Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: AC felsökning, OG9-5 -05

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -

AC felsökning, OG9-5 -05

Kopplingsschema för AC, OG9-5 2,3T (220Hk) – 2005? Tips om påfyllning?

Hej,
    Håller på att felsöka ACC på en nyinköpt gammal SAAB.

Önskar hjälp med schema över ACC på rubricerad modell, för säkrare felsökning/bedömning.
    FEL: Kompressorn slår aldrig på/till vid behov av kyla.
    Arbetshypotes: För lågt tryck i systemet, ev i kombination av relä-fel.

Följande kontroller är gjorda:
    1. Magnetkopplingen på kompressorn – slår på som den ska när man lägger på (+)-spänning. Kompressorn snurrar utan att slira.
    2. Auto + OFF – Inga felkoder på systemet vid felsökning.

3. Trycket, när kompressorn snurrar är: 11 PSI (lågtryckssidan)
    4. Trycket, när kompressorn inte snurrar är: 10 PSI (Har avsedd tryckmätare)

På min tidigare OG 2,3t (185Hk -04) så satt reläet till AC i el-centralen i motorrummet (Relä nr 10), men det gör det inte på ovan/denna modell och handboken/instruktionsboken som följer med bilen stämmer därför inte, vad gäller kompressorreläets placering.

Säkringsplatsen till kompressorn i motorutrymmets el-centralen, stämmer dock med instruktionsboken, säkringen sitter på plats nr 6 / 10 Amp.
    Från säkringsplatsen går kabeln vidare ut från el-centralen på (+)-matningssidan (alltså inte kompressorkabeln).

Allt tyder på att kompressor reläet sitter i el-centralen under ratten, därav min önskan/behov av princip-/kopplingsschema/el-schema för rubr. Modell.

Min bedömning är att systemet behöver fyllas på efter 14 års normalt ”slitage”/läckage. Mina frågor är:

1. På vilken relä-plats kan man förväntas hitta reläet till AC:n, om det nu sitter under ratten? Eller Var annars?
    2. Var man kan hitta någon ”som fyller på” R134a och inte samtidigt kräver ”renovering” och/eller ”komplexa felsökningar” för hiskeliga pengar som villkor för att fylla systemet? (Behöver nog få i lite renoverande vätska för O-ringarna samt spårvätska också) – Alla tips är välkomna – någon som vet?
    3. Vilket tryck krävs (normalt) för att kompressorn ska snurra igång?
    4. Vilket tryck på lågtryckssidan ska AC systemet som högst/normalt ligga på?

Min tidigare SAAB 2.3t fick gasolbaserad gas (Envirosafe), vilket fungerade, men jag har ingen lust att åka omkring med den ökade brandrisken i en bil jag nyss köpt.
    Det kan ju finnas ett läckage vid högre tryck p g av gamla O-ringar ETC. (På gamla bilen med brandfarlig gas så sprack/släppte slangen till kondensorn till slut, efter 3 år, förmodligen p g av överhettning på gas-sidan i kombination med lite för högt tryck vid senaste påfyllningen, så även då kunde det ha slutat illa .
    Fuskgasen ger högre effekt gentemot R134a, så man bör vara försiktig med trycket samt att gasen utesluter att kunna använda akt. Kylarverkstad, eftersom ingen verkstad vill få skitgasen (deras ord) i sitt system.

Tacksam för schema, tips o svar :

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    1. Relä till AC-kompressorn ska sitta i elcentralen i motorrummet. Ingen annanstans. Säkring 6 i samma central står för kraftmatningen till AC-kompressorn, som reläet släpper igenom när det dras.
    2. Vilken firma som helst som sysslar med AC brukar gärna göra en felsökning för 1000-1500kr vilket innebär påfyllning till rätt mängd om systemet är tätt. Är det inte tätt så får man reda på vart det läcker. Väl investerade pengar tycker jag.
    3. Tryckgivaren i kondensorn läses in av DICE. Trycket behöver vara över 2,0bar för att DICE ska släppa igenom begäran från klimatpanelen (ACC) till motorstyr (Trionic7) som i sin tur drar reläet.
    4. DICE släpper begäran om trycket överstiger 28bar. Stiger trycket över 18bar så startar högfartsfläkten.

Källa: WIS.

1 användare gillar detta inlägg

9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Tack Hyvens,
    med den här kunskapen kan jag nu dra slutsatsen att systemet har för lågt tryck samt att reläets strömmatning (till kompressorns magnetkontakt) torde gå till säkring nr 6 via tryckvakten samt, att det är relä-plats nr 10 i motorrummet som gäller för AC-reläets placering.
    Drog en felaktig slutsats (om var reläet finns) då jag förväntade mig att säkringen skulle gå direkt till strömmatningen på reläet.

Liknande ämnen

1. Felsökning ACC på OG9-5 -07
    Av dboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-12-05, 12:56
  2. felsökning av AC
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 19:55
  3. Felsökning AC...
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2