Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dieselvärmare funkar bara när motorn är varm, 9-3 1.9TiD 2007

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Dieselvärmare funkar bara när motorn är varm, 9-3 1.9TiD 2007

    Hej! Är det någon som varit med om detta fenomen?

    Dieselvärmaren går inte att starta när bilen är kall och således fungerar inte timerfunktionen heller, men däremot när bilen är varmkörd så fungerar den utan problem och ger fin värme utan att ryka.

    Vet någon vad problemet kan vara? Kan det vara att glödstiftet i värmaren börjar ge med sig och inte orkar få igång den när det är kallt men i ett uppvärmt motorutrymme orkar den?

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Hur uppträder värmaren när bilen är kall? Görs försök att tända? Ryker den? Om startsekvensen avbryts tidigt (under självtestet) kan det vara styrdonet som börjar ge sig (glapp i lödning). Det kan också vara batterispänningen som är för låg.
    Att styrdonet fungerar med varm motor kan förklaras med att lödningarna expanderar och ger kontakt då de värms upp.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Den försöker tända men avbryter, ingen rök.

    Batteriet känns visserligen lite trött, kanske är att spänningen blir för låg i startögonblicket.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Det problem som jag hade med min var inte riktigt som ditt, men kanske ändå skulle kunna vara bra att veta. Jag hade problem att den stannade ibland, men framförallt så blev det inte varmt i bilen ens när värmaren gick på timer. Dessutom så var den sjukt märklig med att motortempen åkte jojo när man belastade motorn eller inte.
    Det visade sig att någon renoverat värmaren (bra!) men den som monterade tillbaka den satte slangarna fel (facepalm) så cirkulationsmotorn kämpade baklänges. Kan vara värt at kolla

  5. #5
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Verkar vara styrdonet som fallerar i 99% av fallen med dessa dieselvärmare och jag skulle gissa att så är fallet även för dig. När mitt styrdon gav upp pga denna ökända kalllödning betedde den sig liknande. Funkade endast med bilen igång och varm men inte alltid då heller. Jag vågar nästan påstå att i varje fall alla orginalmonterade styrdon har denna defekt som gör att de ger upp förr eller senare. Oftast verkar det dock generera felkod som man kan läsa med Tech2.

    Men ett dåligt batteri kan nog göra att de inte vill gå fulla cykler eller inte starta överhuvudtaget när bilen inte är igång. Att ladda batteriet fullt och sedan direkt efteråt med laddaren inkopplad försöka starta manuellt bör visa om det är batteriet som är problemet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Är det någon som varit lös med dessa kretskort och lött om dom? Finns det isåfall någon form av guide på det?

    Ska prova med batteriladdare först, batteriet är onekligen inte i toppskick. Den får stå på laddare inatt så ska jag prova imorgon när bilen är kall.

  7. #7
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Reparation av styrdonet diskuteras i den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...elv%C3%A4rmare

    Lödningen som sådan är inte så svår. Problemet är att frigöra kretskortet och få det rent, då allt är inbakat i silikon. Det finns företag som gör dessa reparationer om du inte vill reparera på egen hand.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Företagen som reparerar borrar oftast hål i gaveln och frilägger kontaktens lödningar. Hur de sen lägger igen hålet vet jag inte.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Jag hade detta fenomen på min ttid förut... Min bil var trögstartad och laddade dåligt, tror det var som värst 12.8 eller nåt sånt då startade inte värmaren alls. Plus kabeln var smält vid anslutningen till batteriet och varmt, kopplade loss och pressade på metallhöljet vid kabelskon, fick upp strömmen till 13.5 och den startade bättre. Drog sedan en till batterikabel mellan batteri och startmotor, bilen laddar nu 13.95 och värmaren startar direkt varje gång, bilens startproblem försvann också.

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD
    Av Qua1ity i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2020-11-26, 22:35
  2. Montera ur och i dieselvärmare Saab 9-5 1.9TID 2007?
    Av MadMatz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 21:32
  3. Kupéfläkten funkar bara när bilen är varm (9-5, -00)
    Av Raxo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •