Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oljeläckage NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Oljeläckage NG9-3 B207

    Har fått ett ganska nyuppkommet problem med vår 9-3:a med 2.0t motorn.

    Det har börjat läcka olja, relativt mycket. Se bifogad bild på området. Har "plågat" en forummedlem lite per telefon och skickat bilder. Har väl kommit fram till olika orsaker. Har sökt runt på forumet också och kommit fram till följande:

    1. Läckage vakumpump - Tycker dock inte jag ser något från motorrumet och kikar man upp underifrån syns det inget "klockrent" att läckaget skulle komma därifrån, men ska kolla nogrannare ikväll och känna runt vakumpumpen. Detta verkar hyffsat lätt att fixa men packningen runt vakumpumpen verkar inte gå att beställa som reservdel, att man får göra en själv?

    2. Vevaxeltätning. Aj aj aj tänker jag... inte roligt. Dock har jag läst på forumet att man kan få problem med för högt tryck i vevhuset om backventilen i insuget är paj. Dock också "jobbigt" att kontrollera denna verkar det som. Har även lite problem med laddtrycksstyrningen på bilen... laddtrycket svajar/pulserar på fullgas ibland - kan möjligen ha ett samband? Kanske kan det vara så att om man får ner trycket i vevhuset så slutar läckaget? Kan man kontrollera på något sätt om man har högt tryck i vevhuset utan att plocka ner spjällhuset och kontrollera insugsventilen?

    (3): Servopumpspackboxen - redan åtgärdat för några år sedan och det är inga läckage runt behållaren.

    Generellt jobbigt med oljeläckage då det är svårlokaliserat... låg motivation till att mecka med bilen och verkstadstider finns det inte gott om. Sen lämna in saker på verkstad för att byta på chans är ju inte roligt heller....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Tror på #2 i kombination med vevhusventilationen.
    Först på att-göra-listan borde vara att tvätta rent ordentligt för att ev. kunna se var "centrum" på läckaget är, var det blir fuktigt först om man så säger..

    Kämpa på!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ja det verkar som att det är torrt runt vakumpumpen.

    Tänkte ge mig på backventilen i insuget. Någon som vet en bra guide hur man tar bort spjälhuset? Sitter ju bra åtkomligt till så bör väl inte vara allt för svårt. Kan vara värt ett försök med backventilen. Förhoppningsvis är den paj...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Spjällhuset är lätt att ta bort. Ur minnet:
    Lossa svarta motortäckkåpan.
    Spjällhuset sitter fast på 4 punkter. Till någon av muttrarna under lättar en blocknyckel eller en lång hylsa.
    Du får nog lossa lite elkontakter också.
    Du ser lätt vad som behövs göras om jag skulle glömt bort något.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack!

    Och för att testa backventilen så kan man koppla på en slang som man ska kunna suga i men inte blåsa?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Beror ju på vilken sida om backventilen du suger från, men ja.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu har jag beställt backventil till insuget och packning till insug och spjällhus från Stemech. Ringde dom för att dubbelkolla att dom hade grejerna inne och det hade dom. Dom bidrog för övrigt till UTMÄRKT service då jag förklarade problemet med oljeläckaget. Även dom trodde på vevaxeltätningen då vakumpumpen inte verkar läcka och en defekt backventil kan mycket väl bidra till ett onormalt högt tryck i vevhuset som gör att packboxen ger efter.

    Så jag börjar med att byta backventilen, det är ju ingen jättekostnad och förhoppningsvis kan jag göra detta själv.

    Efter detta får jag väl torka ordentligt rent (en gång till) och hoppas på att det är tätt. Om det fortsätter läcka så får man väl överväga att byta vevaxeltätningen.

    Har fått upp motivationen lite!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Gällande insuget och spjället. Är det noggrant med åtdragningsmoment? Någon som vet vilket moment som gäller för skruvarna till gasspjället och till de skruvar som håller insuget mot toppen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Gasspjällhuset ska dras till 10 nm enligt Haynes.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Någon som vet för insuget?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Även insugsgrenröret ska dras med 10 nm.
    Själv har jag aldrig tagit bort det men jag har Haynes så pma om du skulle köra fast.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Oljeläckage NG9-3 B207

    När man har lossat de sju skruvarna för insuget - är det bara att dra det rätt ut då? Det har lossat men får inte ut det. Känns som det sugits fast i högra sidan (sett framifrån). Är det bara att lirka o dra tills det lossnar?

    Edit:fick loss det men oljestickan verkar lite ivägen. Är det bara att pilla ur den gamla backventilen med skruvmejsel?

    Edit2: det var det.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av manganish den 2019-11-23 klockan 00:22.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu är allt ihopsatt med ny insugsventil. Passade på att rengöra spjällhuset också. Det var rätt sunkigt. Torkade rent under också noggrant så får följa upp om några dagar.

    Tycker bilen går bättre. Finare tomgång och inte lika ryckigt som innan. Säkert ren placebo men det känns bra iaf.

    Känns bra att ha genomfört jobbet själv. Det tog några timmar. Inte särskilt svårt men ändå lite pill!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Gött jobbat!
    Inväntar uppföljningen!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    9-3ng 2003, olja utsida runtomkring motor

    Hej,

    införskaffat en liten projektbil (ng9-3 2003 manuell), där den trycker olja i spjällhuset. Spjällhuset bytt av tidigare ägare men när jag tar bort slangen till spjällhuset syns det att man bytt men att det är kladdigt av olja, även slangen i sig hade blöt olja i sig. Följer man slangen från spjällhuset så är sensorn täckt av blöt olja.
    En backventil ser ut att ha någon form av "himpaimpa"-lagning?

    Lägger in lite bilder också men vad tror expertisen här inne är receptet att hålla denna Saab vid liv?
    12C507FF-24FD-4F07-B09B-F19E37D4CA6F.jpg
    43F0B37B-108A-4E0D-A86A-B9258ECE13D0.jpg
    FD71BED9-8FEA-4F3B-A97C-06184DD876A6.jpg
    D7F81625-B06C-417E-96F6-24DBE569326C.jpg
    1D90CE6C-94C1-4FA4-9262-6912C2DF22B0.jpg
    Senast redigerat av Vfr den 2023-04-15 klockan 22:50.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljeläckage motor NG9-3 B207
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-09, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •