Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: tvekande turbo effekt. Hjälp sökes

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148

    tvekande turbo effekt. Hjälp sökes

    Har en ng900 2,0 T -96
    Otrimad och 22 000 mil på mätaren

    Problemen:
    * När man gasar på värkar den tveka lite ibland och ibland laddar den inte mer än halva orginal mätaren, hur mycket man än gasar.
    Mäst problem är det när den inte kommit upp i värme ordentligt.
    Har funderat på tändkasseten för siden har börjat tappa lite ränder här och där (presis som förra gången tändkasseten gick).
    Annars funderar jag på turbon. När den var på verkstan sa dom att den var lite glapp och detta är ett halvår sedan
    (dom kom offersig inte på att det var tändkasseten då när den gick på 3 cylindrar ibland och missade tändningar). Dom sa att det var så illa att den gick emot kanterna ibland och skarapade bort bitar av vägen på turbon.

    * Sedan knapprar det som en mycket snabb klocka när bilen är varm och man stannar hörs det mäst. Satt kvar i ett par minuter härom dagen och då sluatde det efer kanske 7-8 min.

    Någon som har bra ideer på vad göra???
    Eller vad som kan va fel???
    Allt är välkommet

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    ingen som har en bra idé???

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Låter som du bara har GLT..

    Knapprandet kan kanske vara magnetventilen som slår.. Om magnetventilen smattrar så har man bara GLT, iallafall man min gamla bil..

    står lite om det i FAQ:en, hjälpte mig när jag felsökte min bil iallafall.. Vet inte om den täcker även nyare bilar.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960

    Re: tvekande turbo effekt. Hjälp sökes

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Har en ng900 2,0 T -96
    Otrimad och 22 000 mil på mätaren

    Problemen:
    * När man gasar på värkar den tveka lite ibland och ibland laddar den inte mer än halva orginal mätaren, hur mycket man än gasar.
    Mäst problem är det när den inte kommit upp i värme ordentligt.
    Har funderat på tändkasseten för siden har börjat tappa lite ränder här och där (presis som förra gången tändkasseten gick).
    Annars funderar jag på turbon. När den var på verkstan sa dom att den var lite glapp och detta är ett halvår sedan
    (dom kom offersig inte på att det var tändkasseten då när den gick på 3 cylindrar ibland och missade tändningar). Dom sa att det var så illa att den gick emot kanterna ibland och skarapade bort bitar av vägen på turbon.

    * Sedan knapprar det som en mycket snabb klocka när bilen är varm och man stannar hörs det mäst. Satt kvar i ett par minuter härom dagen och då sluatde det efer kanske 7-8 min.

    Någon som har bra ideer på vad göra???
    Eller vad som kan va fel???
    Allt är välkommet
    Halva gula brukar tyda på taskig magnetventil eller att APC känner av spikning och sänker laddtrycket. Testa nya strift och leta sprickor i slangar.
    Är turbon så taskig som du beskriver så är det bara att byta omedelbums.
    Ljudet du hör när du stänger av bilen är helt normalt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    jag vet inte om jag ricktigt litar å den verkstan som sa att turbon var dålig dom sa att jag skulle bytta turbo och då skulle han funka. Men jag lysnade på era kloka ord på detta forum och åkte till saab fast jag inte gillar lokala saab och dom sa direkt som ni "tändkasseten".
    Så därför är jag lite tveksam, har inte tjänt efter själv hur glapp turbon är.

    Slangar ska jag bytta o några dagar, för det vet jag att några har sprukit tidigare.

    Stifft... ja det kan jag kolla med också, när jag ändå är där och bytter slangar.

    Någon som vet hur man kan testa magnetventilen då? Utan att låna av någon annan.

    Tackar för lite ideer iaf.

  6. #6

Liknande ämnen

  1. Tvekande laddtryck 9-5aero -02
    Av 9-5AeroJocke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 13:59
  2. mer effekt sökes. 18t eller gt28? vad behövs?
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:12
  3. Tvekande laddtryck... (och lite till)
    Av fordie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 02:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •