Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddproblem NG9-3 TTID -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46

    Laddproblem NG9-3 TTID -08

    Jag har läst här på forumet om laddproblem på ttid modellerna och nu blev det min tur lagom till vinterhalvårets kyla.
    Var ute och mätte laddningen idag och började med att mäta över batteripolrna blev låga 13.3v har för mig att det skall vara 14.2-14.5.
    Mäter jag direkt på generatorn och jord får jag 13.9-14v, även där lågt tycker jag ,skall också sägas att jag får upp felmeddelande om laddning ibland på siden.
    Generatorn byttes för 2årsedan (ca3500 mil) verkar väldigt tidigt att behöva byta igen eller är dom inte bättre än så?
    Nåväl till frågan.

    1.Viken generator skall jag ha verkar finnas 2 typer 12v130A och 14v130A
    med likvärdiga inkopplingar som min nuvarande.
    2.När jag kopplar ifrån batteriet är det något att tänka på där? tex koder till stereo/ larm /blåtand mm

    Jag skall även se över jordning till batteri/chassi/motor samt dra en extra 16 kvadrats kabel mellan generator och batteri+

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Blir det varmt vid batteripolerna?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det finns ingen skillnad på generatorerna på spänningen som du skrivit, det måste vara tryckfel nånstans. Nog för att det kan skilja tiondelar i laddspänning men de ska inte ligga enbart på 12v iallafall.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Blir det varmt vid batteripolerna?
    nej jag kan inte känna att det blir varmt men man ser att krympslangens lim har smält sen tidigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det finns ingen skillnad på generatorerna på spänningen som du skrivit, det måste vara tryckfel nånstans. Nog för att det kan skilja tiondelar i laddspänning men de ska inte ligga enbart på 12v iallafall.
    https://www.autodoc.se/ridex/13630229
    https://www.autodoc.se/as-pl/10588845
    Dessa kommer upp om jag söker på mitt regnr och därför blir jag lite osäker på vilken jag skall ha men jag lutar också åt att 14v 130A är den som skall var rätt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Fixa spänningsfallet först innan du byter generator.
    Några tänkbara fel:
    Kabel från batteri till generator inkl kontaktdon
    Kabel från chassie till motor
    Kabel från batteri till chassie
    Felaktigt batteri, kortslutning i cell/celler

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    https://www.autodoc.se/ridex/13630229
    https://www.autodoc.se/as-pl/10588845
    Dessa kommer upp om jag söker på mitt regnr och därför blir jag lite osäker på vilken jag skall ha men jag lutar också åt att 14v 130A är den som skall var rätt.
    nja, det handlar nog bara om att uppgifterna kan variera. Det handlar nog inte om att den verkliga laddspänningen. En 12v generator har naturligtvis en maximal laddspänning på kanske 14,5v och så även en 14v.
    Dessutom kan det vara smart att kolla vad du har för generator. Ibland har man ersatt original Denso med Bosch och då ändrat kontakten.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Ja tyvärr hittade jag ingen märkning på generatorn utan att behöva plocka bort den, men du har nog helt rätt i vad du säger om volt antal Stefan jag blev bara lite velig .
    Nåväl problemet är nu löst iallafall utan att byta generator.
    Gjorde exakt som Pelle J föreslog inklusive att dra en extra kabel 16kvadrat mellan generator och batteri+ och vipps så laddar den 14 volt på tomgång med förbrukare påslagna (lyse stereo mm.)
    Tack alla som svarat.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Ja hade samma fel men drog min kabel mellan batteri till startmotor.. dock måste ja nu köra minst 20 min annars startar inte bilen igen... kör ja 5 min startar den inte som den ska.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. Laddproblem 9-5 2.3t 03
    Av Cordone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 11:56
  3. laddproblem
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 20:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •