Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 119 av 119

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

  1. #101
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    do88 intercooler
    rimlig amul
    mAir följer mReq helt ok.
    Ventiler, tja, kanske det, bilen har rullat 13,5k

    Det här med "dålig jord termostaten" som folk pratar om förstår jag inte riktigt, hittar ingen jordpunkt där på min motor...

    Skall ta och mäta lite, men hade det varit dålig jord mot motorpaketet borde man kanske märkt det på flera andra sätt än just detta...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #102
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 134
    Ska du testa jordning av motorpaket kan det gå snabbt att testa med hjälp av ett par startkablar mellan batteri och motorn

  3. #103
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Körde lite under helgen, så att bränslelampan tände sig, slut på 98-soppan.
    Tankade 20L E85 och vips så går den mycket bättre....
    Rimligt med mindre knack på E85 kanske än på BF98, men skall det behöva vara så illa på bensin..?

    Nåja, bestämde mig för att köra slut på de 20L E85 jag tankade för att ge det en ny chans med BF95 innan jag gör något mer.
    Sen fick jag lamptändning/MIL....
    Hade inte datorn med mig så jag har inte läst ut felkoden ännu, men hoppas på at den kan tipsa lite om åt vilket håll jag skall titta vidare för att hitta på vad som inte är riktigt OK.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #104
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Nåja, bestämde mig för att köra slut på de 20L E85 jag tankade för att ge det en ny chans med BF95 innan jag gör något mer.
    Sen fick jag lamptändning/MIL....
    skulle gissa på 1312 och 1334 :-)
    brukar få det på min när jag tankat, fick dem nu när tanken nästan är tom...verkar vara "lättare" att få dessa vid mer E85 typ 60-85% enligt open sid
    kör på TK 3.7B med nya 7or 1.1 i avstånd, skulle justerat till 0.9 lr nåt innan nästa tank men det hann jag inte...
    du säger att du har IOFF på -100 och det har jag med vid fullastrepor ( lite pöligt o få till bra repor med automaten dock)ser värde ner mot -130-140
    kör på en sw från ett känt T7 suite forum dock standard

    L
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #105
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Det visade sig vara jag som inte gjort hemläxan... P0420, andra lambdan är avaktiverad i mjukvaran men jag hade inte kopplat ur/ tagit bort den.

    Den går riktigt bra på E85 nu, några sporadiska Knkdet här och där men inte mer än Ioff -20-40 så mReq påverkas ju minimalt av detta.
    Amul hamnar mellan 0 & 30 så det känns som att bränslemängden där är korrekt i alla fall.

    Hittade två bra mätningar som exempel på hur tydligt stor skillnad det är med BF95 vs. E85

    BF95, tändningen i princip backad max, ca. 10 grader;
    Undrar om jag har haft "otur" och fått dåligt bränsle..?

    BF95_20200823_drive_home.jpg


    E85, stabil tändtidpunkt, backad 2-3 grader lite sporadiskt, känns "normalt"..?

    E85_20200827_drive_home.jpg

    Jaja, to be continued..

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #106
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Kort update...

    När man väl får ordning på maskineriet och bestämmer sig för att kontrollbesiktiga inför nästa säsong;

    1. Fjädring, fram, båda sidor, kärv - stum. (650lbs/in på egenbyggda fjäderbenen)
    2. Förhöjd tomgång CO-halt, för hög. (CO 2500: 0,5(0,2) (CO: 0,3(0,3) HC: 86(200) Lambda: 1) 3" DP + Racekat.

    Bra att veta - OBD - Självtest ej utförd.

    Joråsåattdeeeeee, tackar så mycket bilprovningen Torslanda.

    // A
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #107
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 274
    Medlem#
    6973
    Vad åtgärdades med maskineriet? Varmkörd innan besiktning?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #108
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Det blev först ny DI-kassett och nya stift samt rengjorda jordpunkter runt motorn, utan några som helst förändringar..
    Sedan tankades det efter ett tag E85 vilket tydligen hade gott inflytande för nu kör jag på BF95(CA11%) och allt verkar OK.
    Min slutsats är att BF98:an jag tankade var väldigt dålig, har ingen bättre förklaring...

    Ang. varmkörning,
    Jag varmkörde ordentligt, vi snackar upprepade fullastrepor i 10-15min innan och stod på tomgång max några minuter utanför innan jag körde in, sedan när det kördes ut för broms- & avgasprov kördes det friskt på full pedal tre varv runt stationen för att, vad jag antar, känna effekten i motorn..
    Att det sedan tog lång tid inne i hallen att sparka på däck, rycka i fjädrar på coilovers, påpeka om regbesiktning för utbytt katalysator, 2,5" avgasrör samt utbytta tryckrör och slangar i motorrum, det, det är en annan historia...
    Tröttsamt.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #109
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Efter tips från kollegor och garagekamrater byttes till annan station.
    Inga problem med efterkontrollen, höjde fjädringen fram 10mm, det enda jag gjorde.
    Nu besiktad med alla prylar, utan problem..

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #110
    Vart tankar du ?
    Jag brukar köra Ingo men på hisingen så finns de bara två ingostationer för mig som ger låg adaptering. Ringön samt lindholmen.

    Tex aröd så får jag 11-12% för någon anledning medans ringön 1-4%
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  11. #111
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Händer inte så mycket här, dags för avställning och inga planerade ingrepp under vintern förutom höjdjusterbar fjädring bak, men det räknas inte som projekt..

    Motorn går fortsatt illa på bensin, leverar nästan fullt moment men tändsignalerna ser ut som skit och Ioff flaxar värre än den livligaste tätting.
    På E85, inga som helst problem, varför jag mer eller mindre utesluter diverse glapp eller dåliga jordpunkter m.m och börjar misstänka problem med bränslemappning.

    Kan man inte köra 370-380nm stabilt på bensin med bruna spridare?

    Får nog kontakta mjukvaruleverantören för vidare konsultation...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #112
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 193
    Medlem#
    7499
    Det har du säkert sagt, men på vilka varvtal är problemen?

  13. #113
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    34
    Medlem#
    12555
    Vad kör du för stift och gap?

  14. #114
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 618
    Ang.BF95/98 problemet så är det givetvis bäst att kolla med bredbandslambda på fullast.
    Jag misstänker att det är något för lite bränsle av någon anledning, förmodligen har du 261 som injector constant vilket är helt rätt.
    Du kan kolla vad som händer om du ändrar till t.ex 251 (-10) och se om det händer något när den får mer bränsle.
    Vad det sen är för problem är en annan sak men på det sättet kan man testa att ändra bränsleblandning lite grovt.
    kolla även så att ingen tätning är dålig runt någon av spridarna.

  15. #115
    Något jag har märkt är att adapterar skumt beroende på mängden jag tankar, tankar jag halvtank så adapterar den 8-13% e85. Fulltank så ligger den på 0-5%
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  16. #116
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Det har du säkert sagt, men på vilka varvtal är problemen?
    Det är nästan rakt över hela registret, men som "värst" i mellanregistret, säg 2-3500rpm och sen runt 4,5-5000rpm.
    Har inte tillgång till de utlästa knk-mapparna nu, skall dubbelkolla.

    Citat Ursprungligen postat av ElliotN Visa inlägg
    Vad kör du för stift och gap?
    NGK BCPR7ES-11, 1,1mm

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ang.BF95/98 problemet så är det givetvis bäst att kolla med bredbandslambda på fullast.
    Mmm, nu är det inte bara på fullast, men jag är med på vad du menar.
    Skall ta och dubbelkolla konstanten, inte jag som satt den.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Något jag har märkt är att adapterar skumt beroende på mängden jag tankar, tankar jag halvtank så adapterar den 8-13% e85. Fulltank så ligger den på 0-5%
    Inget som jag har tänkt på, men kan vara värt att hålla ett öga på framöver...


    Tack för all input!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #117
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    34
    Medlem#
    12555
    Hade nästan identiskt problem i min 9-3a, som den med har en Biopower programvara ifrån Mackan
    Gick som en potta skit på bensin, men fint på e85.
    Bytte en del grejer såsom tk, tändstift osv.
    Provade tillslut att montera Ngk bcr8es med 0.8 mm i gap.
    Detta löste problemet för mig, o kan ju vara värt att prova för dig

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #118
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 674
    Medlem#
    5849
    Skulle detta ha något med knackdetekteringens precision att göra då, typ?

    Skall ha detta i åtanke, tack!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #119
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 272
    Medlem#
    3183
    Jag kör likadana stift på racern och mindre gap.
    Iofs enbart E85, men det blir färre missar. Rek från PPF som mappar den.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 00:13
  2. Räddad saab 9-3 aero coupe -00
    Av morinja i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 09:18
  3. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 22:41
  4. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •