Hej på er,

Känns som det har kommit många dumma frågor från min sida senaste tiden. Och gladare lär ni inte bli när jag kommer och frågar efter köpråd som sannolikt har ställts i detta forum förut. Men va f*n, vissa parametrar ändrar sig över tid och det är ju ändå ett diskussionsforum, så jag skiter i det helt enkelt..

Min kära OG9-3 har ju haft lite bränslebekymmer senaste tiden, och imorse blev jag strandad för tredje gången denna höst. Finns ingen annan att skylla på än mig själv i detta läge, installationen av eftermarknadspumpen är undermållig (om det nu inte är så att Biltema pumpen har kastat in handduken) och det var jag mycket väl medveten om.

MEN, jag kör dryga 1000mil~ i tjänsten per år med privat bil, och det är egentligen ren tur att jag inte har blivit strandad flera timmar hemmifrån. Så jag måste väl ändå ta mitt förnuft till fånga och inse att jag borde köpa mig något nyare.

Hur ser mitt bilkörande ut?


Snittar runt 1500-1800mil~ per år, varav (som tidigare nämnt) cirka 1000mil~ i tjänsten. Körsträckorna varierar, bilen tar mig till jobbet varje vardagsmorgon 1,5mil tur och retur. Annars är det mest motorväg med cirka 5mil åt gången.Jag åker i 9 av 10 fall själv, och har sällan någon större mängd last.


Önskemål?

Ergonomiska och sköna säten
Förhållandevis modern design både exteriört och interiört
Automat
Bra ljus
Bra ljud
Motorvärmare
Hyfsat med effekt


Dom tre modellalternativen som jag kan tänka mig blir således
NG9-3 2008-2012
OG9-5 2006-2010
NG9-5

Jag är mest inne på NG9-3, NG9-5 har lite för många barnsjukdommar för att jag ska känna mig trygg. Och OG9-5 känns onödigt stor och lite omodern i jämförelse, skulle eventuellt vara en fin Dame Edna Sedan isåfall med uppgraderad koppling/automat, stabilare kolvar och TD04 turbo.

Kan väldigt lite om NG9-3 och jag börjar bli rätt less på att skruva, så desto mindre jag måste eftermontera, desto bättre. Så jag tänker mig en Vector/Aero BioPower, i och med att jag bor i Norrköping och tankar E85 för 10:-~/L i dagsläget så bör det bli billigare i slutändan än med en Diesel, min uppfattning är även att B207 har generellt mindre problem en Z19TDTH (virvelspjäll, DPF, Dieselvärmare, EGR, svänghjul m.m)

Automat vore skönt men det är inget krav. Så som jag har förstått det så har dock B207 rätt så svag koppling (i alla fall med F35 låda, hur är det med F40?). Har ett par 630cc spridare liggandes som kan tänkas åka i någon gång i framtiden tillsammans med passande mjukvara som bör (enligt mina efterforskningar) ge runt 400Nm. Misstänker att jag åker på kopplingsbyte i samband med detta om jag inte kör Automat? Vill minnas att man kan komma undan lite billigare med en Aero V6 koppling fast från någon Opel/Vauxall som kör samma, vilket gör att det inte behöver bli så blodigt dyrt. Oavsett kommer jag i detta fall lämna bort bilen, har någon tips på verkstad i Norrköpings regionen som är bra på Saab och inte tar 1500:-/h så är det uppskattat.

När det kommer till ljudbiten gissar jag att inget av dom fyra olika systemen är något i hästväg. Vore trevligt med en schysst 2-din enhet med Android auto och BT, lite roligare högtalare i instrument panelen samt alla dörrar, någon typ av "flat-sub" man kan installera under passagerarsätet alternativt något i reservhjulsbaljan samt dämpningsmatta i alla dörrar. Liksom alla andra bilar antar jag att det är konstiga ohm antal på alla högtalare, special slutsteg som inte går att byta ut utan att dra om allt kablage osv. Jag är som sagt inte ute efter något tävlingsljud men ska kunna vrida på hyfsat under långfärd, få lite tryck även i dom lägre frekvenserna och slippa höra varenda plåt skaka.

Budget?

Inköpskostnaden har inte så stor betydelse, det viktigaste är att det blir så prisvärt som möjligt övertid med allt inräknat, försäkring, skatt, reparationer, värdeminskning osv. Så 9-3X, Turbo-X, Fyrhjulsdrivna SC/SS m.m. går bort.


Alla tips är välkomna, tänker jag rätt enligt min analys ovan?

Trevlig kväll på er!