Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Avlufta koppling OG9-5/OG9-3

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878

    Avlufta koppling OG9-5/OG9-3

    Hej ja försöker lära mig om just saab. Har haft en skitig volvo.så detta är lite nytt.

    Det gäller en 02. Att byta slavcylinder så måste man lossa lådan från motorn? Den sitter väl i lådan.

    Nästa fråga huvudcylinder kan man tydligen lufta. Hur enklast kommer jag åt den? Ja ser den inte nånstans. Går det en slang från bromsvätskebegållaren till cylindern?

    Folk säger att kopplingen är slut när koppling tar ganska högt upp. Min koppling börjar ta efter ca 3-4 ner när ja kopplar. Om kopplingen tar långt ner nästan i golvet skulle jag hellre säga att den är slut.

    Banka gärna på.med typ. Min förr bil var en 740 . 27år gammal. Behöver en update. En engelsk wic var som cnc ritning för mig.

    Banka på med tips
    min koppling kan vara slut. Bilen hackar sig fram på 1an. När ja startar.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej toorop

    Hade hoppas att någon annan skulle svara så inte jag själv framstår som någon som hugger på allt...

    Slavcylindern sitter mellan låda och motor i kopplingshuset och man behöver demontera lådan från motorn för att byta koppling, slavcylinder eller urtrampningslager.


    Luftar den gör man inte bara huvudcyl utan hela systemet genom på samma sätt som man luftar bromsar men med slang och flaska ansluten till nippeln .
    Kolla nivå i bromsvätske burken först, skall vara riktigt full för det är då vätskar rinner över i kopplingsbehålleraen som inte syns så lätt och det är lått att tömma den!!
    Kompanjon trampar ner kopplingpedalen och du öppnar nippeln och stänger igen innan kompanjonen släpper upp pedalen. Upprepa 1-2ggr och var noga med att återfylla behållaren med bromsvätska hela tiden. En Luftman är ett mycket bra hjälpmedel förutom kompanjonen och 13mm nyckeln.

    Det går en slang från behållaren till huvudcyl. svår att se kanske.

    Börja med att lufta för att se om det gör skillnad.
    Vet ej om man utifrån kan inspektera skicket på kopplingen
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-05-19 klockan 11:02. Anledning: Tagit bort bild från EPC/WIS §7.1
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    Tack för en riktigt fin guide.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Question Avlufta slavcylinder OG9-5

    Jag ska lufta slavcylindern och jag får det inte att stämma med instruktionerna. Hur ska slaven kunna bli kvar i innerläget?
    https://saabwisonline.com/c6/9-5/200...lave-cylinder/

    Så här ser det ut just nu.
    20191127_221748.jpg

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Den måste inte vara kvar i innerläget. Hur ska det ens gå till? Det viktiga är att du med slangen full med vätska sakta trycker slaven inåt och utåt samtidigt du har slangen full med vätska och gör så tills du ser att det är bubbelfritt och det bara är nivån som stiger och sjunker. Sen när du monterat ihop låda så brukar jag försöka ansluta ledning och slang innan man drar ihop låda mot motor. Då kan man ha luftnippeln öppen och när slaven trycks in så åker den ev luften som blir ut i luftnippeln än vidare upp till huvudcylindern.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Okej... Nu har jag lyckats avlufta, och garanterat gjort alla tänkbara fel på vägen. Jag har torrpumpat slaven en massa, hällt bromsvätska överallt, kliat mig i huvudet och till slut förstått hur mekanismen hänger ihop.

    1. Connect a 450 mm long piece of clean, transparent 8 mm plastic hose to the slave cylinder delivery pipe connection.
    - Ja, men se till att den verkligen sitter fast. Tejpa gärna fast den med eltejp i nippeln så att du inte skjuter av slangen senare. Och den 8mm slang jag köpte var för smal. Antingen misslyckades jag köpa rätt eller så var något annat fel. Kontrollera nippeldiameter och säkerställ innerdiameter på slangen du köper om du är lika klantig som jag.

    2. Fully depress the release bearing once and then release it. The slave cylinder seal remains in its inner position.
    - Okej, yttergrejen som åker ut (gröna plus snurrande lagret), det är bara en yttergrej. Inuti blir det kvar i innerläget. Tror det är omöjligt att se, men tro på det. Tryck inte flera gånger. Det blir inte bättre.

    3. Fill the plastic hose with brake fluid to a level of about 350 mm.
    - Jag behövde mer. Mycket mer. Men jag kanske hade fel slang. Jag fick återfylla 2 ggr under processen. Ena gången på grund av att allt lossnade och det for bromsvätska i alla riktningar. Bra med en flaska bräkleen att vara snabb med om det råkar komma lite olämpligt.

    4. Connect 30 14 883 Pressure/vacuum pump to the plastic hose. Use a 6 mm plastic hose (this is used to provide a tight seal).
    - Japp. Det här är tvång på den. Jag körde med en biltemamodell. Du skall alltså pumpa ut den inre delen av slavcylindern. Och det syns inte.
    15-1392_xl_1.jpg

    5. Pump up pressure until the slave cylinder seal moves out and brake fluid runs down into the slave cylinder. The pressure increases when the seal has reached its farthest point.
    - När du har pumpat tillräckligt så stiger trycket (och bromsvätskan försvinner in i röret och cylindern). Släpp på trycket i pumpen.

    6. Remove the pressure/vacuum pump and carefully press in the release bearing to its stop. Note the air bubbles in the plastic hose.
    - Om du har en catchcan innan pumpen så är det bara att försiktigt trycka in slavcylindern igen. Ända in. När du släpper slavcylindern åker den gröna ytterdelen ut igen. Precis som när du började. Det känns helt fel förståss, men tänk på att innerdelen av slavcylindern måste tryckas ut igen med tryck.
    Se till att slangen pekar snett uppåt så du blir av med luften.

    7. Repeat points 5 to 6 a few times until no air bubbles are visible in the hose.
    - Sätt pumpen på tryckläge igen och pumpa ner vätskan i cylindern på nytt. Nu har du börjat få kläm på det hela och som du märker är slaven stummare nu. Fortsätt några gånger och se till att det är synlig vätska kvar i slangen när du känner dig nöjd och har pumpat ut slaven den sista gången.

    8. Leave the slave cylinder seal in its innermost position. Drain and remove the plastic hose.
    - Här tycker de alltså att man ska trycka in slaven igen. Den inre delen kommer ju att stanna där som du vet vid det här laget. Men frågan är om inte Stefans lösning är bättre. Då får man ju mindre risk för luft i röret om jag tänker rätt. Den är kanske något mer komplicerad när man monterar lådan. Eftersom jag kör med "2 kapade bultar tricket" härifrån forumet känns det som att man har tid på sig att justera saker. Men jag kanske får ångra det beslutet i morgon.

    Jag lät en slangstump sitta kvar och tejpade igen ordentligt för att inte få in skit när växellådan ska monteras.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Den som skrivit det där vet nog inte ens hur en slavcylinder ser ut inuti. Vaddå den inre tätningen stannar kvar i inre läget. Omöjligt vill jag påstå då tätningen sitter på kolven, dvs det som rör sig och det du trycker på. Kanske finns olika modeller eller så är texten saxad från nåt helt annat än till saab.
    Det viktiga är som sagt att det fylls upp ordentligt och att man känner att det är motstånd och att man trycker vätska fram och tillbaks. Alltså att nivån stiger och sjunker utan att det stiger nå bubblor.

Liknande ämnen

  1. Avlufta bromsarna NG9-3
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-10-28, 13:42
  2. Rätt sätt att avlufta bromsar?
    Av Risig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-05-11, 22:05
  3. [LÖST] Avlufta bromsar OG9-3
    Av apaaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 21:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •