Sannolikt får du behålla båda SAABarna, då bruksvärdena överstiger marknadsvärdena. Ännu så länge har du gott om tid så "lappa lite" på den gamla 9-3:an och lägg ut den för det du vil ha och var beredd på att sänka priset 50% eller behålla den.
Sannolikt får du behålla båda SAABarna, då bruksvärdena överstiger marknadsvärdena. Ännu så länge har du gott om tid så "lappa lite" på den gamla 9-3:an och lägg ut den för det du vil ha och var beredd på att sänka priset 50% eller behålla den.
Givetvis ska du ha NG9-3:an för säkerheten.
Behåll båda. Ställ av den ena tills ni behöver 2 igen, eller ekonomin tillåter det.
Själv har vi en minibuss som i stort sett bara används till semester/längre familjeresor.
Avställd för det mesta.
Men att sälja den för 15-20k är inte värt det jmf med alla fördelar når 5pers ska åka långt och bekvämt.
Dessutom är den i gottt skick för sin ålder.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hehe, ja men då har jag ju tre bilar helt plötsligt. En av saabarna måste bort, även om jag är helt med på att bruksvärdet vida överskrider marknadsvärdet.
Det som känns surt med andrabilen är ju att den knappt kommer användas under föräldraledigheten, men tillräckligt nödvändig för att göra livet drägligt med 3 ungar. Det som dock är positivt med ng 9-3:an är ju att den faktiskt är ROLIG att behålla. Man skulle kunna se den som en kombination mellan hobbybil och bruksbil.
Dock är det ju det där med balansen mellan ekonomi och hobby. Javisst ekonomin tillåter två bilar under föräldraledigheten men givetvis ger det konsekvenser på andra delar -> kanske lite mindre ekonomisk frihet under föräldraledigheten.
och andra sidan... sälja ng 9-3:an. Ja kanske 35000kr i handen... det är inga pengar som ändrar livet totalt och efter föräldraledigheten så lär jag väl ångra mig att jag sålde bilen.
Månadskostnadsmässigt så är bilarna likvärdiga. Skulle tippa på att båda kostar ca 1000kr i månaden inkl försäkring/skatt/service/reparation.
Dock lär jag ångra mig om jag behåller ng 9-3:an och åker på någon riktigt dyr reperation inom det närmsta året. Inget jag tror då bilen är i gott skick men veta kan man aldrig.
Suck! För och nackdelar med allt! Gällande bilar så är man ju till 99% alltid en förlorare hur man än gör!
Vem är det du försöker övertyga, dig själv eller oss?
Gör som Johan skriver eller så gör du som du skrev nyss, behåll NG9-3 och sälj iväg den gamla kvickt.
Skriv inte mera nu utan bestäm dig själv hur du vill göra, men valet är ju lätt. Frugan får bestämma.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har 4st bilar
Varav två påställda.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hur man än ser på det är det lite lättare nu. Klart att ingen här någonsin kommer att rekommendera dig att sälja en Saab, eller applådera efteråt. Men ibland får verkligheten (frun?) bestämma... Bara att fokusera på framtiden!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hehe. Ja det känns bra. Hoppas bara att Skoda leverera nya bilen i tid. Men nu spar vi en slant fram till dess.
Det var en ung saab fantast som köpte bilen. Känns som den kom i helt rätt händer. Tror han har bra förutsättningar att få ett bra bilägande framöver.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Grattis, bra gjort! Är det helt nya Octavia som ni valt?
Sannolikheten för att få en bil som de vill använda för att sänka sina bränsleförbrukningsböter nästa år innan årsskiftet är låg.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Helt rätt. Inga leveranser detta året.
Enligt försäljaren så var den inplanerad i produktion 19w49 så den ska vara byggd nu. Det är rimligt enligt försäljaren att det är leverans redan i januari men jag har räknat med februari. Jag kommer inte hämta ut bilen i mitten av januari ändå om jag kunde då jag blir debiterad för hela månaden.
Nu är det ju snart julledighet och då har vi inte behov av två bilar. Så det blir ett begränsat antal veckor som man får pussla lite med att få ihop vardagen med en bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Hur hög skatt får du på den?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Det är en bonusbil så man får tillbaka en del. Exakt hur mycket det blir är jag osäker på. Jag förstår inte riktigt hur wltp påverkar bonusen. Utsläppet på bilen tror jag är 36g/km.
Det var inte aktuellt med något annat än laddhybrid. Herre jisses... skatten på dieslarna skulle ju landa på ca 10k per år.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Är det en leasingbil så tillfaller bonusen ägaren (=finansbolaget). Om det är VWFS som är ägare så debiteras en interimshyra 1/30 per dygn mellan leveransdag och före ordinarie avtal börja gälla.
Det är volvofinans men när bonusen betalas in sjunker månadskostnaden för mig. I offerten så står det att bonusen ska inbringa 30000kr tillbaka efter 6 månader vilket innebär ca 700kr mindre bruttolöneavdrag. Dock tror jag att f o m januari så kanske bonusen blir lite mindre då regeringen drar åt tyglarna men det kommer fortfarande vara en bonusbil. Eller så är det bara att rena fossilbilar får ännu mer malusskatt om man ligger över gränsvärdet (60 gram?). Oklart... men vi får se vad det landar på.
Tyvärr så debiteras vi hela månaden även om vi hämtar ut bilen typ 25:e en månad. Det står tydligt i "regelverket" på jobbet
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Läsvärt om förmånsbil: https://www.avanza.se/placera/redakt...xling.plc.html. Alltså kostnaden för en förmånsbil skall inkludera pensionsbortfall: "Alla typer av avdrag som görs före skatt, bruttolöneavdrag, kommer att minska din pension.".
Japp. Därmed att i mitt fall är detta kontrollerat:
”Vill man ha förmånsbil tycker Dan Wallberg att man ska ta en diskussion med arbetsgivaren och kräva att premier till tjänstepensionen beräknas på lönen före bruttolöneavdraget, eftersom det på så sätt inte påverkar pensionen.”
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008