Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bytt fjäderbenslager, värre klonk från fjädern efteråt NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Bytt fjäderbenslager, värre klonk från fjädern efteråt NG9-3

    Har nyss bytt det svarta lagret i toppen på fjäderbenen på min 07 saab 9-3 vector. Efter detta blev det tyst från framvagnen. Bytte i samma veva knackstag båda sidor.

    Åkte ca 50mil, sen blev det ännu värre än innan.
    Plockade ner båda fjäderbenen och kollade så fjädern ligger rätt vilket den gör, kollade även så gummit ligger rätt.

    Återmonterade, tyst 1 dag sen börjar det igen.
    Känner på fjädern medans sambon vrider på ratten och den hänger inte med i toppen, den hamnar i spänn där.

    Vad har ni för ytterliggare ideér? Den grå tallricken överst, sitter det nått lager i den med som kan påverka?
    Gummit som kan påverka?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har ingen bra idé om vad det kan vara om du inte fått skräpkvalité på axiallagren. Ligger fjädrarna an ordentligt mot stoppen i nedre fjädertallrikarna? Det har inte lossnat del av fjädrarna på nedre varvet som det brukar göra, det brukar iofs inte ge problem om inte fjädern går av så illa att den halkar utanför fjädertallriken men det hade du nog märkt i så fall. "Plattan" högst upp på fjäderbenet kallas stödlager men innehåller inget lager utan är ett mekaniskt stöd för axiallagret.

    Jag har bytt motsvarande delar samt fjädrar på min bil och det var inga konstigheter förutom lite knepigt att placera fjäderspännarna rätt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Fjädrarna är hela och fina så inga konstigheter där. Tycker själv felet är jättekonstigt, har kollat och dubbelkollat så allt sitter som det ska, fjädrarna ligger emot stoppen i nedre delen. Det är uppe mot stödlagret som det inte vill följa med utan fjädern lixom hoppar/klonkar vid rattuslag.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Nu kommer jag inte ihåg hur det är på 9-3 SS men många bilar skall topplagring och lager monteras i en viss position för att det inte skall bli spänningar när man monterar benet.

    Vissa topplagringar kan t ex ha en liten pil som skall matchas mot motsvarande markering på fjäderbenet i sig.

    Enklast är att vara väldigt noga och kontrollera hur allt sitter innan man tar isär allt, även om det såklart inte är nån garanti för att det är rätt då heller

    Vad är det för tillverkare på lagren/topplagringarna du har monterat?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Här är en sprängskiss.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ring/framvagn/

    Brukar bara vara att montera ihop, utan större konstigheter. Givet att allt kommer på plats så som det är tänkt.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vad är det för fjädrar? Vissa fjädrar kan orsaka ett sådant här ljud trots att de är hela.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag får helt enkelt montera ner allt imorgon igen och kolla. Känns bara så märkligt för alla jag snackat med säger att det bara är att byta ut lagret och återmontera så funkar allt, tydligen inte för mig

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vad är det för fjädrar? Vissa fjädrar kan orsaka ett sådant här ljud trots att de är hela.
    Det är saab's orginalfjädrar och dom lät inte alls i denna omfattning när lagret var dåligt innan bytet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Lite uppdatering.
    Har idag haft isär fjäderbenet igen, såg åter igen inga konstigheter. Demonterade allt och återmonterade med kirurgisk försiktighet. Det är tyst igen, som det varit varje gång efter det ingreppet, får se hur länge det varar denna gång.
    Något jag reagerade på nu var att den övre ringen på lagret hade en grön prick på sig, någon som vet vad det är för något? Som en färgmarkering, minns inte om det var likadant på det andra, det behövde jag inte riva ner.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jaha, nu var det tillbaka igen. Blir att beställa en omgång nya lager igen. Orginal denna gång

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Vad var det för tillverkare på de som sitter på bil och är dåliga?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Finns ju ingenting i dessa man kan montera fel ens och inget behöver sitta åt nåt speciellt håll. Det enda är väl att lagren ska sitta åt rätt hål men det är tveksamt att det ens går att montera dem fel.
    Annars vet jag att de kan vara ljudliga om man inte har skyddslangen som sitter på nedre varvet av fjädern.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad var det för tillverkare på de som sitter på bil och är dåliga?
    Monroe från autodoc om jag inte mins fel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Finns ju ingenting i dessa man kan montera fel ens och inget behöver sitta åt nåt speciellt håll. Det enda är väl att lagren ska sitta åt rätt hål men det är tveksamt att det ens går att montera dem fel.
    Annars vet jag att de kan vara ljudliga om man inte har skyddslangen som sitter på nedre varvet av fjädern.
    Skyddslangen sitter på, det är inte i nederdel av fjäderbenet som fjädern "fjongar" utan det är uppe mot stödlagerskivan. Åt rätt hål sitter dom, precis som du skrev att de går inte sätta fel.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Sådär, då var orginal lager monterade, vilken skillnad!

    Bilen rycker inte mellan 1-2 växel på automaten längre, inga missljud, mindre vägljud som troligen forrplantade sig genom spänd fjäder.

    De lager jag köpte pirat var MAPCO och inget annat, vi kollade på dom nu och båda två hade tryckt ut fett på insidan av lagret och när vi satte press på dom mellan händerna och snurrade så hackade dom lite.

    En läropeng helt enkelt, hoppas nu detta fungerar i långa loppet.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bra att du återkopplar och skönt att det löste sig. Ja, läropengar har vi alla betalat för olika saker.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Lite off topic men brukar Mapco:s grejer vara undermåliga?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Min erfarenhet är att de håller mkt hög kvallité på sina prylar, därför jag köpte dom. Köpte mkt mapco till min skoda och det var aldrig några problem.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om båda Mapco-lagerna blivit dåliga med utträngt fett så verkar det ju inte vara ett exemplarfel. Däremot behöver det ju inte heller betyda att alla andra Mapco-prylar är dåliga. Så som många Propart-grejor är. Det kan vara en problemprodukt från Mapco.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Som jag trodde då. Har det funnits flera tillverkare av en samma del har Mapco alltid legat bland mina förstahandsval.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Mapco är ju inget premiummärke direkt utan snarare ett tyskt ProParts typ där det mesta lär komma från Kina och varierande kvalitet därefter, säkrast att undvika om man inte vill göra saker två gånger typ

    T ex ProParts fjäderbenslager till 9-5 och 9000 är helt slut efter 1,5år och typ 2000mil.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Jag har ett nästan identiskt problem som du har haft: http://forum.saabturboclub.com/showt...B6ger-NG9-3-04
    Men i mitt fall så har dom redan dubbelkollat lagrerna och säger nu att dom inte lyckas hitta var smällarna kommer från. Tänkte bara fråga; small det bara när man vred ratten åt ett visst håll, bara från att man hade vridit visst mycket, osv? För mig smäller det när jag har vridit ungefär ett halvt varv till höger, och då klonkar det ett par gånger därifrån och till fullt utslag höger, sedan smäller det typ hela vägen tillbaka till center/mitten. Smäller aldrig när man vrider åt vänster.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar fjädern från en standard w-gateklocka i en Forge?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 16:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •