Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kraftiga motorstörningar OG9-5 B235 Automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Kraftiga motorstörningar OG9-5 B235 Automat

    Läs gärna hela inlägget innan du/ni hinta om tips.
    Jag har köpt på mig en 95 kombi 2,3L från 2004, den har gått 15030mil 2 ägare automat, aldrig trimmad, inga chips och dipp etc utan helt original, killen som hade den kom körandes när den plötsligt inte ville gå rent som den skulle och han tog stop på den och bärga hem den. Dom tog kompprov och den va 3,5kg komp på 1cyl, pga tidsbrist och kunskap sålde han den billigt till mig, jag tog hem den på bärgare och rev av toppen i tron det va toppackning/ventil, men det visa sig det va sprucken kolv, OBS tro nu inte det va några skador i cyl utan den va utan repor och skador, så jag tog ur alla kolvar och även 2 va sprucken men så sjukt lite så jag märkte det inte ens först, I alla fall så byter jag alla kolvar och montera ihop allt med ny packning/bultar etc. Bilen startar hur lätt och fint som helst varje gång man ska starta den, men där börja problemet, Första 2-3sec går den helt normalt, sen börja den fladdra ca 300-500 varv upp o ner på varvtalet på tomgången, stundtals så går den normalt för att sedan hacka och skaka, den kan tillomed stanna så man får starta om den, Den går så illa så man kan ej köra den mer än ut och in på jobbet.
    Motorstörningslampan tänds till o från, har kopplat in dator och kollat felkoder med det enda som står är att den misständer på flera cyl. Det skumma i detta är nu att jag även noterat att turbotrycket ökar sjukt mycket på tomgången, precis som att det skulle vara responssystem på bilen, och när jag har datorn i så kollade jag även på det och just tändningen flyttar sig från 8 grader till 20 grader, upp o ner.
    Saken är jag har en fullt fungerande saab till som jag nu börjat plocka över delar från för att försöka hitta vad som är orsaken men börja tröttna lite och skulle vilja ha ett tips.
    Jag har taget följande saker från den fungerande Saaben i ett försök att hitta felet, Tändkasett, varvtalsgivare, mapsensorn, och ja jag har även köpt nya tändstift.
    Ikväll har jag även tänkt försöka byta ut spjällhuset(nä det har inte hamnat i limp home mode) och tjuvluft har jag med tänkt på men det borde inte göra så tändningen flytta sig så pass men för säkerhetsskull har jag testat med startgas runt motorn och ingen skillnad, skulle jag däremot dra lös en vacumslang så går den lite bättre??? men som sagt bara väldigt markant lite bättre. Som avslutning så när motorn börja bli varm så kan tomgången plötsligt bli stabil och gå helt normalt men den går fortfarande inte köra, minsta man rör gaspedalen så springer turbotrycket upp och motorn dör. Innan jag rev motorn så hade jag provstartat den för att konstatera att den inte va stum eller hörde några mekaniska missljud och den betedde sig likadant då från den lilla stund den va igång utifrån vad jag kunde notera men det trodde jag då berodde på att den hade dåligt komp. Är det nån som har en logisk ide på vad som är orsak?
    Senast redigerat av Erkehanan den 2019-11-28 klockan 11:43.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kammarna står troligen fel, kolla och dubbelkolla, sjukt vanligt fel.

    Finns massa bilder på forumet så sök.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kollat, dubbel kollat, trippel kollat just pga att jag va rädd jag på något sätt satt dessa fel men nix, har använd indikatorklocka tillomed samt hade även gjort egna märkningar utöver dom som finns innan jag rev, samt förklara det inte varför den hade liknade symptom innan jag rev den.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Och backventilen i bakkant av motorn sitter på plats och är hel?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Den sitter på plats, hel har jag ingen aning om, men hur ska den kunna inverka på att tändkurvan flyttas så mycket fram o åter?

  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Den gör massor med skumt skit om den inte fungerar. Har utprovat...

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Och du har testat att köra motorn med luftmassmätaren bortkopplad?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Felet hittat, det va laddtryckstyrningen,

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Glömt en slang?

    Annars får du gärna förklara.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nix slangarna va på plats, hade tillomed bytt dom för säkerhetskull. men så fort jag bytte själva laddtryckstyrningen så försvann problemet.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    magnetventilen på inloppsröret?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Erkehanan Visa inlägg
    Nix slangarna va på plats, hade tillomed bytt dom för säkerhetskull. men så fort jag bytte själva laddtryckstyrningen så försvann problemet.
    De flesta här har nog uppfattningen att det är ECU:n som är den egentliga laddtrycksstyrningen, men eftersom det inte låter som du har bytt den så har vi lite svårt att veta vilken del du syftar, det finns flera andra komponent inblandade utöver magnetventil, som t.ex. manöverarm och klocka på turbon samt spjällhus.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Motorvibrationer/Motorstörningar på 9-5 -06 B205E BioPower
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-29, 07:46
  2. Kraftiga Accelerationsproblem ! 900T - 95
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20
  3. Kraftiga ryck vid 5200rpm( 9-5 2.0 Ltt- 00´)
    Av Laplander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •