Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-3 Aero 2.8

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    9-3 Aero 2.8

    Har en v6a med automat. Planen är att modifiera på ett eller anat sätt. Har dock inte kommit fram till vad.
    Är sugen på diverse.
    Stereo. Måste dock vara som 2008-
    Trim? I såfall ÖVER 400hk, hur gör man det? 19/20t? Har ett switzer s2 annars.
    Utseende? Isåfall 2008-
    Hjälp mig med tankar och funderingar!
    unnamed.jpg
    Senast redigerat av Tomsan den 2019-12-01 klockan 11:29.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Har inte den där varit till salu, tycker jag känner igen bilden och platsen (enligt din profil)?
    Svårsålt med V6 numer kanske.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Jo det har den.
    Men nu kör vi enligt ovanstående

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    När du börjar kommer detta följas.

    Kolla lite vad trimfirmor byter för att nå effekter.
    Tyvärr tror jag att automatlådan sätter lite begränsning i detta fall, i alla fall så kommer säkerhetsmarginalen minska.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...n-automatlåda

    Edit: förresten har du 5 eller 6 växlad låda?
    Senast redigerat av Loffe den 2019-12-01 klockan 10:56.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Det är den 6 växlade.
    Automaten skulle inte vara nåt problem säger dom :-).
    Aldrig fel med extra oljebyte dock.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Stereo. Måste dock vara som 2008-
    Är det någon som bytt hela instrumentsargen och stereo, ac panel och grejer?

    Trim? Frågar är om det är värt att lägga pengarna på ett 20t med en massa vingar och fasen vet allt? Eller om man ska nöja sig med ett mhi 19t? ca 3000kr skillnad.

    Utseende? Isåfall 2008- Här är ju ingentligen inga konstigheter, bara skaffa delar och sätta igång :-)

    Hjälp mig med tankar och funderingar!

  7. #7
    Stereon som 2008 lär bli svårt då hela elsystemet är annorlunda 2003-2006 och använder dig av fiberoptik

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, bygga om stereon är i princip bara att glömma. Det kostar sjuka pengar och är knappast värt det.
    Om du inte redan har 300W-systemet så skulle jag rekommendera att hitta alla delar till det, det gör ljudsystemet helt acceptabelt.

    Det jag har gjort i min 2005-aero som har samma system är att jag köpte en sån här:
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...ee-kit-eu-2068
    (men jag tror att det egentligen är bättre att köpa denna som är billigare och har Svenska, skillnaden är att kablaget är specifikt för ng9-5, men det spelar mindre roll):
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...sfree-kit-sedk
    Sen behöver man denna:
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...-handsfree1584
    Lämpligen modifierar man kablaget lite så man kan använda den fabriksmonterade mikrofonen i taket så man slipper klistra dit något fult.
    Då får man blåtands-handsfree och det är ju trevligt. Det fina med denna Bury X är att den även har stöd för A2DP (musikstreaming) om man bara uppdaterar firmware, och det är rätt lätt gjort.
    Sen kan man dra en 3,5mm från lådan (Bury X-lådan har alltså 3,5mm ljud ut för streamingen) som man lägger typ under ACC-panelen, till facket i mitten och koppla in i AUX-ingången.
    Då får man tillgång till musikstreaming på AUX och vips så har man vad jag tycker behövs, nämligen handsfree så man kan prata, och musikstreaming så man kan lyssna.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Utseendemässigt tycker jag "komplett US-kit" gör rätt mycket för 06-07 (min gamla 06a):
    https://www.garaget.org/?car=327944&image=3621079
    https://www.garaget.org/?car=327944&image=3621077
    Bygga om till 08 är väl sådär, i så fall skall man ju gå hela vägen och göra om till "Turbo X", din är ju redan i Jet Black, men då kostar det ju pengar deluxe.
    Eller möjligen till 09 eller nyare, men det innebär ju extrema kostnader eftersom det är så mycket som måste bytas så jag vette sjutton om det är värt det.

    Trimma är ju kul, men som jag förstått är grenrören stora begränsningar på B284 så då är det ju rätt omfattande ombyggnation som behövs för att verkligen lyfta effektmässigt.

    Med andra ord, billigt blir det inte...

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kontakten som man ska sätta adaptern i finns nämligen inte om man har telefon i bilen från fabrik

    ska du byta till 07+ stereo får du byta bil, helt klart blligast och enklaste sättet. (07 kom nya inredningen med stereo MM)

    tänk på att om du ska byta till 08 delar så har 08+ andra dörrar utan lister.

    ser lite B ut med gamla dörrarna och nya front/bak enligt mig.

    EDIT: annonserade tydligen, skickade PM istället.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-12-03 klockan 10:33.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Angående stereon: jag är med på att det är annan el. Jag pratar om att " behålla " den gamla och gömma den. Få in en dubbeldin men det jag irriterar mig på är att det blir så fult. Därför vill jag ha instrumentsargen från 08. Då får man ju byta ac panel. Är det helt fel el där också?

    Utseendet är det ingen prio alls på, funderar på att montera org hjul igen.

    Trimmet blir 19t/ turbomecks 20t med spridre , ic och avgas. 400 blir svårt. Men en 100 hk till blir det nog.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Angående stereon: jag är med på att det är annan el. Jag pratar om att " behålla " den gamla och gömma den. Få in en dubbeldin men det jag irriterar mig på är att det blir så fult. Därför vill jag ha instrumentsargen från 08. Då får man ju byta ac panel. Är det helt fel el där också?

    Utseendet är det ingen prio alls på, funderar på att montera org hjul igen.

    Trimmet blir 19t/ turbomecks 20t med spridre , ic och avgas. 400 blir svårt. Men en 100 hk till blir det nog.
    Elschemat med WIS, inte omöjligt att du kan skapa en adapter och få den nya att funka.
    Gjort det för OG9-5 men aldrig provat ng93,så kan inte lova

    Har bild på hur man kan göra en adapter på min projekttråd

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Instrumentpanelen på MY07 och framåt ser helt annorlunda ut. Eller nja, inte helt annorlunda vid en snabb blick. Tittar man däremot närmare så går den nya instrumentpanelen ner en bit längre emot mittkonsolen för att ge plats för dubbel-DIN som är större. Delarna från MY07 och framåt passar inte alls med tidigare delar från MY06 och bakåt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Nej precis därför jag frågar efter bygga om elen.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Alltså, det är ju i princip ingenting som är lika mellan 06 och 07, elen är diametralt annorlunda och så även panel, mittkonsol osv. Finns knappt någon elektrisk pryl från 07 som passar i en 06.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Android auto skärm som hänger eller fästs snyggt framför eller på sidan om den vanliga panelen.
    Typ gångjärn om du behöver komma åt skräpet som sitter där original.
    Alternativt en singel-din typ pioneer sph-10bt, ser kanske inte så märkvärdig ut men funkar fint.
    Crankshaft och raspberry pi om du är diy galen.
    Rattstyrning är lite elände med dock.

  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Rattstyrning är lite elände med dock.
    eSid till gamla har funktion att den kan omvandla signaler så att det går att lösa med rattknappar.

    om man använder nya knapparna i en gammal eller hur det nu är minns jag inte, men man får 07+ spec ut vilket gör att det finns adaptrar som funkar.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Android auto skärm som hänger eller fästs snyggt framför eller på sidan om den vanliga panelen.
    Typ gångjärn om du behöver komma åt skräpet som sitter där original.
    Alternativt en singel-din typ pioneer sph-10bt, ser kanske inte så märkvärdig ut men funkar fint.
    Crankshaft och raspberry pi om du är diy galen.
    Rattstyrning är lite elände med dock.
    Det kan ju funka. Har du nån smidig?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Bara teori från mig än så länge, tyvärr.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •