Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Knackat ur fel plugg vid montering och motorvärmare B2x5

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -

Knackat ur fel plugg vid montering och motorvärmare B2x5

Saab 9-5 2.0 Turbo 2002 B205E

Jag har sökt på forumet och inte funnit någon annan som är dum nog att göra detta.

En längre tid har jag dragit mig för att göra detta men i förrgår tog jag mig i kragen och slog in fel plugg när jag skulle installera motorvärmaren. Ingen kylarvätska kom ut och jag förstod att något gått snett. Pluggen/locket smet iväg in och jag fick inte ut det. Det är olja på väggarna bakom i hålet men inget som rinner ut.

Vad är det för lock jag slagit in? Kan locket ligga kvar eller riskerar jag att täppa till cirkulationen för oljan eller nått?

Jag hoppas länkarna till bilderna funkar och att jag inte bryter mot någon forum regel. Locket sitter under grenröret, parallellt med vevaxeln men högre upp så klart. Jag har beställt en ny plugg.
    https://photos.app.goo.gl/6ZC3eT71pYxEsLQ59

Ja jag är korkad och detta var dumt gjort och jag har förhoppningsvis lärt mig en läxa, förlåt mig.

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Du har slagit in täcklocket som täcker en av de två "tunnlar" i motorblocket som balansaxlarna sitter i. Täcklocket kan således inte ligga kvar, och motorn kan inte startas innan det är åtgärdat och ett nytt lock på plats.

Nu är det läge o riva oljesumpen, samt rengöra silen...förmodligen har även täcklocket trillat dit

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Fast det borde väl synas om locket kan åka iväg nånstans? Det är ju inget litet lock direkt menar jag?

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Varför du ber om ursäkt här vet jag inte, du har väl dig själv att be om detta.
    Vad man lär sig är väl att man läser på lite mer nästa gång för att undvika sådana här fadäser...

Som så många andra redan nämnt, så är väl summan av detta att motorn på ett eller annat sätt behöver öppnas för att få ut denna plugg.
    Har du tur så kan den ha ramlat hela vägen ner i tråget som "rogwik" nämner, har du mindre tur så finns inte tillräckligt med utrymme för detta och motorn behöver öppnas ytterligare.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Stort tack för snabba och utförliga svar!

Jag tror inte att det föll ner i tråget men jag ska ändå kika.

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Om den fallit ner så är ju frågan om den verkligen fallit hela vägen ner i tråget eller om den fastnat någonstans på vägen där den senare kan ställa till med något...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    ...fastnat någonstans på vägen där den senare kan ställa till med något...
    Ja, att starta motorn innan pluggen är lokaliserad och omhändertagen är helt uteslutet, under förutsättning att man vill ha kvar motorn i funktionellt skick.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Jag är lite förvånad över att det locket ens kan ramla in där utan att synas. Är du säker på att det inte ploppat ur och ramlar ner någonstans?

1 användare gillar detta inlägg

9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ja det var lite så jag tyckte också. Man borde rimligen bara se axeländen där utan nå väldigt stora öppningar ner i vevhuset. Men jag har å andra sidan inte detaljstuderat nåt block precis innanför där.......

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Hos B2X5 motorerna så är öppningarna till vevhuset ganska stora jämfört med de äldre B2X4, om dem är tillräckligt stora för att en plugg ska kunna ta sig ned vet jag inte.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Ja jag är fundersam på om det faktiskt har åkt hela vägen ned. Jag har å andra sidan ingen pejling på hur det ser ut i blocket men det kändes trångt. Locket åkte inte ned direkt, det var rätt right bakom men till sist försvann det. Det är rätt styvt och svårt att komma åt så jag fick aldrig ut det medans jag såg och kände de, tror man skulle behöva klippa lite i de för att få ut de.

Tänkte ändå ta lös tråget till helgen.

Tack för svaren, jag kommer meddela hur det löste sig, om det gör de.

Liknande ämnen

1. Alternativ montering av en plugg.
    Av Bosse99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-04-02, 04:06
  2. Montering av motorvärmare 9-5 -05
    Av domarnicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 18:51
  3. Montering motorvärmare 9000 2,3 -97
    Av teamviggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 18:21
  4. Prisuppgift/montering av motorvärmare.
    Av PG_9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 14:15
  5. Montering av Motorvärmare 9-5 -98
    Av magnus79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 16:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg