Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tändningslås fastnat OG9-5

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199

    Tändningslås fastnat OG9-5

    Hej

    Jag vet att det finns myyyyyyycket skrivet redan i ämnet, har läst många trådar både här och på internationella forum om detta problem och alla drar samma lösningar som jag förstås redan testat. I ett sista desperat försök startar jag nu en egen tråd för att eventuellt få någon ny insikt.

    Bakgrund: Min bruksbil som används dagligen gick helt plötsligt i söndags morse när jag skulle till jobbet inte att starta. Den har råkat ut för det uppenbart klassiska felet att tändningslåset inte ploppar upp vid urtagande av nyckeln. Jag märkte det inte när jag parkerade på lördagen för just den gången hade jag stängt av radion manuellt precis innan. Tidigare hade detta bara hänt när jag vid något tillfälle dragit ut nyckeln ytterst långsamt. Det har då inte varit några som helst problem att få det att hoppa upp så fort man nuddat det med nyckelspetsen. Så det här kom helt oväntat. Det lustiga är att i början kunde jag låsa bilen med fjärren precis som vanligt, men inte nu längre.

    Men nu har jag alltså hållit på i flera timmar och ruckat, vridit, bankat och dragit. Jag har dragit i växelspaken tillsammans med nyckeln, jag har värmt på låset, jag har sköljt det med elektronikrengöring (2-propanol/isopropanol), blåst med "tryckluft på burk". Jag har testat med huvudnyckeln och reservnyckeln i omgångar. Ja alla knep som tipsats om på nätet, förutom "riktig" tryckluft för det har jag inte tillgång till på parkeringen. I söndags höll jag säkert på i tre timmar eller mer sammanlagt och i morse ägnade jag nästan en timme till åt att försöka få det att släppa. Jag kan stoppa ner nyckeln en dryg cm i låset utan att känna något som helst "motstånd".

    Får jag bara loss det, så jag kan vrida om låset, så ska jag plocka ur cylindern och göra rent ordentligt, men det är ju lite av ett moment 22 att jag inte kan rengöra för att jag inte kan vrida runt och jag kan inte vrida runt för att låset förmodligen är skitigt.

    Vad har jag för alternativ kvar? Att fortsätta rucka, vispa, rycka och banka, att borra ur cylindern eller något tredje alternativ? Om man slår ner en mejsel och drar runt den med en ringnyckel så sabbar man låset och i detta läge kan jag nästa leva med det, men är det troligt att jag kan vrida runt det, eller "måste" den ploppa upp för att kunna dras runt alls?

    Tacksam för hjälp, trött på att åka buss till jobbet, det tar typ dubbelt så lång tid.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nu har ju du redan puttat i en massa skit i låset men vapenolja har löst en del liknande situationer. Biltemas använde jag då. Och har du en reservnyckel testa den.

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Testat med reservnyckeln såklart.

    Och nu när vagnen har stått i ett par dagar för att jag varit bortrest, kvarstår problemet.

    Har varit väldigt restriktiv mot att hälla smörja i låset, men jag testade det som ett sista desperat försök (typ vad har jag att förlora?) att köra ner PTFE-låsolja i cylindern, men det verkar snarast bara förvärrat det hela, precis som förutspåtts på nätet. Det är mindre friktion i låset och nyckeln glider i utan nästan något motstånd. Det lustiga är att motståndet, det lilla som är, kommer först dryga 10mm ner i låset. Den övre delen upplevs som "helt tom" på innehåll.

    Om man nu bara vill få igång bilen, kunna flytta på den och i förlängningen byta låscylinder, är det någon som har erfarenhet av att slå ner en kraftigare spårmejsel i låset och vrida om med hjälp av hävarm/skiftnyckel? Dvs bryta upp låset. Eller är det lönlöst då nyckeln "måste ur" för att det ska gå att vrida om igen? Jag förstår att transpondern måste få sin signal, men det går ju att ordna genom att tex tejpa ihop nyckeln med elektroniken i bilen.

    Jag tycker det är märkligt att nyckeln måste ur, för att kunna starta igen. Minns detta som lite av ett extra moment vid tankningar; man har slagit av motorn för tankning, men sitter och lyssnar på radio medan det fylls upp, när tankningen är färdig, har jag behövt dra ur nyckeln och därför stänga av allt, innan jag kunnat stoppa i nyckeln och starta igen. Kan inte minnas att det var så på min andra Aero och det verkar inte vara så på andra bilar i min bekantskapskrets (icke-Saab), är detta verkligen, korrekt? Har jag haft ett fel hos cylindern ett längre tag utan att veta om det?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej, jag hade ungefär samma problem som dig. Jag löst det på följande sätt för att kunna bruka bilen:

    Koppla ifrån batteriet

    1: lossa hela mittkonsolen
    2: lossa växellådsspaken inkl tändlåset med cylinder (4 torx skruvar samt en 13" bult) --- alltså hela modulen komplett, spaken inkl tändlås sitter ihop som en i hopmonterad enhet
    bult som sitter i staget och är kopplad med växellådsspaken är krånglig att få loss men det går, såhär slipper du koppla loss själva staget från växellådan i motorutrymmet.
    3: när du fått ut hela modulen (växellådsspaken inkl tändlås med nyckelcylinder): nu kan du underifrån skruva loss delen där cylinder sitter. skaffa som jag gjorde en ny nyckel med cylinder samt hållaren till cylinder ----> ersätt den som inte fungerar
    4: återmontera (glöm ej koppla in alla uttag som du kopplat ifrån). bulten 13" är i detta fall enkel att skruva ihop mellan staget och spaken ifall du i sidan sågar ut ett ca 2x2cm stort kvadratiskt hål där bulten och staget går ihop (så här kan du se vad du gör från sidan)
    5: det här steget är jag på där jag behöver gifta in nyckeln med tech 2 men du kan kringå detta så att du kan bruka bilen normalt ändå som jag gör idag enligt följande:
    den defekta cylinder kan du stoppa i nyckel i (din originala), glöm ej att du måste ha antenn kontakten (den svarta) också på samt plastkåpan som lock, on osv står på samt att den ska vara inkopplad. din nya cylinder som sitter kan du nu stoppa i den nya nyckeln i och efter att du kopplat batteriet så ska du kunna starta bilen nu. Går inte bilen igång så beror det mest säkert på att batteriet behöver laddas.

    Lycka till och hör av dig om förvirrande text så kan jag förklara mer ingående samt skicka bilder. Jag fick göra detta själv för ca 1v sedan och fastän ingen mekaniker så lyckades jag med detta men visst tog det tid

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Värme kanske hjälper?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Har prövat att elda på med kupévärmaren när det var minusgrader i tron om att låset kunde vara fruset. Nu är det ju gott och väl plus, men du kanske menar att man kunde elda på lite mer, tex med en värmepicka för att på så vis mjuka upp ngt som beckat igen mekaniken?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Elda vackert eller ta väck antennen/ringen runt tändningslåset. Där sitter ju mottagaren för att bilen skall kunna ta emot infon från nyckeln.

    Sen undrar jag om inte om du inte kan få loss hela hela mittkonsolen med lås o allt. Tror att du skulle komma åt mer underifrån.

    Skit i pilarna på bilden, de hör inte hit.

    3080298-origpic-f7c91b.jpg
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Så äntligen har jag fått liv i vagnen igen. Många resor har det blivit och jag ska försöka att inte glömma ngn viktig detalj. Jag är mkt tacksam för all hjälp!

    Efter att ha hållit på och värmt, bänt och lirkat väldigt mycket kände jag att jag hade mindre och mindre att förlora på att börja ta till desto mer våldsamma metoder, så jag började bända bort den övre delen av tändningslåset för att se om ngt fastnat i toppen på det, då det var teorin bakom varför det inte ploppade upp. Med en mejsel lyckades jag knäcka toppen på cylindern och fick med mig den ut.



    Det löste emellertid inget av problemen med att låset inte gick att vrida om. Det som däremot var bra att jag nu kunde se lite bättre vad som hände, eller inte hände nere i cylindern. Efter att ha läst på massor i ämnet men inte tyckt att jag hittat något som stämt in på mitt problem, hade jag även "råkat" stöta på hur låset var uppbyggt, så jag förstod bättre vad det var jag såg nu när jag tittade ner i cylindern. Det tycktes som att ett par av mässingsblecken inte rörde på sig när man tryckte ner nyckeln och att det var därför det inte gick att vrida om. Genom att ta till först en, sen två helt platta "pennklämmor" i metall (ni vet den delen på en bläckpenna som används för att hänga pennan i skjortfickan tex), kunde jag lirka undan mässingsblecken för hand på vardera sida om cylindern. Med nyckeln i kunde jag till slut vrida om cylindern så mycket att blecken inte fjädrade ut igen om jag tog bort mina "specialverktyg".

    Låset rörde sig emellertid inte helt välvilligt i detta skede heller, så jag tog en mejsel och stoppade i cylindern och vred om med lite kraft. Cylindern är nu så förstörd att jag kan dra ur nyckeln när som helst. Till slut kunde jag ställa cylindern i läge "rakt upp" så jag kunde ge mig på att försöka få ur den. Efter lite vickande lyckades jag få den att komma med upp! Vilken seger!

    Nu är cylindern dock helt förstörd, men jag tar med den in för att jobba med den i stugvärmen. Väl på operationsbordet dissekerar jag hela cylindern. Här återfår jag mitt ursprungliga problem då jag lyckats vrida tillbaks nyckeln i läge 1 (Lock) och inte kan vrida cylindern med mindre än att jag får plocka fram specialverktygen igen. Det krävs nämligen att man vrider cylindern dryga halvvarvet runt, förbi det som normalt sett är startläget, för att kunna få ur cylindern ur "ytterhöljet".

    Med låscylindern helt frigjord så ser man ganska snart hur det är ställt med sakernas tillstånd. Framförallt två av blecken dras inte in, när nyckeln sätts i:


    De tre översta blecken är istället helt fast i "infällt läge" och det är troligtvis på grund av att jag våldat med cylindern. Jag bestämmer mig för att plocka bort alla bleck som kan vålla problem, så både de fasta blecken och de som inte fjädrar in, ryker. Kvar har jag 4 bleck i botten som får agera lås. Allting görs rent och jag undviker att kladda på ngt fett i det här läget, cylindern är ändå förstörd och målet är bara att få allt att funka igen.

    Med cylindern åter ihopsatt går jag ut till bilen och återmonterar. Det visar sig då att trots att cylindern nu löper fint och inte kärvar, blir det sjukt trögt när detta monteras i bilen. Såpass att det är svårt att vrida om med bara nyckeln. I det här läget upptäcks även att batteriet troligtvis är urladdat. Idag laddar jag batteriet några timmar och försöker igen att starta och det är med en lättnadens "fan vad skönt" jag nu konstaterar att motorn hoppar igång. För att känna på om allt funkar som det ska kör jag en kortare vända.

    MEN Det är fortfarande ngt trassel med låset. Det går sjukt trögt att vrida om och jag undrar om det inte har blivit glapp i själva strömställaren under cylindern? Genom en lätt knackning kan man tex stänga av radion och när jag klev ur bilen för att flytta över lite verktyg till min andra bil, så hade instrumenteringen, radion och innerbelysningen slocknat inuti, fast motorn gick som den skulle.

    Nu är jag bara glad att jag kan flytta på bilen och jag vet i ärlighetens namn hur mkt energi jag orkar/kan/hinner lägga på denna, kanske blir det försäljning? Men för att jag ska kunna göra en mogen övervägan undrar jag hur knepigt det är att byta elektroniken i tändningslåset? Och är det ens troligt att det är den delen som får cylindern att kärva så? Jag har försökt fiska upp cylindern igen, men inte lyckats på en gång och inte heller lagt ned så mkt energi på det.

    Jag har även läst att man kan beställa en ny cylinder med rätt "kod" så man får behålla samma nycklar som till dörrarna. Går det fortfarande och var vänder man sig då? I mitt fall kanske en beggad cylinder från annan bil kunde funka då även nycklarna (båda två) verkar vara rätt slitna. Jag har förstått det som att man kan flytta transpondern mellan nyckelämnena?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Man vänder sig till en Saab ÅF för att skaffa en ny cylinder med rätt kod. Med tanke på att många begagnade cylindrar är slitna så skulle jag rekommendera en ny (och så slipper man byta dörr, baklucka och handskfack). https://www.maptunparts.se/sok/8960221

    För det som är trasig under cylindern behöver du lyfta mittkonsollen, det är avsiktligt gjort så för att det ska vara svårt för en tjuv att snabbt få fart på bilen. Här är en skiss och priser på delarna - troligen en bra idé att åka till en själplockskrot och skaffa hela det berörda innanmätet (eftersom det låter som get kan finnas mer än en trasig del där) - och så kan du övningsskruva på en bil där det inte gör något om du gör något fel. Det byttes switch mellan MY99 och MY00 (samt nyckeltyp mitt i MY03). https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=323307543

    Transponder och fjärrmottagare är oberoende av nyckeln - ingen programering behövs om man flyttar elektronikenheten till annat nyckelämne.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Växellådan fastnat i P
    Av cashew75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 14:56
  2. Cd fastnat i 9-3sc
    Av tommy_80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 22:21
  3. 9-3 ss handbroms som fastnat ???
    Av Nick99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 08:44
  4. Bilbältet har fastnat!
    Av tornhagen i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •