Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Vilken bil ska jag behålla?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Vilken bil ska jag behålla?

    I Mars (ungefär) får jag hem nya bilen.

    Då ska en av saabarna säljas. Jag har en ng 9-3 vector BP och en Og 9-3 -99. Kan inte bestämma mig för vilken jag ska behålla! Den bilen jag kommer behålla kommer agera andrabil och rulla kanske 600-800 mil / år. Storleksskillnaden på bilarna är av mindre betydelse, dom kan anses vara likvärda. Däck på bilarna är lika bra.

    Fördelar ng 9-3:
    17 000 mil (kan vara nackdel?)
    Nyare, modernare, stilig.
    Frugan är van vid den. (happy wife, happy life?)
    Fullservad dock tror jag att jag har problem med oljeläckage fortfarande (5000kr reperationskostnad kanske om det kvarstår).
    Ny koppling + svänghjul
    Nya bromsar
    Nya fjädrar bak
    Alla vätskor bytta nyligen
    Begränsat med rost men börjar komma på bakskärmarna.
    Rolig bil

    Nackdelar:
    Fler saker som kan strula.
    Lite svårare att utföra underhållet själv än og 9-3.
    Bundet kapital (hade ju kunnat få en slant i fickan om jag sålde den).
    Dyrare i underhåll.
    Svårt att få tag i reservdelar (ja jag tycker man börjar uppleva detta!)
    För "bra" bil för syftet?
    TAKATA airbag.

    Fördelar og 9-3
    Robust slit och slängbil. Behöver inte vara rädd om lacken.
    Mysig - det är nåt speciellt med denna bilen - känns väldigt väl ihopskruvad.
    Billigt underhåll!
    Enkelt att göra saker själv
    Tillförlitlig (tror jag) - ny soppapump, halvny TK, ny rem etc..
    Näst intill noll bundet kapital (<8000kr)
    Mycket gjort i underhållsväg (bytt packbox drivaxel bland annat).
    Rost är nog inte ett jättestort problem. Mest kosmetiskt. Fina fjäderben


    Nackdelar og 9-3
    25000 mil (fast jag tror inte det spelar så stor roll)
    20 år gammal - minre krocksäker än ng 9-3 (eller beror väl om man räknar in takata airbagen...)
    Väghållning som en båt. Kanske behöver nya fjädrar och dämpare bak (antaligen, dock lätt att byta).
    Ser ju inte allt för rolig ut (har nog dock potential om man orkar)
    hmm finns säkert mer.

    Hur hade ni tänkt?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    För mig är svaret på den frågan mycket enkel. Jag skulle utan tvekan behålla den gamle. Mitt fall är nog lite enklare än ditt. Båda mina 9-3 är Aero. Den gamle har en väldigt fin skinninredning av hög kvalité medan den nyare har snikig vinyl och tygklädsel av ovanligt låg kvalité (sittkomforten är utmärkt i båda). og9-3 Aero har inte väghållning som en båt men den är klart sämre än ng9-3. Väghållning, bromsar och väl fungerande ESP/TCS är de enda egenskaperna där min ng9-3 överträffar min og9-3. Kvalité och tillförlitlighet är mycket bättre hos den gamle. Elsystemet hos ng9-3 är riktigt dåligt, den gamle har i stort sett inga skumma elfel (TK får man väl klassa som slitage). Den gamle rostar mindre än den nyare men variationen mellan olika exemplar är stor.

    Det enda som skulle fått mig att behålla ng9-3 vore om det gick att fastslå att reservdelstillgången vore mycket säkrare men någon sådan information finns inte vad jag vet, snarare det motsatta men det är ren spekulation.

    Jag har tjatat om det här förut så nu väntar jag på de vanliga motargumenten
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Och jag skulle tagit NG9-3 utan tvekan, frugan din gillar den och är nöjd.

    Har du ens frågat henne?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Behåll din nyare 9-3. Vad kan mervärdet över den gamla 9-3:an vara, max 20 000 kr? Skatten borde vara lägre på BioPower. Elsystemet på 9440 är inte betydligt sämre än andra bilar (ref: Bilprovningen).

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    sälj båda och försök få tag på en 9000 aero

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    sälj båda och försök få tag på en 9000 aero
    Ja, går det att hitta en sån i vettigt skick så håller jag med. Det måste kanske inte nödvändigtvis vara en Aero men skinn och 2.3T skulle jag inte pruta på.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och jag skulle tagit NG9-3 utan tvekan, frugan din gillar den och är nöjd.

    Har du ens frågat henne?
    Jag har försökt involvera henne men inte jättestort engagemang. Hon vill behålla ng 9-3an (av den enkla anledningen att hon använder den bilen dagligen och den ser fräschare ut). Dock är bilparken mitt beslut då hon har veto i typ allt annat.

    Grejen med Og 9-3an är att man blir inte arg om den går sönder - den är ju ändå 20 år gammal... den gör sitt bästa. Dock är den lite snikig då den har ljus tyginredning och inte äns fjärrlås (går ju dock att ordna)

    Ng 9-3an är trevlig på sitt vis att den kan ju vara lite mer rolig att hålla efter. Kanske ha som kombineras hobbybil/andrabil. Dock blir det mer irritation när den går sönder då det ofta är dyrare/svårare att laga


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Behåll din nyare 9-3. Vad kan mervärdet över den gamla 9-3:an vara, max 20 000 kr? Skatten borde vara lägre på BioPower. Elsystemet på 9440 är inte betydligt sämre än andra bilar (ref: Bilprovningen).
    Värdet på min Og 9-3 skulle jag nog tippa är på Max 7000kr.

    Skatten är 1000kr billigare på ng 9-3an men äta väl snabbt upp av värdeminskning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Mina tre argument för att behålla ng9-3:

    1. Den är säkrare att åka i.
    2. Den är säkrare att åka i.
    3. Den är säkrare att åka i.

    Ungefär i den ordningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Även med en takata airbag?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Det rationella valet är behåll ng9-3 med biopower = låg skatt och trots ditt veto i fråga om bilval så är det ändå lämpligt ta hänsyn till den som ska köra den.

    Fast og9-3 är ju så skön trots sina egenheter, och halvkombin sväljer det mesta. En riktig slitvarg och kamrat. Men snudd på värdelös så knappt ide sälja.

    Jag var i samma situation. Löste det genom att ge og9-3’an till barnen så de har en tålig andrabil. Så den 21 år gamla härliga bilen rullar vidare inom familjen.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Även med en takata airbag?
    Det har inte hänt i Sverige ännu vad jag vet men någon ska ju bli den första
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Det rationella valet är behåll ng9-3 med biopower = låg skatt och trots ditt veto i fråga om bilval så är det ändå lämpligt ta hänsyn till den som ska köra den.

    Fast og9-3 är ju så skön trots sina egenheter, och halvkombin sväljer det mesta. En riktig slitvarg och kamrat. Men snudd på värdelös så knappt ide sälja.

    Jag var i samma situation. Löste det genom att ge og9-3’an till barnen så de har en tålig andrabil. Så den 21 år gamla härliga bilen rullar vidare inom familjen.
    Jo du har rätt. Livet kommer bli enklare om ng 9-3an behålls. Frun kommer vara glad och nöjd. Sen har vi investerat rätt mycket pengar i denna bilen så det är väl inte fel så sätt att behålla den. Mer långsiktigt tänkande också


    Bra beskrivning på Og 9-3! Den känns så jäkla robust. En riktigt god kamrat som inte begär mycket tillbaka - men ändå värdelös på något sätt
    Ng 9-3an känns mer ”ömtålig” än Og 9-3an.

    Roligt när jag lånade ut Og 9-3an till en kollega för han behövde bil med dragkrok. Han kom tillbaka nästa dag med ett leende på läpparna: ”hur många hästar har du i den där? Den går ju som ett skott”. Ja den går riktigt gött med sitt steg 2. Det är bra med ”attack” i den bilen!




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Något som skulle kunna vara till OG93ans fördel är att du kanske inte behöver vara så rädd om den. Tänker på dörruppslag på parkeringar etc.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Mina tre argument för att behålla ng9-3:

    1. Den är säkrare att åka i.
    2. Den är säkrare att åka i.
    3. Den är säkrare att åka i.

    Ungefär i den ordningen.
    Det är avgörande ur mitt perspektiv också.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hur menar ni nu? Säkrare att åka i eller säkrare att krocka med? I så fall är ju skillnaden väldigt marginell mellan de två bilarna. Sannolikheten är stor att man krockar med något betydligt större.
    Kanske lite säkrare att åka i den gamle som inte har Takata.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Passiv och aktiv säkerhet är förbättrad på nya 9-3 (9440) jmf med föregångaren.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hur menar ni nu? Säkrare att åka i eller säkrare att krocka med? I så fall är ju skillnaden väldigt marginell mellan de två bilarna. Sannolikheten är stor att man krockar med något betydligt större.
    Kanske lite säkrare att åka i den gamle som inte har Takata.
    ESP finns på del allra flesta ng9-3 (tillval 03-04, standard från 05 och framåt). Finns inte alls på og9-3. Minskar enligt NTF olycksrisken med 20-50 procent beroende på väglag.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det är orsaken till att jag sitter i en 9-5 och låter 9000 vara sommarbil.
    Fast 9000 är en bättre bil , enklare och robustare inte så tillkrånglad.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag velar fram och tillbaka med vilken bil jag ska ha kvar.

    Tänkte sälja og 9-3an nu men har blivit osäker igen.

    Vi väntar tredje barnet i April. Ostrategiskt nog så bor vi ca 1.5km ifrån dagis och det är backigt. Barnen (förutom bebis då) kommer väl ha dagis tis-tors 9-14. Det behövs en bil för att hämta och lämna. Det går inte annars i långa loppet. Visst, någon dag kan frun kanske få ihop det med att gå. Jag har ca 3.5 mil till jobbet. Det går att åka kollektivt men jag förlorar mycket tid på det (och givetvis en bekvämlighetsgfråga). Sen så har vi ca 2km till pendeln med en djävulsk backe.

    Om vi bara har en bil hemma så skulle man göra så att jag åker tåg dom dagarna frun behöver bilen. Men då känns det surt att den nya bilen bara får rulla kanske 3km dom dagarna. Visst, ibland gör hon säkert lite utflykter men det är personalbil och den ska fasen köras så mycket det bara går helst

    Om vi behåller og 9-3:an kan den agera dagisbil. Och dom dagarna som frun behöver åka lite längre får jag väl ta og 9-3an.

    Med andra ord... andrabilen kommer inte rulla mycket och för det mesta "lokalt". Det som känns surt med att ha ng 9-3:an kvar är att den är för bra, i alla fall under föräldraledigheten.

    Sen ser man framåt kanske om 1.5 år när även jag har varit föräldraledig så kanske vi behöver andrabilen mer, och då vill man ju plötsligt ha ng 9-3an igen.

    alternativt är att ha kvar og 9-3an tills båda jobbar och då kanske skaffa sig en lite nyare andrabil. Givetvis då får det bli en Saab! Problemet med det är väl att man börjar om igen med något okänt, det tycker jag inte om.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Behålla eller byta?
    Av TSW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 18:40
  2. ska jag behålla origilalfärgen??? (Scarabegrön)
    Av zeroova i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 00:10
  3. Behålla bilen
    Av hansek212 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 21:21
  4. Vilken bil ska jag behålla!?!?
    Av Poppa i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 12:46
  5. Handbroms bak men behålla 114,3x4?
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •