Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Orsak till klonk i framvagn? NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Orsak till klonk i framvagn? NG9-3

    Hej,

    Klonkar lite i framvagnen, känner ett glapp klock 9-3 på båda framhjulen (lika mycket) med bilen hissad. Krängningshämmarstagen känns stumma.

    Antar att det tyder på styrled? Hur ser man om det är inre eller yttre styrled?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Kanske kan vara intressant för någon framtida läsare att jag hade in bilen på koll och det jag trodde var glapp var inte det.

    Klonkets källa hittades inte och det bryr jag mig inte om nu, inte jag som skrivit ämnestiteln, det är moderator.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du kan prova att göra som jag gjorde. Jag frågade vid besiktningen om han kunde se vad det var som klonkade där fram. Svaret jag fick den gången var inte så bra. Han hittade inget så han sade: vill du att det ska vara helt tyst så får du köpa en bil som kostar minst en miljon. Kompetensen varierar stort men oftast är de dock kunniga. Senaste gången träffade jag en riktig entusiast som lyste väldigt noga in under kjolarna som går in under bilen och kommenterade att det såg riktigt bra ut. Det brukar löna sig att visa intresse och när de ser en bil som är vettigt skött så brukar de lägga lite extra energi på den som en ren service.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det absolut vanligaste är ändå krängstag och sen bussningarna till krängningshämmaren mot subframen. Även små små glapp kan bli ganska ljudliga. Ett litet glapp om man ruckar kvart i tre är det på många bilar då det ändå inte är helt stumt genom styrväxeln men man måste så klart utesluta glapp i leder först.

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 klonk i framvagn
    Av Carson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 21:04
  2. [LÖST] Klonk i framvagn OG9-3 185hk -00
    Av Sirandy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 17:53
  3. Skrap och klonk från dämpare... Orsak klar...
    Av Tokv41 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •