Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skillnad magnetventil bypass och laddtryck NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Skillnad magnetventil bypass och laddtryck NG9-3 B207

    Spec: Ng 9-3 BP -08 med 630cc spridare + tillhörande mjukvara (steg 1+ eller vad man ska säga)

    Har haft lite problem med laddtrycksstyrningen. Vid fullgasrepor så kan man känna att laddtrycket varierar (kan även ses via Esid2), bilen "pulserar" lite fram. Ibland är det så och ibland inte. När jag kör på BF95 så får jag ofta betydligt lägre effekt än med etanol. Ibland får jag inte högre luftmassa än 850 mg/c och ibland laddar den fullt (1150 mg/c). Kör jag på etanol får jag bra med krut men "pulserande" tryck vid fullgas på typ 3:ans växel. Blandar jag etanol och bensin kan jag få väldigt högt laddtryck ibland... ca 1.3 bar på fullgas på 6:ans växel (ca 1250 mg/c)

    Kort och gott - laddtrycksstyrningen verkar lite halvskum.

    Pratade lite med Stemech och dom nämnde att magnetventilen för laddtrycksstyrningen är rätt vanligt att den strular och då kan man få diverse problem. Dom beskriver det att bilen kan "strypa" laddtrycket för att den känner att laddtrycksstyrningen inte fungerar som den ska.

    Det jag läst till mig på forumet är att man kan provbyta MV för AV och MV för laddtrycket för test.

    Funktionen verkar ju vara den samma, men nyfiken på vad det är för skillnad på dessa? Det verkar ju som att funktionen är den samma i och med att man kan byta. Kollar man på artikelnummer så är de olika. Kan det vara så att den för avlastningsventilen i lägden inte är specad för samma temperaturområde som den på laddtrycksstyrningen...?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    6
    Vart också nyfiken har haft rejält svaj någon gång utan fel koder sen har det "fungerat" igen.. Hittade ditt inlägg och vart också nyfiken vad som skiljer dom åt..
    Då jag efter inspektion i min bil har två st 12787706? enligt allt jag kan hitta ska det vara 1st 12787706 och 1st 55354158.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Att man kan byta är väl inte samma sak som att man bör göra det? Olika artikelnummer innebär olika egenskaper? Jag GISSAR att den ena är designad för att kunna jobba med övertryck och den andra undertryck och att man har valt tätningsmaterial och/eller positionering av tätningen därefter.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Lyfter en gammal tråd när man inte kom fram till en lösning senast. Jag har ett likadant problem, likadan bil men med lite tyngre setup än trådskaparen. 19t, 630cc spridare, 3" avgas ink downpipe med racekat, Do88 IC och sportfilter(insats). Jag har samma fenomen men mer konstant. Bilen pulserar oregelbundet fram vid full gas. Jag har bytt stiften med 0.8 gap och bytt spolarna. Jag har inga felkoder. Är det dags att gå lös på magnetventil som tidigare inlägg nämner? Eller har någon något annat förslag? Bränsle? Det finns inget bränslefilter att byta på dessa kärror förutom rengöring av filter i tanken. Mätte bränsletrycket till 2.7 bar men skall göra om mätningen för säkerhets skull när jag är osäker på om det vart korrekt. Jag har också bara kört E85 när jag inte haft bilen så länge. Har inte provat BF98 men jag gissar att resultatet borde bli detsamma. Om den saknar bränsle och spikar så att den sänker ladd / tändning så borde det väl också ge en felkod?

    Det skall tilläggas att bilen går fint på låg /medel last. Detta sker vid hög last (gasen i botten).

    Tacksam för alla förslag!
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

Liknande ämnen

  1. Öppen dumpventil/bypass till NG9-3 B207
    Av Nosse123 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-02, 16:14
  2. P0035 - Magnetventil bypass NG9-3
    Av Blåbil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-08-19, 18:37
  3. 9-5, bypass magnetventil
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •