Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Demontera slavcylinder på lös T16 motor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Demontera slavcylinder på lös T16 motor

    Hej! Är det någon som har ett bra tips på hur jag får lös slavcylindern på en lös OG900 T16 motor? När jag försöker söka på ämnet hittar jag bara varianten när någon sitter i bilen och trampar ner kopplingen, samtidigt som nån stoppar in en stålvajer/ring i tryckplattan men det blir ju svårare när motorn är lös.

    Dessutom verkar hela kopplingspaketet rostat ihop så det kommer nog sitta en hel del.

  2. #2
    Själv tog jag hjälp av vaselin/fettspruta. tror gängningen var samma på slangänden då man tar bort änden som passar på smörjnippeln, eller också passar nån smörnippel på slavcylindern. Minns inte riktigt...nåt år sen sist

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det brukar gå lossa tryckplattan från svänghjulet och sedan försiktigt bända fram tryckplattan successivt (bända lös den från svänghjulet alltså så fjädrarna pressas mot slaven) och samtidigt peta nånting mellan varje fjädrande del på tryckplattan och tryckplattans solida ram för att avlasta. T e en stålwire, bromsrör eller massa små muttrar (M6 eller M8 borde funka).

    Om slavcylindern är skrot och ska kasseras (och du bara vill dela motor/låda) så kan du såga bort den med tigersåg

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Om inte slaven funkar går det bra att lossa alla skruvar till tryckplattan. Sedan bänder man upp en sida av tryckplattan och petar in en M8 mutter mitt för där skruven satt innan. Sedan tar du en längre M8 skruv (typ M8x50) Den trär du igenom frigångshålet i tryckplattan och skruvar igenom muttern och sedan in i svänghjulet en bit. Sedan gör du så på tre ställen med jämn delning runt om tryckplattan. Därefter tar du och håller emot M8 skruven och gängar ut muttern med en fast 13mm nyckel lite i taget. Repetera på alla tre och när du får in något lagom stort för att avbelasta solfjädern kan du skruva ur skruvarna igen.

    Sedan finns det förstås ett specialverktyg för detta

Liknande ämnen

  1. Tvätta motor invändigt med vatten utan att demontera??
    Av Conny L i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 19:17
  2. slavcylinder???
    Av EmilJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 21:00
  3. slavcylinder
    Av quake i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •