Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Vilken bil ska jag behålla?

  1. #21
    Sannolikt får du behålla båda SAABarna, då bruksvärdena överstiger marknadsvärdena. Ännu så länge har du gott om tid så "lappa lite" på den gamla 9-3:an och lägg ut den för det du vil ha och var beredd på att sänka priset 50% eller behålla den.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    532
    Givetvis ska du ha NG9-3:an för säkerheten.

  3. #23
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    Behåll båda. Ställ av den ena tills ni behöver 2 igen, eller ekonomin tillåter det.

    Själv har vi en minibuss som i stort sett bara används till semester/längre familjeresor.
    Avställd för det mesta.
    Men att sälja den för 15-20k är inte värt det jmf med alla fördelar når 5pers ska åka långt och bekvämt.
    Dessutom är den i gottt skick för sin ålder.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Behåll båda. Ställ av den ena tills ni behöver 2 igen, eller ekonomin tillåter det.
    Hehe, ja men då har jag ju tre bilar helt plötsligt. En av saabarna måste bort, även om jag är helt med på att bruksvärdet vida överskrider marknadsvärdet.

    Det som känns surt med andrabilen är ju att den knappt kommer användas under föräldraledigheten, men tillräckligt nödvändig för att göra livet drägligt med 3 ungar. Det som dock är positivt med ng 9-3:an är ju att den faktiskt är ROLIG att behålla. Man skulle kunna se den som en kombination mellan hobbybil och bruksbil.

    Dock är det ju det där med balansen mellan ekonomi och hobby. Javisst ekonomin tillåter två bilar under föräldraledigheten men givetvis ger det konsekvenser på andra delar -> kanske lite mindre ekonomisk frihet under föräldraledigheten.

    och andra sidan... sälja ng 9-3:an. Ja kanske 35000kr i handen... det är inga pengar som ändrar livet totalt och efter föräldraledigheten så lär jag väl ångra mig att jag sålde bilen.

    Månadskostnadsmässigt så är bilarna likvärdiga. Skulle tippa på att båda kostar ca 1000kr i månaden inkl försäkring/skatt/service/reparation.

    Dock lär jag ångra mig om jag behåller ng 9-3:an och åker på någon riktigt dyr reperation inom det närmsta året. Inget jag tror då bilen är i gott skick men veta kan man aldrig.

    Suck! För och nackdelar med allt! Gällande bilar så är man ju till 99% alltid en förlorare hur man än gör!

  5. #25
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 506
    Medlem#
    2555
    Vem är det du försöker övertyga, dig själv eller oss?

    Gör som Johan skriver eller så gör du som du skrev nyss, behåll NG9-3 och sälj iväg den gamla kvickt.

    Skriv inte mera nu utan bestäm dig själv hur du vill göra, men valet är ju lätt. Frugan får bestämma.

    1 användare gillar detta inlägg


    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #26
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    Jag har 4st bilar
    Varav två påställda.

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Tack för alla råd. Nu är Og 9-3an såld. Fick 7000kr - helt okej!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #28
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    ja
    Hur man än ser på det är det lite lättare nu. Klart att ingen här någonsin kommer att rekommendera dig att sälja en Saab, eller applådera efteråt. Men ibland får verkligheten (frun?) bestämma... Bara att fokusera på framtiden!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Hur man än ser på det är det lite lättare nu. Klart att ingen här någonsin kommer att rekommendera dig att sälja en Saab, eller applådera efteråt. Men ibland får verkligheten (frun?) bestämma... Bara att fokusera på framtiden!
    Hehe. Ja det känns bra. Hoppas bara att Skoda leverera nya bilen i tid. Men nu spar vi en slant fram till dess.

    Det var en ung saab fantast som köpte bilen. Känns som den kom i helt rätt händer. Tror han har bra förutsättningar att få ett bra bilägande framöver.




    Skickat från min iPad med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #30
    Grattis, bra gjort! Är det helt nya Octavia som ni valt?

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Grattis, bra gjort! Är det helt nya Octavia som ni valt?
    En Skoda superb plug in hybrid!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 739
    Medlem#
    8758
    Sannolikheten för att få en bil som de vill använda för att sänka sina bränsleförbrukningsböter nästa år innan årsskiftet är låg.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sannolikheten för att få en bil som de vill använda för att sänka sina bränsleförbrukningsböter nästa år innan årsskiftet är låg.
    Helt rätt. Inga leveranser detta året.

    Enligt försäljaren så var den inplanerad i produktion 19w49 så den ska vara byggd nu. Det är rimligt enligt försäljaren att det är leverans redan i januari men jag har räknat med februari. Jag kommer inte hämta ut bilen i mitten av januari ändå om jag kunde då jag blir debiterad för hela månaden.

    Nu är det ju snart julledighet och då har vi inte behov av två bilar. Så det blir ett begränsat antal veckor som man får pussla lite med att få ihop vardagen med en bil.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 506
    Medlem#
    2555
    Hur hög skatt får du på den?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Det är en bonusbil så man får tillbaka en del. Exakt hur mycket det blir är jag osäker på. Jag förstår inte riktigt hur wltp påverkar bonusen. Utsläppet på bilen tror jag är 36g/km.

    Det var inte aktuellt med något annat än laddhybrid. Herre jisses... skatten på dieslarna skulle ju landa på ca 10k per år.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #36
    Är det en leasingbil så tillfaller bonusen ägaren (=finansbolaget). Om det är VWFS som är ägare så debiteras en interimshyra 1/30 per dygn mellan leveransdag och före ordinarie avtal börja gälla.

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det är en bonusbil så man får tillbaka en del. Exakt hur mycket det blir är jag osäker på. Jag förstår inte riktigt hur wltp påverkar bonusen. Utsläppet på bilen tror jag är 36g/km.

    Det var inte aktuellt med något annat än laddhybrid. Herre jisses... skatten på dieslarna skulle ju landa på ca 10k per år.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Leasingbolaget får bonusen som tex autoplan leaseplan etc
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Det är volvofinans men när bonusen betalas in sjunker månadskostnaden för mig. I offerten så står det att bonusen ska inbringa 30000kr tillbaka efter 6 månader vilket innebär ca 700kr mindre bruttolöneavdrag. Dock tror jag att f o m januari så kanske bonusen blir lite mindre då regeringen drar åt tyglarna men det kommer fortfarande vara en bonusbil. Eller så är det bara att rena fossilbilar får ännu mer malusskatt om man ligger över gränsvärdet (60 gram?). Oklart... men vi får se vad det landar på.

    Tyvärr så debiteras vi hela månaden även om vi hämtar ut bilen typ 25:e en månad. Det står tydligt i "regelverket" på jobbet
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  19. #39
    Läsvärt om förmånsbil: https://www.avanza.se/placera/redakt...xling.plc.html. Alltså kostnaden för en förmånsbil skall inkludera pensionsbortfall: "Alla typer av avdrag som görs före skatt, bruttolöneavdrag, kommer att minska din pension.".

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    872
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Läsvärt om förmånsbil: https://www.avanza.se/placera/redakt...xling.plc.html. Alltså kostnaden för en förmånsbil skall inkludera pensionsbortfall: "Alla typer av avdrag som görs före skatt, bruttolöneavdrag, kommer att minska din pension.".
    Japp. Därmed att i mitt fall är detta kontrollerat:

    ”Vill man ha förmånsbil tycker Dan Wallberg att man ska ta en diskussion med arbetsgivaren och kräva att premier till tjänstepensionen beräknas på lönen före bruttolöneavdraget, eftersom det på så sätt inte påverkar pensionen.”


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Behålla eller byta?
    Av TSW i forum Utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 17:40
  2. ska jag behålla origilalfärgen??? (Scarabegrön)
    Av zeroova i forum Utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 23:10
  3. Behålla bilen
    Av hansek212 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 20:21
  4. Vilken bil ska jag behålla!?!?
    Av Poppa i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 11:46
  5. Handbroms bak men behålla 114,3x4?
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •