Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Knarr o klonk i framvagnen när man svänger 9-5 2.0t -06

  1. #1

    Knarr o klonk i framvagnen när man svänger 9-5 2.0t -06

    Hej!


    - saab 9-5 2,0t biopower
    - 2006
    - orginal
    - 14 000 mil
    - bilen knarrar och har sig när man svänger åt båda hållen. se videon i länken.
    om jag kör och svänger med ratten fram och tillbaka och samtidigt bromsar så låter det inte lika mycket och ibland inte alls. men så fort man släpper bromsen så kommer det tillbaka.
    felet är permanent låter dock inget när man kör rakt fram eller byter fil på motorvägen.
    - jag har läst lite på forumet där folk säger att det kan vara krängningshämmarstagen. jag lyfte upp bilen en sida åt gången tog av däcken och kände på staget fram o tillbaka ganska hårt men den klonkade inget alls men hela alltet sviktade lite men det kändes som om det va meningen att den kunde svikta lite.
    kan det vara så att man inte känner att dom glappar om man inte har båda hjulen i luften samtidigt då man drar och trycket på staget?

    jag har ett fel som jag vet om men vet inte om detta kan vara boven.
    min främre vänstra fjäder har gått av ca 8cm i botten, jag tog bort den biten men märker ingen skillnad. jag tror inte att detta är felet då det låter från både vänster och höger sida om bilen när jag svänger enligt videon i länken.

    kan jag testa något för att avgöra vad som är fel?

    https://youtu.be/lY_a2slc1uw

    /tack på förhand.
    Senast redigerat av chris84 den 2019-12-03 klockan 22:55.

  2. #2
    nu lyfte jag bilen så båda hjulen va i luften och då knarrade den väldigt mycket när jag svängde med hjulen(se videon nedan).
    det lät lika mycket på båda sidorna.

    Jag drog även i krängningshämmarstagen men den klonkade inget.

    jag provade även att sänka bilen lite så att hjulen hade lite tryck på sig men det ändå gick att vrida hjulen och då knarrade det inte alls lika mycket.

    kan det vara fjäderbenslagrena?

    https://youtu.be/OJ1iCM_lFc8

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Troligen fjäderbenslagring , titta upp i ovankant av fjädern när du vrider hjulet. Om lagringen är bra följer den med i rörelsen mjukt och fint.


    Skickat från min G8441 via Tapatalk

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du verkligen inte bytt ut den trasiga fjädern?

    Sista ljudet låter som torrt knarrande gummi.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har du verkligen inte bytt ut den trasiga fjädern?

    Sista ljudet låter som torrt knarrande gummi.
    köpte bilen i onsdags och upptäckte det inte förens i helgen, så jag har inte hunnit byta den.
    jag tycker också det låter som torrt gummi men vart skulle det kunna komma ifrån?

    - - - Uppdaterad - - -

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av nadako Visa inlägg
    Troligen fjäderbenslagring , titta upp i ovankant av fjädern när du vrider hjulet. Om lagringen är bra följer den med i rörelsen mjukt och fint.


    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    ska kolla på detta efter jobbet idag.

  6. #6
    Det va svårt att se upp på lagret i fjädern men av vad jag kunde så så rörde den sig med, men är väldigt osäker på om det va lagret jag såg.

  7. #7
    Jag har beställ nya fjädrar, lager, tätningsringar samt nya krängningshammarstag.
    får hoppas det blir bra efter bytet.

    kom gärna med andra tips om det är något mer jag bör kolla på som skulle kunna vara orsaken till detta.

  8. #8
    Defekta krängningshammarstag brukar ge oljud vid körning över gupp.

    Hur är däcken?

    Vilka märken/art nr på delarna beställde du?

    Det kan vara klokt att göra en hjulinställning efter att delarna som du köpt är monterade.

  9. #9
    Jag köpte fjädrar för bilar utan Sportchassie det är samma artikelnummer som Jag har orginal. köpte allt på speedparts.

    - - - Uppdaterad - - -

    Däcken är i bra skick inget snedslitet eller så.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Kan mycket väl vara krängningshämmarstagen (alias knak, gnäll och skrammelstag beroende på hur långt gångna de är). Sannolikt är stagen redan bytta en gång (och kan följaktligen vara en piratdel), de håller bara drygt 5000 mil innan de börjar föra oljud - men står man ut med oljuden kan man köra kanske 20000 mil innan de hoppar ur.

    De är mest irriterande i knakfasen, de där låter som de snart är i gnällfas. Ur vägegenskapssynpunkt har det ingen betydelse om de knakar eller gnäller.

    Kan dock vara något allvarligare, svårt att veta om man inte vet hur de kommit till det där läget - om man följt hur ljudet utvecklats så är det ofta ganska lätt att förstå om det är stagen eller inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Jag har känt och försökt lyssna och det kännas som om det kommer från fjäderbenet. det hackar/skakar i fjäderbenet när jag vrider hjulet.
    Så får se om det blir bra när jag byter dessa delar.

    är det någon som vet vilken torxs jag ska ha som mothåll för att demontera fjädern? (9-5 2006)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    Fjäderbensstagen kan låta väldigt mycket mer än man tror är rimligt är min erfarenhet.
    Speedpsrts har mycket bra saker. Säkert har de även bra fjäderbensstag.
    De exemplar jag köpte på Speedparts för drygt ett år sedan höll dock inte mer än 300-400 mil sedan började det låta riktigt illa...
    Var köper man bra fjäderbensstag?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    https://www.maptunparts.se/chassi/stabilisatorstag
    Originalstagen som jag monterade på min ng9-3 har snart gått 5000 mil och har inte börjat låta än så det kanske lönar sig att betala lite mer.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud vid gaspådrag och broms OG9-5
    Av zhabul i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 10:27
  2. Bygga om chassiet på 99an?
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •