Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Trimma NG9-3 B284 efter st3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Trimma NG9-3 B284 efter st3

    Funderar på att få lite mer snurr på v6an. Har idag st1 och ja den går bra men vill ha mer :-)

    Avgassystem? Hur långt kommer man på att rensa katen vid dp? Och sen ska man ha 3" midpipe?

    19t, kan man ta en " vanlig " 19t? Sitter ju nån el bypass eller om det är mv?

    Spridare ska räcka med 550cc? på e85.

    En ic får man ju ha.

    Tips och tankar mottages.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om det är B284, alltså ng9-3, så är väl grenrören en rejäl propp om jag minns rätt?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Ja det är en sådan. Till en 19t ska de väl räcka?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Både avlastningsventil och magnetventil för laddtrycksreglering sitter på kompressorhuset.

    Det ska funka med en "vanlig" TD04HL-19T CHRA. Även om det är en TD04HL-15TK på HFV6. Kylvätskeanslutningarna sitter på samma sida jämfört med 9-5 mfl. Kompressorhuset svarvar man upp så det passar till den kompressor man tänker montera.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Hyvens. Vet du nån som svarvar?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har skickat kompressorhus till SL-turbo. Men det var ett tag sedan sist.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Trimma eller sansa sig?

    Har en 9-3 v6 aero. Ska jag ha den kvar vill jag över eller runt 400 ponnysar. Det blir ca 15-18000kr.
    Har vart på blocket firmorna, det blir ca 30 k för en 9-3 08+ diesel eller bio under 20k mil. En sådan skulle man inte göra någonting med.
    Vad säger ni? Hur tänker man?

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Hur du ska bruka bilen säger jag.
    Jag pendlar 10 mil om dagen. Något annat än diesel är idagsläget inget alternativ för mig.
    Räknar du på det med pendling med en V6a mot en diesel under ett år lär det blir stor skillnad. Det är mycket pengar man kunde ha roligare för än att transportera sig från A till B.

    Under pendling så har man inget behov av massor av effekt direkt heller. Min TTid har steg 2, 240-250hk.
    Jag har under de senaste 4 månaderna använt max effekt 136hk (enligt Esid). Gubbkörning alltså. Men har inte direkt bråttom.
    Vill hellre spara så mycket sopparpengar som möjligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-10 klockan 20:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Nej med v6 lär det inte billigt. Pendlar onte direkt utan mer att ska jag ha den kvar så köra ifrån bilar när andan faller på eller ttid/bio får man hitta på nåt annat. Läs ljud/se bra ut

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Dom går ju jäkligt bra redan på steg 1.
    Men dottern har övertagit min V6a -08.

    Men vart hittar du 400hk för 15-18K???

    Kan du inte nöja dig med
    Automat: https://www.maptunparts.se/trimsatse...ej-xwd/at/3913
    Manuell:https://www.maptunparts.se/trimsatse...j-xwd/mt6/3913
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Nordic tror jag har de på xwd

    Behövs egentlig bara spridare, intercooler, avgas och turbo för att nå de effekterna å mjukvara
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-10 klockan 20:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Håller med amizingjoey häe. Behöver inte kosta multom. Tycker 15k är mycket. Frågan är fortfarande. Ska jag trimma eller byta in?

  13. #13
    Vilken årsmodell?
    Kör du bilen ofta och hur mycket
    Vad använde du bilen till?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    06. Kör strax under 1500. Kör till jobbet och ishallen. Både dom resorna är för jäkla korta. Nöjeskörningarna blir färre och färre. Men förra helgen tog vi den till Danmark. Höll sig under 0,8

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Börja med att se vilka de fasta utgifterna är för V6, biopower och ttid. Försök sedan räkna ut de rörliga kostnaderna för respektive alternativ. Min gissning, med tanke på de få milen du kör, är att en 1.8t biopower är billigast. Sedan vet jag inte om V6 eller ttid är tvåa respektive trea.

    När du vet de ungefärliga kostnaderna, fundera då på vad känslan av ljudet att starta V6:an är värd. Motorns härliga karaktär vid inspirerad- och vardaglig körning.

    Efter att hjärna och hjärta fått sagt sitt så återkom och meddela läget.

    Att köpa en begagnad bil är ju att köpa en bil man inte riktigt har koll på. Om din nuvarande bil fungerar bra utan krångel så hade jag valt att montera motorvärmare (om möjligheten att använda den fanns) och sedan trimmat den lätt om jag ville ha lite mer effekt.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    V6an. Ca 30000kr/år i bränsle och skatt.
    Bio ca 25000kr
    Ttid under 20000 om man köper en med låg skatt.
    Bio eller ttid så får jag lägga ca 30 i inbyte. Vet ej vad man får lägga i rep och service.
    Ttid eller Bio ingen mening att trimma.
    Stör mig dock på fronten och famla inredningen i v6

  17. #17
    Hade bytt till en TTID

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    En TTiD lär ju inte gilla kortkörningar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Glöm inte kolla på försäkringskostnaderna. I mitt fall var det en tusenlapp billigare att försäkra en 9-3SC Aero än en 9-3SC Linear 2.0. Båda MY06.

    Sedan är det ju tyvärr så att det är svårt att framtidsäkra sig när det gäller val av motor. På morgonen säger politikerna att vi helst ska köra bensindrivet. Vid elvakaffet är det E85 som gäller. Vid lunch bör vi köra dieseldrivet. När det är middagsdags ska alla helst köra eldrivet. Lagom till kvällen är det sprit som gäller igen...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Försäkringen verkar skilja på bil till bil. Hade en linear Tid 08. Dubbelt så dyr som aeron. Men har nog bara halv på aeron.
    Har nog blivit gubbe så vill nog fasen ha automat. Då drar ju skatten iväg. Men å andra sidan är det väl bränslet som är den stora kostnaden.
    Håller med om framtidssäkra, snart kommer dom på att batterier var ju inte så miljövänligt att framställa...

    Fasen ska man göra? :-)

Liknande ämnen

  1. Trimma 9-5 2.3t efter turbo haveri.
    Av ducati1000ss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 17:30
  2. trimma 9-5:an vidare efter steg 3??
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 16:23
  3. Trimma 9-3 Aero -02
    Av ralley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 11:08
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •