Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sprakande och ylande stereo NG9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Sprakande och ylande stereo NG9-3 -08

    Hej,

    Har en Saab 9-3 1.8t BP SportsCombi -08 som nu gått 16000 mil. Jag vet inte om jag har stereo Premium 70 eller 150. I övrigt är den en Linear med tygklädsel, elmanövrerad förarstol, Xenonljus. Det känns inte som en värstingstereo iallafall.

    För några veckor sedan började det spraka i högtalarna och pågick i kanske 2-3 veckor. Därefter började det yla i högtalarna. En jobbig hög frekvens som är svår att beskriva och som gör att man måste stänga av stereon pga det höga otrevliga ljudet. Frekvensen förändras lite över tid och det kan även spraka en del. Det hörs i olika högtalare, och en högtalare åt gången låter det som. Problemet kommer och går. Ibland fungerar stereon som vanligt men när det tjuter hörs ingen radio/musik alls. Ingen skillnad på radio, AUX, CD. Om man stänger av stereon blir det tyst. Blinkersljud och övriga bilen fungerar bra.

    I helgen har jag haft kupévärmare på i några timmar utifall att det skulle vara fukt någonstans. Ingen skillnad.
    Hittar ingen förstärkare under någon av framstolarna. Däremot finns det en förstärkare (iaf en grå plåtlåda) till vänster i bagaget (kombi). Den har jag öppnat och vad jag kan bedöma ser den frisk ut och det finns inga spår av vatten. Om man rör på kontakterna till lådan med stereon igång märks ingen skillnad. På plåtlådan står det följande siffror i blått och svart: GM-1467ZSA, R31271, 12773381, YS 3381, 7 0034907, 07-47, 03 0154, UAL6559-C. På kretskortet inuti står det UNP7401. Oklart vad som är serienummer och vad som är någon form av artikelnummer.

    Vilken stereo kan jag tänkas ha? 70 eller 150?
    Vad kan det vara för fel? Varför?
    Vad kan det INTE vara för fel? Varför?
    Är det förstärkaren jag har till vänster i bagaget?
    Det finns väl inte fler förstärkare i min bil?
    Finns det något enkelt sätt att kontrollera om förstärkaren eller själva stereon i mittkonsolen är felet?

    Högtalarna har jag själv uteslutit eftersom ylandet hoppar runt. Glapp i kablar, fukt, trasig förstärkare är det jag kan tänka mig. Fukt känns mindre troligt efter kupévärmaren.
    Senast redigerat av Andreas500 den 2019-11-24 klockan 17:45.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Låter som om du har problem med avstörningen av generatorn. Har du bytt något i den vägen?

    Jag fick ett vinande ljud förut när jag laddade min mobil via någon billig cigguttagsladdare samtidigt som den var inkopplad i aux, även om jag lyssnade på radio eller något annat.
    förändras frekvensen med motorvarvet eller ylar den likadant oavsett?
    Låter den även med motorn avstängd?
    Kan tyvärr inte svara på dina frågor om förstärkare mm då jag har det gamla fiberbaserade systemet själv.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Jag har inte bytt nånting på ett par år och har inga nya kablar för mobil eller Bluetooth heller. Ljudet är även med motorn avstängd. Pga ljudet har jag inte testat vid olika motorvarvtal men det skulle jag kunna göra. Men om det låter med motorn avstängd känns det inte som att det är det som är fel..?

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Med allra största sannolikhet AMP1 under förarstolen. Denna driver bashögtalarna i framdörrarna samt centern i panelen.
    Det är ett välkänt problem att den går sönder p.g.a sin icke gynnsamma placering och utan dörrhögtalarna är det obefintlig bas i systemet om man saknar de bakre basarna..

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    En 9-3 2008 har ingen AMP1.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    En 9-3 2008 har ingen AMP1.
    Ah! Slarvläst av mig, sorry..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har provat att köra med stereon påslagen (öronproppar) och det märks ingen skillnad i frekvens pga varvtal på motorn. Nu hörde man fragment av radion samtidigt som spraket och ylandet. Förut lät det som att det bara ylade. Noterbart är också att när jag körde bilen sist så ylade det i ca 15 min (slog på och kollade emellanåt) men mot slutet av resan fungerade radion som vanligt. Nu ikväll var ylandet tillbaka då bilen var kall.
    Några fler tips?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hadde akkurat samme problem på min 9-3 ss 2008. Jeg har 150w stereo.

    Hos meg var det lekkasje bak i venstre baklykt som gjorde at fukt/vann hadde kommet inn og ødelagt forsterkeren.

    Åpne bagasjerommet og se i luken inn til venstre om du har fukt der. Eventuelt korrosjon ved kontaktene inn til forsterkeren. Når jeg fikset lekkasjen og byttet forsterkeren forsvant problem. Sjekk neobrothers.co.uk for billige brukte forsterkere

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej igen,

    Problemet är löst. Jag har bytt till en ny begagnad förstärkare och nu fungerar det.

    Körde ganska länge med felet för att lära mig hur den betedde sig. I princip alltid så började stereon fungera som vanligt efter ca 15-20 min körning. När bilen hade stått några dagar fungerade den nästan aldrig (ihållande tjutande/ylande). När den stått några timmar fungerade den ibland.
    Själva kretskortet ser friskt ut (bara några rostfläckar på locket) och jag hittade ingen fukt från bakre lyset som saab93ss08 ovan hade. Däremot får jag ibland varningar om vänster blinkers så det är nog ärgat i lyset.

Liknande ämnen

  1. Sprakande ljud i stereon NG9-3
    Av Dragkedja798 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-08-30, 19:39
  2. Sprakande högtalare NG9-3
    Av Purex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-14, 19:00
  3. Sprakande ljud eftermarknadsstereo NG9-3 -10
    Av pontuspj_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-01-02, 14:23
  4. [LÖST] Ylande hjud vid kraftigt vindmotstånd? OG9-3
    Av mikaoj i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •