Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Full värme från ACC OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Full värme från ACC OG9-5

    Bil: Saab 9-5 2003 2.0t

    AC:n har aldrig fungerat (har aldrig blivit kall) på min Saab sedan jag köpte den för två år sedan.
    Då den används som andra bil har jag inte orkat bry mig så mycket.
    Men nu när det börjar bli kallt och jag använder värme-inställningarna lite annorlunda än under sommaren så har jag börjat fundera på om det är något annat än själva AC:n som spökar.

    När jag kör självdiagnos testet får jag inga fel.

    Oavsett vilken temperatur jag har inställd (15 grader eller högre) så verkar luften vara lika varm (känns som max). Dvs. står den på 25 grader och jag ändrar till 15 så märker jag ingen skillnad. Men, går jag ett steg under 15 grader och den ändrar till "low" så kommer kalluft direkt. Samma symptom på förar- och passagerarsida.
    Ändrar jag tillbaka till 15 grader kommer riktigt varm luft direkt tillbaka.
    Det har ingen betydelse om AC:n är på eller av (dvs. ECON symbolen är tänd eller släckt).

    Tacksam för tips.
    Känns spontant som en tempgivare? Felsöka?

  2. #2
    Har du kaliberat Accn ?
    Vad visar tempgivaren i siden för temp?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    1. Ja, Auto + OFF ?
    2. Menar du utetemperaturen? Den visar ju ute temp + inställd kupé temp, eller vad menar du?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Går att läsa blandlufttemperatur med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Lite tveksamt att den skulle maxa temperaturen, det borde bli gräsligt hett i bilen på sommaren.
    Hur varmt är det inne i bilen när du testar?, om det är väldigt kallt i bilen så kommer den att maxa värmen även om du ställer den på 15grader tills den närmar sig 15grader.
    Visserligen kan någon av sensorerna vara lite felaktiga så den skevar en hel del med tempen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    På sommaren står den alltid på "low" och då är det samma temperatur på luften som utanför, oavsett om AC är på eller ej.

    Det är nog närmare 20 grader i kupén när jag testar så det känns som att bilen "tror" det är mycket kallare än så. Det skulle isåntfall förklara varför ACn inte verkar göra luften kallare en varm sommardag.

    Var sitter kupetempgivaren? Kan jag mäta på den?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Går att läsa blandlufttemperatur med Tech2.
    Toppen, då plockar jag upp en sån på biltema i eftermiddag.. hehe nej men skämt åsido, kan jag mäta resistans direlt på tempgivaren och vad sittet den?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Inte helt hundra men jag tror sensorn sitter i taket under konsolen för belysningen.
    A/C:n är gissningsvis trasig ändå.
    Torkfiltret som sipprar vid tittögat eller kylet fram.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Inget liknande som i 9-3? Här är en tråd om tempgivaren i den http://forum.saabturboclub.com/showt...mperaturgivare
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-19 klockan 15:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    n liten uppdatering om andra stöter på liknande problem.
    Efter att jag bytt batteri i bilen och efter detta åter igen kalibrerat acc systemet så funkar nu värmen som den ska igen! Haha vilken bil.. visst kunde jag förväntat mig startsvårigheter med ett gammalt batteri men inte att kupevärmen skulle balla ur.

Liknande ämnen

  1. Får bara värme från AC:n. 9000
    Av saabemil1 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 15:10
  2. Ingen värme från ACC:n
    Av Martini i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •