Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Trimning av OG9-5 V6 Griffin B308

  1. #1

    Trimma 9-5 V6 Turbo? B308

    Jag har nyss blivit ägare till en 9-5 3,0 T - undrar vilka möjligheter det finns för att chippa bilen- det enda jag har hittat är 1 chip som ger 240 hk- men det borde vara möjligt att få ut betydligt mera?!

    Undrar ochså vart jag kan få tag på avgassystem typ en et utblås på varje sida.?

    Supernöjd SAAB- ägare.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Jag är också nybliven ägare av en likadan pärla. Vad jag förstått så saknar den wastegateventil och skall därför inte chippas. Kanske max till 220 hk om man skall vara våghalsig. Men det finns kanske någon som kan detta bättre?
    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Hej!

    Motorn är utmärkt i grundutförande, men inte för ökad effekt.
    Turbon är matchad "lite annorlunda" i o med att man inte har någon wastegate, arbetspunkten för turbon blir direkt olämplig när man försöker att ösa på mer krut. De som saluför trim till den motorn tillhandahåller en osedvanligt olämplig produkt. Av okunnskap eller för att roffa åt sig pengar.

    Man bör undvika att göra alltför stora förändringar på avgassidan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Den går ju att optimera lite men någon effektökning att tala om är de inte.
    Satsa på en turbo 4a om du vill trimma.
    Den har ju bara en singel turbo på ena cylinderbanken medans den andra inte har nån.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Till "apc"- ja det är onäkligen en riktig pärla!- både skicket samt typen bil/motor- hade en 95 2,3 t aut. -99, tyckte den var mycket pigg- sedan bytade jag till en BMW 740 -98- grym bil- men för mycket "småsaker" som var svaga punkter- som katter och autlådans plastkulor etc - sviiiindyrt.
    Mycket överraskad över min skööööna 95 3,0- går ursnyggt- samt utrustningen som inte lämnar ngt att önska (ok- jag saknar taklucka- men v f......)

    Till er andra som har svarat på mina frågor- tack- jätteroligt att vara en del av SAAB- familjen, jag var tidigare medlem på Autopower - BMW´s klubbsida- hoppas jag har lika stor nytta av SAAB- folket!!!!

    Vedr. avgas- det ÄR skitsnyggt med dubbla utblås på varje sida- har sett 2- 3 st- det kan omöjl. ha ngn påv. på motorfunktion..........?

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Citat Ursprungligen postat av lilleman6
    Vedr. avgas- det ÄR skitsnyggt med dubbla utblås på varje sida- har sett 2- 3 st- det kan omöjl. ha ngn påv. på motorfunktion..........?
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Man bör undvika att göra alltför stora förändringar på avgassidan.
    Han brukar veta vad han pratar om

    Men visst, hänger du dit ett slutrör utan att koppla in det så har du ju helt rätt i att det inte påverkar nåt!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549

    Re: 9-5 V6 Turbo

    lilleman6: Visst går sexan fint. Jag har bara haft min i två veckor och knappt 30 mil, längtar ut på någon riktig långtur där den går som bäst. Jag har tyvärr inte ens dubbelt ändrör, bilen har fått vanligt utblås vid slutburksbyte. Parkerade bredvid en annan 3.0t på Dalarö i helgen och såg att det verkade vara enbart en förgrening på ändröret och vanligt avgas innan.
    Har råkat snöa in på Saab senaste året, fick ta över pappas gamla 900 i vintras, sen blev det en cab och nu den här. Hoppsan, blev trångt på uppfarten... :-)
    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  8. #8

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Ha ha apc!
    Jo tack- jag har ägd min exact 1 vecka! nej, det var bara det at jag har sett et par st med 1 rör i varje hörn- tufft!
    Men det är inte avgörande för mig! Tycker faktisk det är ok med det vanliga som du har- då är det inget som avslöjar vad du egentligen kör.

    Vilken färg har du?- min är mörk blå/lila met. Har gått igenom utrustningen- tror inte det är mera en takluckan som fattas- annars har jag allt. Det heftigaste med bilen är nog priset jag gav!- vet inte om jag törs nämna det!
    22.000 mil. Servicebok.

    Min första SAAB hade jag som firmabil i Oslo (jag är norrbagge)- en -84 99- med betäckningen GL 5speed- efter det tog jag över en kollegas firmabil- en mycket spec. 900 -83- den kallade internt i Trollhättan för en "Araber"-(som en GLS)- producerade ngra få st för export till Saudi- helvit med mörk gröna fönster, automat, samt aircondition!!!- lovar, det var heftigt då!!!- samt mobiltelefon Ericsson med kanaler- så jag var tvungen att ringa upp centralen varje gång jag skulle ringa- sedan fick jag en vald lanal från centralen! Ja- jag är inte ngn ungdom- men är man biltokig- så är man!!! Jag o min svenska fru växlar våret boende mellan våran bondgård i Östergötland samt lägenhät på Lidingö- så det KAN ju tänkas att vi möts en gång på vackra Dalarö!!!
    Lycka till med pärlan!

    Lycka till me

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5 V6 Turbo

    Tycker V6an är rätt så behaglig utan trim, som sagt vill man trimma så är det bättre med en radfyra, V6an är mer för att åka behagligt med.
    Kolla serviceboken på era nya bilar bara, kamremsintervallen ska man inte ignorera på den motorn.

    Jag hade själv en Griffin ett tag, ångrar att jag sålde den, jag skulle gärna ha en igen. Det var en billig Griffin till salu på blocket med dålig topplockspackning häromdagen, den var naturligtvis såld på 5 röda, den var riktigt rätt pris på annars.

    Lycka till med era bilar..
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549

    Re: 9-5 V6 Turbo

    lilleman6: Min är ljusgrå, ser ut ungefär som alla andra 9-5:or på gatan, diskret och fin.
    Rogerleon: Tack för påminnelsen om kamrem, jag såg till att säljaren stod för byte av rem och spännare så de är endast ett par veckor gamla. Spännaren var tydligen inne på sista versen enligt meken så det var verkligen dags.
    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  11. #11
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    Trimning av OG9-5 V6 Griffin B308

    Efter att ha kollat på en aero -02 med misstänkt oil-sludge-problem i helgen. Noll olja, tusen mil efter service. Det lilla som fanns på stickan hade alla cappuccino-färger och var dessutom tjock. Oljeläckage samt misstänkt knack.

    Så... är tillbaka lite på Griffin, vid ev. 9-5 köp.

    Skulle vara intressant och veta om det finns kunskap här om:

    -Hållbarheten av lådan (både vid trimning och original).
    -Hållbarheten av motorn vid trimning. Finns ju 220 - 230 hk kitt.

    Obs, jag har läst de trådar som finns om Griffin.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    De flesta trådar om 9-5 V6 brukar poängtera att man vid köp skall kontrollera kamremmen nog. Alternativt byta rem direkt efter köp.

    Vet inte vad det är för intervall på rembytena men det kan ju vara en kostnad att räkna på om man vill jämföra med en 4-cyl 9-5. Köper du en 9-5 efter -04 så sägs ju oilsludgeproblemen vara borta...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Hej!

    Den motorn skall inte trimmas.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Vill minnas att jag såg en tråd om V6-trimmning på forumet, men där hade man bytt mycket av vad som satt i motorn... Kan aldrig ha "lönat" sig, men det var duktigt gjort!

    En stilla fundering från en som inte pysslar med sådant är ändå hur mycket assymmetri i avgasmottryck som en sådan motor tål innan det börjar hända saker.

    Kan tänka mig att den lilla turbon hjälper till att fixa vridmoment en bit ner i varvtalsmrådet, men mycket mer orkar den inte.

    Jag köpte min mest för att dom 4-cylindriga jag kikade på hade rullat långt och flertalet var inte vevhusventillationsåtgärdade vilket jag ansåg vara en onödig risk. Emellertid behövde den inköpta bilen en hel del handpåläggning innan allt snurrade som det skulle. Det kostade en slant.

    Men den har nu tagit mig ner till Spanien och tillbaka två gånger. Rullat 19.000 mil och går helt OK. Den är ganska trivsam att köra fort med. Väl uppe i hastighet svarar den kvickt på gaspådrag. En bekväm bil att ligga på Autobahn med.

    Kikade litet på "blocket" och såg några stycken. Samtliga hade rullat "en del" och då är det kamrem+drev, termostat, osv. Räkna med att lägga ytterligare 10-15 papp innan bilen är åtgärdad.

    Skulle jag köpa en igen? Svaret blir "Njaee". Orsaken är framför allt att det finns så få vilket har en negativ inverkan på tillgången på reservdelar. Katalysatorn är special. Tändkasetterna special, liksom naturligtvis alla andra detaljer i motorrummet.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #15
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Den motorn skall inte trimmas.

    Ha haa, hustrun kör en Griffin årsmodell 2000 som har gått 39000 mil. St 2 trimmades av Nordic när bilen var ny. De senaste 15k milen har den varit etanolkonverterad, hon kör etanol på sommaren och på bensin på vintern, det enda som är bytt på motorn hittils förutom servicedelar är turbo 1 gång, en termostat och en DI-kassett på den bakre cylinderbanken. Växellådan orörd.
    Skitmotor var ordet, klarar inte trimning ;-)
    ps, drar fortfarande ingen olja ds.

    Ha en fortsatt skön helg även om den snart är slut.
    Swedish performance

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    "Steg 2" innebär i det fallet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Jag är mer intresserad av vad "hustrun kör" betyder i realiteten.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  18. #18
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning


    Ha haa, hustrun kör en Griffin årsmodell 2000 som har gått 39000 mil. St 2 trimmades av Nordic när bilen var ny. De senaste 15k milen har den varit etanolkonverterad, hon kör etanol på sommaren och på bensin på vintern, det enda som är bytt på motorn hittils förutom servicedelar är turbo 1 gång, en termostat och en DI-kassett på den bakre cylinderbanken. Växellådan orörd.
    Skitmotor var ordet, klarar inte trimning ;-)
    ps, drar fortfarande ingen olja ds.

    Ha en fortsatt skön helg även om den snart är slut.
    Hej Rolf !

    Hade du sagt att sasse har kört den bilen så hade jag nog haft större förståelse för det du skrivit..

    Sen kommer man ihåg när man ringde dig 2003 och frågade om trim till brors bil 175 hk..Då var svaret vi har ingen..
    Vad låg bakom det,skitmotor var ordet.
    Men kollar man runt så ser man till och med 325 hk rulla med org motor utan några problem..

    Ha några trevliga minuter kvar av helgen..

    Mvh
    St 2 innebär 240Hk/390 nm, frugan kör inte bilen så speciellt hårt, men det finns andra i familjen som "lånar" bilen då och då som inte är så snälla.
    ++, vet inte vad du pratar om, vi har haft trim till dessa motorer sedan den kom ut på marknaden.
    Swedish performance

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Och så håller vi oss till ämnet.

    Jag raderade ovidkommande.

    //bollman

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Trimning av 9-5 V6 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    St 2 innebär 240Hk/390 nm, frugan kör inte bilen så speciellt hårt, men det finns andra i familjen som "lånar" bilen då och då som inte är så snälla.
    ++, vet inte vad du pratar om, vi har haft trim till dessa motorer sedan den kom ut på marknaden.
    Så St2 innebär enbart mjukvara som tillåter E85 som drivmedel eftersom du inte nämner något annat?

    Hur uppför sig tex EGT efter lite mer inspirerande körning än "frugan-style" som säkerligen inte ens använder hälften av original effekten.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Motorhaveri? OG9-5 B308
    Av PatteTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-19, 21:38
  2. [LÖST] Hög CO-halt på OG9-5 V6 B308
    Av JohanKman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 11:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •