Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olika varningar i SID NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Olika varningar i SID NG9-3

    2006 Saab 1,8 t 9-3.

    SiD varningssystem cyklar genom olika varningar och larm. Det började med att främre vänster blinkersignal inte fungerade, gick sedan till högre högra bromsbelysning ur funktion, och nu varnar det för att rattlås inte fungerar. Allt fungerar på fordonet, lampor, låssystem, radio, etc. Head-up-varningen tänds och systemkontrollen slås av och stängs av efter det att den har systemkontroll. Detta händer slumpmässigt och ungefär var 5-20 minuters körning. Då och då stängs hela dash-heads-up helt av.

    Betyder det att jag måste byta ut SiD eller kan det vara en enklare lösning?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det låter som en trasig HPD (displayen vid rutan). Jag har bytt någon sådan, men den var helt död.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skulle kanske säga att det är ICM som har problem, den styr ju SID och HPD.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Inte säkert nån komponent eller styrenhet är trasig utan det kan vara kommunikationsfel på någon av CAN-bussarna som orsakar detta också.

    Ska man ha lite mer och gå på så bör man nästan läsa felkoder och se vad som finns lagrat, sedan utifrån det kontrollera vilka kriterier som behöver uppfyllas för att felkoden faktiskt skall sättas.

    Jag har haft avbrott på P-buss som orsakade ABS/ESP och varning för att automatlådan behövde service typ av och till, det var glapp i ett kontakstycke som orsakade det och inget fel på någon komponent alls.

    Att du upplever att allt fungerar kan vara just symptom på glapp för just precis när felet visas i SID så kanske kommunikation faktiskt saknas men efter ett par sekunder så kanske kommunikationen är uppe och fungerar igen och då är ju problemet "borta".

    Detta är dock ett fel jag inte ens skulle börja felsöka utan tillgång till Tech2 och WIS.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •