Hej
Ska iväg och titta på en 9-3 sedan 2003.
Den här ojämn tomgång och hackar lite under 1500 varv
Några idéer??
Hej
Ska iväg och titta på en 9-3 sedan 2003.
Den här ojämn tomgång och hackar lite under 1500 varv
Några idéer??
Köpte en saab 9-3
Den här 2 felkoder
P0101 och p0138
Märker med att den inte reagerar som den ska när man ska köra iväg.
Går segt upp till ca 2000varv sen går den som vanligt
Idéer??
Den verkar gå fint när den är kall men när den blir varm går den hackigt på låga varv
Skulle nog testa med en annan syresensor först och se vad som händer.
Okej
Idag fick jag felkod p0300 som verkar vara misständning i cylinder
Ingen Tech2 att koppla in?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nä tyvärr
Hade loss lmm och sprutade den med Bräkne sen gick den dåligt på tomgång.
Kopplade loss sladden till lmm då gick den fint igen men då är där inget ork i den.
Kopplade in lmm igen och då fick den okej tills den blir varm då kom felkoder plus att den hackar lite.
Man ser även att varvräknaren svajar lite när man står vid rödljus
Enligt mina funderingar låter det som lmm eller bakre lambdasond.
Vad ska man börja med tycker ni??
P0138 pekar väl normalt på den främre sonden.Det är den som styrsystemet arbetar mot och fastnar den och är ur funktion så kan du få dylika problem. Även andra koder om styrsystemet försöker kompensera bortom rimliga gränser så som jag redan nämnt så skulle jag börja med sensorn. Det är ändå en slitagedel och ska och bör bytas ändå. (även om ingen gör det)
P0138
02 sensor
High voltage bank1
Sensor2 stod det.
Körde även till jobb med lmm urkopplad.
Då gick den fint på tomgång och fint att köra.
Men när man stod still och skulle iväg var det som den inte reagerade på gasen för än jag kom upp till 2000 varv sen kom den.
När jag kopplade in lmm igen gick den som den skulle men svajar lite på tomgång
ja sorry, missade att det stog sensor 2. Låter konstigt dock om den ska påverka så mycket, det är ju bara en diagnossond och borde rimligen inte påverka gången tycker man. Det var därför jag var inne på den främre om den ändå gick illa.
Jag börjar med att köpa en lmm på skrot och testa.
För när jag hämtade bilen och kört 10 mil så tappade den kraft ifrån stillastående upp till 2000varv och felkod på lmm.
Samma om jag kopplar bort lmm så går det knappt att köra över korsningar och tappar med kraft men går fint på tomgång och annan körning då
Bilen verkar lagat sig själv.
Sprutade kontakten till lmm i morse och kollade luftfilter.sprutade lite på batterinabeln med
Var på väg till skroten för att köpa en lmm och nu går bilen som en klocka helt plötsligt.
Det ända skulle väl vara hög tomgång ca 900varv annars går den bra nu skumt
Mysko bil detta.
Nu går bilen perfekt men tomgången ligger runt 1000-1200 varv.
Det enda jag har gjort var att spruta kontakten till lmm med wd40 och öppna luftburken och titta på filtret.
Jag är jätteglad att bilen går fint nu men hade blivit gladare om tomgången hade legat runt 800
Då tar vi nästa bekymmer nu när bilen går som den ska.
Den här hög tomgång ca 1100-1200 vid varm motor.slår jag av ac så höjs tomgången ytterligare till ca 1400-1500.
Ibland kan den ligga fint på 8-900 men det är sällan.
Några förslag??
Felet kom tillbaka men idag hittade jag denna trasiga slang som går till insuget.
Kan den ha gjort så tomgången svajade??
https://youtu.be/Tu4AqpUR9q8
Ja, det lär vara en stor luftläcka där så det påverkar tomgången massor.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död