Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Felsökning ACC på OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32

    Felsökning ACC på OG9-5

    AC'n ger ingen kyla.

    Felsökning:
    -Kompressorn verkar inte starta
    -Alla säkringar hela (Alla säkringar till vänster om ratten inne i kupeen, och i relläboxen bredvid batteriet under motorhuven)
    -AC reläet är samma typ som heljusrelät, i samma box som sitter bakom batteriet, så jag bytte plats på dem, då funkar fortfarande både heljus och AC.
    -Har kontrollmätt trycket som är ok, runt 3 (bar?).

    Hypotes: Elfel eller trasig kompressor.
    Jag tänkte rycka loss luftmängdmätaren för att försöka komma åt att mäta om kompressorn får ström.

    Fråga 1: Kan man starta motorn med luftmängdmätaren bortmonterad eller är det dumt?

    Om kompressorn inte har spänning så kan det tydligen vare en högtryckssensor (High pressure switch) som kan vara trasig.
    Fråga 2: Var sitter den på en Saab9-5 2007?
    Fråga 3: Kan den vara inbyggd i kompressorn på en Saab?
    Fråga 4: Hur kontrollmäter man den sensorn?

    Fråga 5: Var kan jag hitta schemat för AC systemet? Finns det nån felsökningsmanual nånstans?

    Min hypotes är att:
    -om kompressorn får spänning men inte går så är den trasig
    -om den inte får spänning, och högtryckssenorn är trasig, så är det sensorn
    -om det inte är sensorn så är det kabelbrott nånstans. Då lär jag behöva ett schema, eller bara ge upp....

    Till alla purister: Jag har ingen tanke på att bryta systemet och släppa ut trycket, men jag felsöker gärna lite till innan jag åker till en dyyyr norsk AC service firma.
    Yama FS 1 50cc -77, Honda CB250n -81, Chrysler Valiant 1971 , Saab 900 -84, Saab 9000 2.0 -95, Saab 9000 2.3 "Aero" -98, Porsche Boxster -98, Saab 9-5 2.0 Hirsch -04, Saab 9-5 2.0t -07, Chevrolet Tahoe 5.6 -02

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av dboy Visa inlägg
    -Kompressorn verkar inte starta
    -AC reläet är samma typ som heljusrelät, i samma box som sitter bakom batteriet, så jag bytte plats på dem, då funkar fortfarande både heljus och AC.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm, Sätra
    Inlägg
    67
    Medlem#
    9995
    Dåligt med kylmedium?
    Micke
    9-5 2.3 ltt -99 se Såld
    9-5 2.3 SC Vector Biopower -08 steg 1
    Tech2 med CANdi

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    För att se om kompressorns magnetkoppling fungerar kan du bygla 30-87 vid relä 156 och titta på kompressorn om den mittre delen snurrar eller inte.
    Har du kollat om kompressorn snurrar?
    Den sitter illa till men om du bara får syn på den så kan du med ögat se om den snurra eller inte när du kör A/C:n.
    På dom tidigare 9-5orna var det i alla fall vanligt med att packningen som sitter runt tittögat på torkfiltret var dåligt och man fick lov att byta filter och fylla köldmedium.
    Det finns inga direkta genvägar utan är det dåligt med köldmedium så måste man hitta läckan, vakuumsuga och fylla på nytt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hehe!
    Blev fel där. Ska vara att då jag bytte plats på de två reläerna så funkade fortfarande hellyset, men inte AC'n.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej, Nej jag tror inte det. Om man har tryck i systemet så måste det finnas kylmedium.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar.

    Det finns som jag skrev tryck och kylmedium i systemet, men kompressorn går inte.
    Det är alltså inget läckage utan antingen elfel eller kompressor som är trasig.
    Bilen är en 9-5, från 2007 som gått ca 20000 mil.

    Det jag undrar över är var "High Pressure Switch" som tydligen brukar sitta på nån av ledningarna från kompressorn sitter på en 9-5a.
    Kan den sitta inbyggd i kompressorn?

    Finns det nån ritning över AC systemet. Finns detta med i WIS?
    Yama FS 1 50cc -77, Honda CB250n -81, Chrysler Valiant 1971 , Saab 900 -84, Saab 9000 2.0 -95, Saab 9000 2.3 "Aero" -98, Porsche Boxster -98, Saab 9-5 2.0 Hirsch -04, Saab 9-5 2.0t -07, Chevrolet Tahoe 5.6 -02

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Hur har du konstaterat att det är "tryck" då? Bara genom att trycka på ventilen i en port? Det kan förvisso puffa till men trycket kan vara för lågt ändå vilket ändå är det absolut vanligaste "felet" eftersom det inte på denna jord finns ett enda system som är 100% tätt. Alla åker på att kontrollera och fylla emellanåt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Hur har du konstaterat att det är "tryck" då? Bara genom att trycka på ventilen i en port? Det kan förvisso puffa till men trycket kan vara för lågt ändå vilket ändå är det absolut vanligaste "felet" eftersom det inte på denna jord finns ett enda system som är 100% tätt. Alla åker på att kontrollera och fylla emellanåt.
    Jag kontaktade en AC kille för att fylla på, men han konstaterade direkt att det var fullt tillräckligt tryck i systemet för att det skall fungera genom att mäta trycket i systemet. Det behöver alltså inte fyllas på innan man fortsätter felsökning, kompressorn skall starta med det tryck som finns i systemet.
    Säkringar och relä är hela, men kompressorn går inte.
    Alltså: Elfel eller fel på kompressor.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Yama FS 1 50cc -77, Honda CB250n -81, Chrysler Valiant 1971 , Saab 900 -84, Saab 9000 2.0 -95, Saab 9000 2.3 "Aero" -98, Porsche Boxster -98, Saab 9-5 2.0 Hirsch -04, Saab 9-5 2.0t -07, Chevrolet Tahoe 5.6 -02

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av dboy Visa inlägg
    - Alltså: Elfel eller fel på kompressor.
    Kontrollér først at magnetkoblengen fungerer, slik PelleJ nevner: Ta ut relé FR10 i elsentralen (UEC) i motorrommet, bøyle/kortslutt så pnnene #30/87 i sokkelen her mens motoren ikke går. Du skal da høre at koblingen slår til.

    I tilfelle den ikke gjør det kan det være enten "luftgapet" som har blitt for stort til at den kan operere, eller brudd i viklingen der. Dette siste måler du med tanke på kontinuitet (ohm) fra pinne #87 til et godt, uisolert punkt på chassis, eller minuspolen på batteriet. Er disse kontrollene utført med resultat som forventet, får man komme tilbake til alle de kriteria som må være oppfyllt for at A/C-reléet skal trekke.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Älvsjö/Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    AC felsökning, OG9-5 -05

    Kopplingsschema för AC, OG9-5 2,3T (220Hk) – 2005? Tips om påfyllning?

    Hej,
    Håller på att felsöka ACC på en nyinköpt gammal SAAB.

    Önskar hjälp med schema över ACC på rubricerad modell, för säkrare felsökning/bedömning.
    FEL: Kompressorn slår aldrig på/till vid behov av kyla.
    Arbetshypotes: För lågt tryck i systemet, ev i kombination av relä-fel.


    Följande kontroller är gjorda:
    1. Magnetkopplingen på kompressorn – slår på som den ska när man lägger på (+)-spänning. Kompressorn snurrar utan att slira.
    2. Auto + OFF – Inga felkoder på systemet vid felsökning.

    3. Trycket, när kompressorn snurrar är: 11 PSI (lågtryckssidan)
    4. Trycket, när kompressorn inte snurrar är: 10 PSI (Har avsedd tryckmätare)

    På min tidigare OG 2,3t (185Hk -04) så satt reläet till AC i el-centralen i motorrummet (Relä nr 10), men det gör det inte på ovan/denna modell och handboken/instruktionsboken som följer med bilen stämmer därför inte, vad gäller kompressorreläets placering.

    Säkringsplatsen till kompressorn i motorutrymmets el-centralen, stämmer dock med instruktionsboken, säkringen sitter på plats nr 6 / 10 Amp.
    Från säkringsplatsen går kabeln vidare ut från el-centralen på (+)-matningssidan (alltså inte kompressorkabeln).

    Allt tyder på att kompressor reläet sitter i el-centralen under ratten, därav min önskan/behov av princip-/kopplingsschema/el-schema för rubr. Modell.


    Min bedömning är att systemet behöver fyllas på efter 14 års normalt ”slitage”/läckage. Mina frågor är:

    1. På vilken relä-plats kan man förväntas hitta reläet till AC:n, om det nu sitter under ratten? Eller Var annars?
    2. Var man kan hitta någon ”som fyller på” R134a och inte samtidigt kräver ”renovering” och/eller ”komplexa felsökningar” för hiskeliga pengar som villkor för att fylla systemet? (Behöver nog få i lite renoverande vätska för O-ringarna samt spårvätska också) – Alla tips är välkomna – någon som vet?
    3. Vilket tryck krävs (normalt) för att kompressorn ska snurra igång?
    4. Vilket tryck på lågtryckssidan ska AC systemet som högst/normalt ligga på?

    Min tidigare SAAB 2.3t fick gasolbaserad gas (Envirosafe), vilket fungerade, men jag har ingen lust att åka omkring med den ökade brandrisken i en bil jag nyss köpt.
    Det kan ju finnas ett läckage vid högre tryck p g av gamla O-ringar ETC. (På gamla bilen med brandfarlig gas så sprack/släppte slangen till kondensorn till slut, efter 3 år, förmodligen p g av överhettning på gas-sidan i kombination med lite för högt tryck vid senaste påfyllningen, så även då kunde det ha slutat illa .
    Fuskgasen ger högre effekt gentemot R134a, så man bör vara försiktig med trycket samt att gasen utesluter att kunna använda akt. Kylarverkstad, eftersom ingen verkstad vill få skitgasen (deras ord) i sitt system.



    Tacksam för schema, tips o svar :

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    1. Relä till AC-kompressorn ska sitta i elcentralen i motorrummet. Ingen annanstans. Säkring 6 i samma central står för kraftmatningen till AC-kompressorn, som reläet släpper igenom när det dras.
    2. Vilken firma som helst som sysslar med AC brukar gärna göra en felsökning för 1000-1500kr vilket innebär påfyllning till rätt mängd om systemet är tätt. Är det inte tätt så får man reda på vart det läcker. Väl investerade pengar tycker jag.
    3. Tryckgivaren i kondensorn läses in av DICE. Trycket behöver vara över 2,0bar för att DICE ska släppa igenom begäran från klimatpanelen (ACC) till motorstyr (Trionic7) som i sin tur drar reläet.
    4. DICE släpper begäran om trycket överstiger 28bar. Stiger trycket över 18bar så startar högfartsfläkten.

    Källa: WIS.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Älvsjö/Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack Hyvens,
    med den här kunskapen kan jag nu dra slutsatsen att systemet har för lågt tryck samt att reläets strömmatning (till kompressorns magnetkontakt) torde gå till säkring nr 6 via tryckvakten samt, att det är relä-plats nr 10 i motorrummet som gäller för AC-reläets placering.
    Drog en felaktig slutsats (om var reläet finns) då jag förväntade mig att säkringen skulle gå direkt till strömmatningen på reläet.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Älvsjö/Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ett fel jag råkat ut för med ACC, där en kompressorn inte snurrar trots att man lägger på spänning direkt på kabeln till magnetkopplingen är:
    Att de 3 små-bultarna i magnetkopplingen har gått av, vilka fäster/fixerar kåpan mellan magnetkopplingen och kompressorn, kraftöverföringen mellan kompressor och magnetkoppling. Kåpan uppgift är att överföra kraften från magnetkopplingen till kompressorns mittaxel.

    Så kompressorns mittaxel stod still trots att magnetkopplingen slog till.
    (Hade f ö bilen inne på en verkstad för ACC felsökning, men de missade detta fel och jag stoppade vidare felsökning i elektroniken.)

    Istället för att byta hela magnetkopplingen och i värsta fall en i övrigt fungerande kompressor, eller försöka borra ut de avbrutna kopplingarna, så svetsade jag fast kåpan i de lilla som fanns kvar av bultarna. Det fungerade alldeles utmärkt. Alternativet var en ny magnetkoppling med allt vad det innebär.
    Lite fusk i egna verkstan kanske, men billig och enkel lösning.

    TIPS VID FELSÖKNING
    För att hitta/utesluta denna typ av fel, lägg på (+) på magnetkopplingen när motorn står stilla.
    Hör man klicket fungerar förmodligen själva magnetkopplingen.
    Om sen mitt-axeln inte snurrar när man gör samma sak med motorn igång, så kan man ringa in själva kraftöverföringen (mellan magnetkoppling och kompressor).

    Okulär inspektion av kompressor/magnetkoppling på OG 9-5 - kräver att man lossar och tar bort plastkåpan som sitter under bilen, till höger vid hjulhuset.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Saab 9-5 Linear 2.0 BioPower -05. 25600 mil.

    Ingen kyla från AC sedan åtminstone 2014.

    Jag köpte bilen vintern 2014 och upptäckte sedan på sommaren att AC inte kylde. Har tidigare inte felsökt något direkt men tänkte nu göra ett försök då jag behöver en fungerande AC om jag ska köra bilen i sommar. Alternativt så höjer det värdet på bilen om någon vill köpa den. Kopplade in Tech2 förra helgen.


    Tips från värderingstråden
    http://forum.saabturboclub.com/showt...5-BioPower-05?

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    ...ACn (det e nog expansionsventilen)
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Förekommande fel på AC är att magnetkopplingen är sliten och inte drar. Kompressorn sitter föredömligt bra placerad och ev reparationsåtgärd genom att lossa remhjulet och ta bort en shimsbricka är ett snabbt jobb.
    Starta bilen och lyssna om magnetkopplingen vill slå till men ”tappar taget” och om du hör hur den slutar jobba. Har du tur så är det inte värre fel än så.

    Magnetkopplingen


    Fråga 1. Ska magnetkopplingen dra när relä "10 A/C-compressor", inringad på bild nummer 5, slår till? Detta oavsett om motorn är igång? Reläet drar/klickar när jag aktiverar "AC Relay" med Tech2 men jag hör inget klickande från A/C-kompressorn. Bytt plats på reläet 10 och "9 Radiator fan, high speed" för att minska risken för att det är reläfel.

    Bild 1 - 4 är lite blandade bilder om aktiveringen.

    Bild Nr.1



    Bild Nr.2



    Bild Nr.3



    Bild Nr.4



    Bild Nr.5 Relä 10 A/C-compressor.




    Kondensorns tryck

    I WIS står det vilka villkor som måste vara uppfyllda för att A/C ska kopplas in.

    Ett av villkoren är att trycket i kondensorn är lägre än 27 bar och högre än 1,75 bar.


    Fråga 2. Är det kondensorns tryck jag hittat i DICE på rad 7 på bild nr.6?

    I sådant fall är trycket för lågt. Vidare felsökning och åtgärder?


    Bild Nr.6



    Citat Ursprungligen postat av WIS Saab 9-5 -05
    A/C-inkoppling

    A/C-begäran
    Ett antal villkor måste vara uppfyllda för att A/C-reläet ska jordas och A/C-kompressoms koppling ska dra.

    För att A/C-begäran ska ske, måste fläkten stå i läge 1-4 samtidigt som A/C-knappen är i läge TILL.

    För ACC sker A/C-begäran automatiskt när ACC panelen är på (dvs OFF är inte intryckt), ECON inte är vald och yttertemperaturen överstiger 5°C.


    A/C-inkoppling
    1. A/C-begäran kommer från ACC.

    För ACC går informationen på bussen.

    2. Motortemperaturen måste vara lägre än 125°C. Informationen får DICE från aktuellt motorstyrdon på bussen.

    3. Trycket i kondensorn måste vara lägre än 27 bar och högre än 1,75 bar. Tryckgivaren känner av trycket i kondensorn.


    4. Temperaturen i förångaren måste uppfylla följande villkor:

    4.a. Om temperaturen i förångaren är högre än 2°C skickar DICE information om A/C-begäran till aktuellt motorstyrdon punkt 7.

    4.b. Om temperaturen i förångaren är lägre än 1°C kan A/C-kompressorns magnetkoppling endast spänningmatas om punkt 5 och 6 är uppfyllda.


    5. Yttertemperaturen måste vara över 25°C. Informationen kommer från SID.

    6. Något av följande villkor måste vara uppfyllt:

    6.a. Motorn måste ha varit igång i mindre än 30 minuter.

    6.b. Hastigheten är mindre än 5 km/h.


    7. Villkoren är uppfyllda för A/C-begäran och aktuellt motorstyrdon jordar A/C-reläet under förutsättning att motorn är igång. När reläet är jordat matas spänning via överhettningsskyddet till kompressors magnetkoppling. Överhettningsskyddet är inbyggt i magnetkopplingen. Om överhettningsskyddet löser ut måste magnetkopplingen bytas.


    Observera
    Om någon felkod sätts för någon av givarna för ovanstående värden, uppfylls inte villkoren för inkoppling av A/C.

    Fråga 3. Jag tror att 1, 2 och 4 är uppfyllda men inte 3. Jag skulle ändå vilja testa om kompressorns magnetkoppling fungerar. Hur kommer jag lättast åt att spänningssätta den?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Trycket är för lågt. 0.2bar innebär i praktiken ett tomt system. Vacuumsugning och fyllning är ett minimum men systemet har högst troligen ett läckage.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Lys med UV lampa runt oringar å expansionsventilen. De flesta jag har sett läcka har varit därifrån

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    UV-lampa fungerar om systemet tidigare är reparerat och har spårmedel.

    Men felet har sannolikt minst 4 saker som behöver göras:
    1) Hitta och åtgärda läckage.
    2) Vacuumsuga (eftersom det stått öppet i 9 år finns så gott som garanterat invändig fukt), detta tar en bra stund om man ska få ut tillräckligt av fukten.
    3) Byta torkmedel/torkmedelsbehållare (då den också så gott som garanterat är förbrukad).
    4) Fylla på kylmedia.
    Vacuumsugningen kräver rätt utrustning, så om man inte har tillgång till den utrustningen så måste den till en AC-firma.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det svåraste är ju att få tag i köldmedia, ja om man inte låter en ockrare till kylnisse fylla då.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag fick mitt system påfyllt med spårmedel för 5 år sedan på en Saab verkstad.
    Har inte behövt leta efter läcka ännu.
    Jag fyllde på för att det var dålig kyleffekt när jag köpte den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •