Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljud parkeringsvärmare D5WS NG9-3 TTiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Oljud parkeringsvärmare D5WS NG9-3 TTiD

    Hej.
    Var in och sökte runt här inne om värmaren D5WS men hittade inget som rör mitt problem riktigt.

    Värmaren funkar som den ska men den har ett missljud från fläkten som jag helst vill få bort. Dåligt lager kanske, och då är min fråga till er som plockat isär denna tingest förut om det går att byta lager på fläkten?

    Hittade nämligen denna sida på ebay som verkar sälja lager och kol, det står att det är till D5WS men vill gärna ha ”bekräftat” att det går att byta.

    https://www.ebay.co.uk/itm/Eberspach...-/123006579472

    Fläkten finns ju att köpa på SAAB men man tar ju hellre ett lagerbyte till en tiondels kostnad om det är möjligt.

    Tanken är väl att även passa på att byta strumpa och glödstift (om nödvändigt) när man ändå håller på, servicekit har jag hittat med strumpa men var hittar jag rätt glödstift?

    Juste, verktyget för att lossa bränslekopplingen, var får man tag på det? Har inte lyckats hitta något.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilken bränslekoppling? Det är bara en liten slang med en klämma på. Behövs normalt inga specialverktyg för att demontera denna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Kikade i WIS om demontering av bränslevärmaren, där stod det att ett specialverktyg behövs. Men jag läste inte så noga, dom kanske lossade uppe vid motorn eller liknande?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är en speciell koppling som skall klämmas till bränslevärmarens bränsleslangskoppling. Fanns tidigare en tång hos Biltema, men har utgått ur sortimentet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Ok, men kan man få bort den utan någon speciell tång eller finns det någon liknande den biltema hade att köpa alternativt modifiera egen tång?
    Vad är det för koppling?
    Känns dumt att börja meka innan man har grejer som funkar (verktyg)

  6. #6
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Hur gick det?
    Jag har samma problem, förmodar att det är något dåligt lager i fläkten, men det skulle kunna vara cirkulationspumpen oljudet kommer från också.
    Monterade isär värmaren förra helgen men såg eller kände inget uppenbart.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    De förbränningsfläktar jag bytt i värmare som fört väsen har känts att lagrena varit dåliga/gått trögt så där har det varit enkelt men samtidigt så måste nästan känt på en ny fläktmotor och har den som referens så är det svårt.
    Provkör inte fläkt eller glödstift t ex med +12v då dessa (på de flesta i alla fall) på 12v modellerna är under 12v, t ex fläkten är 8,4v.

    Fläktmotorn går starta och köra separat med diagnostik och då är det lättare höra och identifiera ljudet. Har man värmaren isär kan man mest för felsökningssyfte prova nån typ av krypolja i lagren för att se om ljudet förändras.

    Har inte brytt mig om att försöka renovera i form av att byta kol/lager eller motor (sett det finns diverse kina-modeller köpa) utan köpt nya kompletta (onödigt dyra... men de är ju som det är) original.

    1 användare gillar detta inlägg

    Bob


  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Min värmare knallar på bra trots 35 000 mil. Men nån dag lär de väl haverera.
    Vart köper man reservdelar till dessa av bra kvalité?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Reservdelar av bra kvalitet är inte ett problem då det (i princip) verkar vara noll eftermarknad på delar till dessa.

    Har hittat glödstift på sin höjd och diverse kinesmodeller av fläktmotor på eBay men inget direkt som säljs genom "riktiga" återförsäljare.
    Förbränningsfläkten t ex säljs ju som en enhet så skall man ta fram en efermarknadspryl för det blir det nog kostsamt, köper man fläkten som originalpryl så ser den ut typ såhä (lite olika utseende beroende på modell på värmare). Tror den jag köpte sist hade pris runt ca 3500kr ink moms.

    8a52-0584-991600-0-2-500x500.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Bob


  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Jag har fasiken inte fått tummen ur att göra en ”service” än, har grejerna hemma inklusive nya lager så det står fortfarande på att göra listan.
    Anledningen att jag skjutit upp det är delvis pga att jag är lite osäker på hur man får bort värmaren från bilen, jag har läst WIS och t.o.m försökt plocka en från skroten men jag begrep fasiken inte hur den skulle fås loss med det lilla utrymme som finns att dels få dit händerna och sen få väck värmaren.
    Och kunde jag inte få lös den på skroten så ville jag inte chansa på min bil då den ändå funkar.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  11. #11
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av öhlin91 Visa inlägg
    Jag har fasiken inte fått tummen ur att göra en ”service” än, har grejerna hemma inklusive nya lager så det står fortfarande på att göra listan.
    Anledningen att jag skjutit upp det är delvis pga att jag är lite osäker på hur man får bort värmaren från bilen, jag har läst WIS och t.o.m försökt plocka en från skroten men jag begrep fasiken inte hur den skulle fås loss med det lilla utrymme som finns att dels få dit händerna och sen få väck värmaren.
    Och kunde jag inte få lös den på skroten så ville jag inte chansa på min bil då den ändå funkar.
    Vad är det som krånglar? Jag höll också på att ge upp men lyckades med mejsel underifrån bända upp blecken som håller fast värmaren. Sen kom den loss med lite bändande och lirka de.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Bob Visa inlägg
    Vad är det som krånglar? Jag höll också på att ge upp men lyckades med mejsel underifrån bända upp blecken som håller fast värmaren. Sen kom den loss med lite bändande och lirka de.

    Nja det var väl just det med ”låsblecken jag inte lyckades med, sen är det väl det vanliga med att tålamodet är sisådär när det jävlas. Tänkte väl försöka mig på en till gång framåt våren om det dyker upp någon bra skrotbil i närheten.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare D5WS
    Av PerSj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 18:37
  2. Eberspächer D5WS och Tech2
    Av iip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-12-09, 23:52
  3. Oljud vid koppling nedtryckt? NG9-3 TTiD
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-04-15, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •