Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: SAAB 9-3 Aero Coupé -02

  1. #21
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Dags att koppla in bromskretsarna, lägg fram alla grejer, ordning och reda, rätt pinal i rätt ordning.
    Hade helgarderat med både clips och fjäderklämma för infästning mellan bromsrör och slang. Jag tycker alltid att det är svårt att "para ihop" bromsdetaljer mellan olika modeller som passar -men ändå inte...

    IMG_3473.jpg

    Det föll mig mest i smaken med clipset, då det gick att använda originaldelen för extra fixering av ABS-kabeln.
    Jag vände den dock upp-och-ned p.g.a bromsslangens utförande då det är lite "universalgrejer" från Hydroscand, som inte visade sig vara helt kompatibelt.

    IMG_3482.jpg

    Att övergången mellan röret och slangen ihop med fästet i karossen inte blev 100% gör mig inte så mycket, men jag fann en annan sak lite oroväckande som jag inte hade tänkt på innan.
    Banjoskruven, med de tillhörande kopparbrickorna som jag skaffat trivs inte helt tillsammans...

    IMG_3476.jpg IMG_3480.jpg

    Det känns inte helt OK att det blir grov offset på "ingångshålet" på banjoskruven och centrum på hylsans hus på bromsslangen samt att det blir lite väl kort gänggång på banjoskruven kvar med denna kombination...
    Jag lät bli att lufta samt känna på pedalen då jag inte känner mig safe med detta.
    Jag kunde dra banjoskruven mot bromsoket ordentligt hårt, så det kanske inte är någon fara, men detta kommer ju bli varmt -> kallt -> varmt....

    Någon som har input, tankar eller erfarenhet kring detta...?

    För övrigt är styrarmar och krängarstag med Powerflex "race"-bussnigar på plats, så man skulle kunna säga "Job done", men, bromsslangarna.... nja.

    Köpte värmeskyddsstrumpa på Biltema för ABS-sensorkabeln, denna skall väl trasslas dit vid tillfälle.

    700-fjädrar är beställt till bakvagnen också, men om de blir anpassade och monterade innan provkörning med denna setup återstår att se..

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #22
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 081
    Medlem#
    3183
    Offset för hålet är inget jag skulle anse som farlig.
    Däremot känns antal gäng lite kort rent spontant.
    Bra jobbat med bilen!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #23
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Däremot känns antal gäng lite kort rent spontant.
    Ja... Det är nog där jag också fastnar, då bromsoket dessutom är av aluminium/legering...
    Frågan är om man skall försöka få tag på motsvarande banjoskruv fast 5mm längre, om det går...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Är det okens originalskruv?

  5. #25
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Är det okens originalskruv?
    Japp, beställda från Maptun, OEM: 24436543.
    Använde du också de skruvarna?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Japp, kanske har du lite grövre banjo.

  7. #27
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Svängde förbi Hydroscand, de hade Banjobult M12x1 som det tydligen var, EN st givetvis....
    Beställt två till därifrån, får se när de dyker upp.
    En tanke var att när jag nu känner till dimensionen beställa ett gäng på nätet, men känner inte för att chansa utan kör på de som jag nu vet passar deras banjo.

    IMG_3488.jpg IMG_3489.jpg

    Har funderat lite på det här med bromskylning också, får se om det blir att ta en titt på det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #28
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Banjoskruven lyser tyvärr med sin frånvaro, hade varit kul att få släppa ner på golvet.

    Har fått roa mig med unboxing av lite andra kul saker istället.

    Fjädrar till bakvagnen.

    IMG_3519.jpg

    Så nu får jag överväga att fixa bakfjädringen också innan det blir touchdown.

    Bromskylning omnämndes i förra inlägget, det har tagits någon sorts beslut i den frågan skulle man kunna säga, fortsättning följer.

    EDIT:

    Jag har farsans ng9-5 med intermittent elfel hos mig nu också, så hur prioriteringen ser ut framöver är ju aningen oklart.
    Det hade ju varit lite kul att hitta orsaken till felet som verkstäder inte klarat av/ vågat ta sig an..

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2020-02-06 klockan 18:22.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 192
    Medlem#
    4458
    Intermittenta fel är aldrig kul, men lycka till!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #30
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 380
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    EDIT:

    Jag har farsans ng9-5 med intermittent elfel hos mig nu också, så hur prioriteringen ser ut framöver är ju aningen oklart.
    Det hade ju varit lite kul att hitta orsaken till felet som verkstäder inte klarat av/ vågat ta sig an..
    Ofta så kan man själv lösa saker som är "omöjliga" för verkstäder, till deras försvar kan man ju hålla på med felsökningen varje dag i nån månad om det är så. Det kan ju inte en verkstad riktigt...

    Med elscheman, funktions/systembeskrivningar av systemen, diagnostikverktyg och om man verkligen vill ha bra odds ett oscilloskop så ska de fan om man inte hittar det

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Tyvärr inte hänt så mycket på sistone, har pysslat lite med farsans ng9-5 vid de tillfällen då garagetid har funnits.
    Den efterlängtade banjobulten dök tillslut upp, visserligen av annan modell än den första jag fick tag i, men den passade också bra, så det får funka...

    IMG_3650.jpg

    Då farsgubbens bil bråkat och stängt av sig i tid och otid, under körning, vid stillastående, ibland inte gått att låsa, ibland inte gått att stänga av (!?) har jag haft den här hos mig i Gbg ett tag och kört för att själv uppleva när "felet" inträffar.
    Det har ju "tyvärr" inte strulat sedan jag fick den till mig, men då har jag också haft loss samtliga jordpunkter i motorrummet, rengjort och smort upp samt bytt ut huvudjorden från batteriet till rambenet och vidare till motorn.
    Så - jag hoppas att symptomen har berott på dålig huvudjord, då en felkodsutläsning jag fick tillgång till visar att de flesta noder i bilen hade satt felkod på låg spänning, saknad busskommunikation m.m..
    Han kommer ner och hämtar den imorgon Lördag då jag åker på semester på Söndag och blir borta i tre veckor. Återstår att se hur långt han kommer innan det börjar strula..

    IMG_3669.JPG IMG_3670.JPG

    En j*vligt irriterande grej är att under tiden jag har haft bilen har något hänt med parkeringsaasistans-systemet så detta funkar inte, förhoppningsvis "bara" en sensor eller kanske något glapp eller liknande.
    Ska försöka få den utläst innan jag lämnar den ifrån mig så att jag åtmindstone vet vad det är, så får man se om man också får äran att åtgärda detta eller om han tar hjälp av någon verkstad i Karlstad.
    Att parkera denna utan parkeringshjälpen är inte det enklaste blev jag varse, det är en stor bil, speciellt om man jämför med min lille 9-3..

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Kan du fixa bilder på hur fjäderbensstaget sitter mot fjäderbenen? Och hur är det fäst nedtill? Ruggigt snyggt och praktiskt för daily use!

  13. #33
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Är det Hatchbace'n du tänker på, eller hur menar du med fäst nedtill?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Myggenäs
    Inlägg
    3
    Medlem#
    11473
    Mycket snyggt byggt. Får man fråga var du köpt fjädrar och rör till bakvagnen och vad det är för diameter på sleeves och fjädrar?
    Mvh Martin

  15. #35
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Tackar!

    Det är 2.25" grejor från Rallyshop / Apex.se
    https://apex.se/fordon-utvandigt/vaghallning/fjadrar

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #36
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6770
    Intressant tråd med mycket nyttigt. Jag gick tillbaka till början och ser Hatchbrace. Nåt jag aldrig sett tidigare. Funktionen verkar ju tydlig med att staga upp chassit som kan flexa pga halvkombimodell. Kan du berätta nåt mer om den. Är den vettig att montera på cab för att minska flexet även på dem?

    - - - Uppdaterad - - -

    Angående din pappas ng9-5, det känns lite dumt att föreslå följande till ett proffs men har du provat byta batteri? Med ett intermittent fel i batteriet blir konsekvensen intermittenta fel på bilen som är väldigt känslig för underspänning. Precis som de flesta nya bilar.

  17. #37
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Jag gick tillbaka till början och ser Hatchbrace. Nåt jag aldrig sett tidigare. Funktionen verkar ju tydlig med att staga upp chassit som kan flexa pga halvkombimodell. Kan du berätta nåt mer om den.
    Det är egentligen en egen tolkning på en variant som "genuinesaab" säljer/sålde.
    https://genuinesaab.com/catalog/prod...roducts_id=644
    Den vi har tagit fram är tillverkat av grövre, 30x3 RF och justerbar åt samtliga håll för enklare montering men också för att kunna överspänna karossen lite.
    GS säger ju såhär om sin - "Will not fit convertibles", det har troligtvis med suflettpåsen att göra.

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    ...men har du provat byta batteri?
    Batteriet byttes i första läget, då man var övertygad om att detta var boven, men symptomen dök upp igen ganska omgående efter bytet.
    Efter att jag nu pysslat om jordpunkter samt dragit om från batteriet till ramen och en extra från ramen till motorn så har den sedan dess funkat, peppar peppar..

    // Andreas

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #38
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Liten update, i går blev det touchdown..
    Efter att ha luftat bromsar samt monterat värmesköld/strumpa på ABS-kablage p.g.a avsaknaden av bromssköld.

    IMG_4043.jpg

    Ridehight satte jag på chans, 50% om man säger så, alltså sätet satt mitt på sleeven. Efter att ha släppt ner visade det sig vara ganska bra chansat, kanske släpper ner liite till, jag skall försöka ta en provtur under helgen så att det kanske sätter sig lite. Cambervinkeln ser lovande ut, skall bli kul att testa på bana i sommar.

    IMG_4048.jpg IMG_4046.jpg

    Gjorde klart nedre infästningspunkten på hatchbracen också, som jag har dragit ut på länge, var inte riktigt säker på hur jag skulle lösa den..
    Blev ganska bra tillslut.
    Snedkapad hylsa, en på var sida om balkens plåt och en M12 igenom.

    IMG_4061.jpg

    På att göra-listan står nu, byte av intercooler, bromskylning samt bakfjädringen, tidstillgången och hur det blir med möjlighet att köra bana får avgöra när.

    // Andreas

    5 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Ser jävligt go ut! Men lite spacers kanske?

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 978
    Medlem#
    6234
    Ska flytta över mina coils från min 900 till min 9-3 Aero. Grovställa toe vinkeln så jag kan ta mig hem för att kunna lämna in bilen på hjulinställning. Sist så avbröt gummiverkstaden hjulinställningen för att det var för mycket camber mot original.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Kex's Saab 9-3 Aero Coupe
    Av kex i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 00:13
  2. Räddad saab 9-3 aero coupe -00
    Av morinja i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 09:18
  3. [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 2264
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 22:41
  4. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 12:09
  5. Saab 9000 Aero Coupé
    Av Aero_Jansson i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •