Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Slirande automatlåda OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Slirande automatlåda OG9-5

    Hej, har en saab 9-5 med automatlådan 50-42le som nu har börjat konstra sig, när jag börjar accelerera går den bra växlar som den alltid gjort, tills jag släpper gasen sen när jag ska börja gasa igen så slirar den bara.

    Vad kan detta bero på?
    Kan tillägga att om jag stannar bilen och börjar om så går den som vanligt igen.
    Någon som kanske har en förklaring till detta fenomen?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    låter mer som att den släpper en växel och nästa inte går i och den hamnar i nån limbo och nån envägskoppling roterar. Eller nåt. Nåt ger order om att en växel ska ur och nästa i men det blir inte av på nåt vis. Efter som den växlar fint och allt fungerar uppöver så tror jag inte den slirar i nå lamellpaket iallafall.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    När byttes automatoljan, hur ser den ut, nivån OK ?

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Slirande aut låda brukar vara tecken på låg oljenivå

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    För att felsöka dessa lådor så tror jag man behöver tryck- och flödesmätare att koppla till lådan. Det finns avtappningar för att ansluta till olika oljakanaler utvändigt på lådan och när det gäller flöde så är det flödet över oljekylaren man mäter.

    Som jag har förstått det så kan man i ett sådant här fall börja att mäta SLT tryck (line pressure, dvs matningen till magnetventilerna), därefter C-1 (clutch 1) och B-4.

    SLT ska ligga på ca 5 psi när man lägger i drive och öka med ökad last till max 80 psi.

    C-1 ska ligga på 0 psi vid P och direkt öka till 25 psi vid D, och sedan öka till 50 psi. Vid körning så ökar trycket med lasten till max 200 psi. B-4 ska sedan jämföras med trycket för C-1.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    automatoljan är bytt men det som kom ut va kolsvart och luktade bränt, oljenivån ligger mellan min och max,
    igår när jag kopplade upp tech instumentet till lådan såg jag att när jag låste lådan på växel 3 låg i hastigheten 70-80 kunde den helt plötsligt få för sig att växla ner till växel 1, händer samma sak när jag har den på drive läget. det du säger här Johan får jag titta närmare på.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Jag ville gjort en riktig flushning (typ 10-12 liter olja) innan jag lade tid på att mäta och dona. När jag köpte min bil låg det offert på byte av lådan i bilen (14500 mil), jag bytte oljan (den var svart) och sedan försvann slirningen efter några dagar. Jag kommer byta igen snart i förebyggande syfte (18000 mil nu) då man inte får ut allt.

    Edit: ser nu att du har gjort ett byte, hur mycket utskiftning? Ny olja vill möjligen kunna rensa lite i ventilpaketet, om du inte har gjort en fullständig flushning ville jag försökt igen.
    Senast redigerat av Jan Erik den 2019-12-15 klockan 19:45. Anledning: Inte uppdaterat sidan

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Var oljan svart så är det nog bra med en flushning av automatlådan.
    Bara ett byte räcker inte för att få bort den gamla oljan.

Liknande ämnen

  1. slirande/hackande Automatlåda
    Av cashing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 11:39
  2. Slirande automatlåda 9-5 -00
    Av edis58 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 21:08
  3. Slirande Automatlåda 9-5 2.3t -98
    Av slan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 09:19
  4. slirande automatlåda?
    Av classic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •