Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rattlåsfel, svart instrumentering m.m. NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Rattlåsfel, svart instrumentering m.m. NG9-3 -03

    Det har skrivits mycket om detta, men jag hittar inte svaret på detta och jag behöver verkligen hjälp.

    Jag har haft ett märkligt fel ett tag, efter att bilen tagits i bruk igen efter ett år i kallgarage. Meddelandet "Rattlåsfel, stanna omedelbart och kontakta verkstad" dök upp en kort stund några gånger under körning. Instrumentpanelen blev helt svart (alla mätare visade noll), men bilen gick att köra utan några som helst problem. Felet var intermittent så efter en stund så kom allt igång igen. Efter ett tag gick bilen utan problemet och jag tänkte att det var något kontaktfel som uppstod när bilen stått still men nu var borta.

    Så skulle jag upp till Åre från Stockholm via Sundsvall. Då kom felet och nu släcktes panelen helt och kom inte tillbaka utom en kort stund efter att ha startat bilen igen efter stopp. Väl framme i Sundsvall så dök ett annat fel upp. Först rattlåsfelet direkt vid startförsök och sedan kom det värre felet "Immobiliseringsfel. Kontakta verkstad". Bilen startade upp och allt lät som vanligt, men ingen startmotor gick igång. Immobiliseringsfelet stänger tydligen av det.

    Så läste jag här och i andra länkar att detta kan bero på Transportlåset ISM som sitter under nyckeln. Jag tog ut den och rengjorde (som föreslogs med andras lyckade resultat), men när allt var inkopplat igen så säger den istället "Nyckel känns inte igen".

    ISM ska ju inte vara kodad utan bara läsa av nyckeln transponder, så varför händer detta nu? När jag hade immobiliseringsfelet innan rengöringen så vet jag att nyckeln svarade för lysdioden för larmet blinkade dubbelt rött fyra gånger när jag satte i nyckeln. Men nu har den tydligen ingen kontakt.

    Kan nyckeln ha "tappat" någon synk med bilen när ISM var frånkopplad helt? Är det något stöldskydd som kräver återställning? Eller räcker det med att köpa ny ISM (som tydligen inte gillade behandlingen)?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Samtliga symptom som du nämner förekommer när batteriet är klent. Det finns många gamla trådar om det. ng9-3 är extremt känslig för batteri som är lite sämre än perfekt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ja, fast batteriet är nytt och lyser grönt för fulladdat.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Menar du att det visar grönt på indikatorn på batteriet som mäter en cell?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Det finns väl en liten antenn där som ska känna av transpondern. Kan ju vara så att du skadade den när du rengjorde.
    Gröna indikatorn på batteriet ger jag inte mycket för, den visar hälsan på en cell, du kan ha en helt död cell och ändå ha en grön indikator om just den cellen indikatorn mäter på är frisk.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Instrumentbelysningen blinkar? 9000
    Av jes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 21:14
  2. Skillnader i instrumentering og 900
    Av Carl 1918 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 12:39
  3. [LÖST] Godkäns mp/h hastighetsmätare vid besiktning?
    Av Founder i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •