla ut Aero/Viggens uttag i spoilern, ser lite "tamt" ut.

    Har bytt mjukvara i T7 till något som begär ca. 1100 luft på fullast, blev en helt annan bil.
    Open sid är ju riktigt bra! Om man har en SID som är pixelkomplett...

    Skall försöka komma igång med mätning/loggning med T7 suite, har "hört talas" om man man kan konstruera sin egen mätpanel, det hade varit lite spännande.

    IMG_4587.jpg IMG_4588.jpg IMG_4591.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #96
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Sådär ja!
    Med en fixad SID som kan presentera lite livedata och några T7suite-loggar tagna från blandad körning mellan hemmet och garaget kan jag konstatera att jag aldrig kommer längre än ca. 1000 i mReq, 295 Meng och går i Limiter 25, Special Mode på fullast.

    Läste mig till att detta är "Noise Reduction", men mest troligt är att det har något att göra med att jag kör en modifierad variant av min Std-mjukvara flashat i en ECU från en annan bil som sannolikt inte haft någon B2X5R-motor.

    Det som är lite lurigt (i alla fall för mig) är att som jag fattade det så kollar man på 8:e tecknet i VIN och om detta är K eller G så är detta motsvarande "R-mjukvara OK".
    Jag förstår inte riktigt hur man kan ändra VIN i ECU´n på annat sätt än firmware settings, där jag givetvis har mina siffror i.o.m att den startar och går att köra, men det verkar ju inte "hugga", för om man med Trionic Canflasher använder Read ECU Info så får man två-tre tecken instället för typ 9-3 B205R EC2000 på Engine Type...?

    Bara läsa på ytterligare, se om det går att komma till rätta med det utan att behöva kalibrera om "NoiseRedLim". (Eller så är det det som ÄR lösningen, kan inte bestämma mig riktigt...)

    Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #97
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Vissa saker vet jag kan ställa till det när t ex DICE har annat VIN, det går t ex inte att programmera ESP för 16" bromsar bak på 9-5 om man inte ändrar till 8:e tecknet i VIN till en bil som faktiskt levererades med den bromskombon, t ex Aero. Då går det galant att ändra.

    Detta är väl kanske nått i mjukvaran snarare inom Trionic enbart dock

  18. #98
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Verkar som att det är mjukvaran jag utgått från som är hårdkodad till max 290nm, orkade inte bråka med det mera utan kontaktade Mackan & Co och köpte beprövad BioPower mjukvara av dom.

    Så, nu bråkar jag med en skyhög(låg) Ioff istället, ner mot -100 och förbi det ibland, på mätning/log syns tydligt att tändningen backas rejält, ner mot -10, -12 och knockdet-mappen fylls snabbt på hög last.
    Fick tips om att några jordpunkter "på insuget" skulle kunna ärga, antar att det är de två som sitter bakom "bracketen" till lambdasensorernas kontakter (?), har haft loss, inspekterat samt smort dessa.
    -Ingen skillnad.
    Tändstift bytte jag inför förra höstens banmöte på Falkenbergbanan så de visste jag ju var fräscha men gängade ändå i en ny uppsättning.
    -Ingen skillnad.
    Slog på stort, köpte en ny DI-kassett, var då helt övertygad om att det skulle "ordna upp sig".
    -Ingen skillnad.

    Nu står jag här och funderar över vad jag skall gå på härnäst, köpte ett nytt bränslefilter, men inte bytt det ännu.
    Har "bara" kört på BF95/98. inte testat att tanka E85 ännu.
    Tanka BF95 och gå på med lite injection cleaner har jag funderat på också.

    -Bränsletryck / pumpen
    -Skitiga spridare..?

    Frågan är ju i vilken ordning man skall gå vidare, jag vill gärna göra en sak i taget så att man säkert vet efteråt vad som spökade.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är jord mellan motor och batteri ok?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #100
    Dessa är vanliga:
    Dålig intercooler(Org intercooler så hög IAT)
    Dålig bränslepump(Borde ge dålig amul)
    Luftläckage
    Dålig topp/slitna ventiler
    Dålig jord termostaten

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 01:13
  2. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 23:41
  3. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •