Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Laddtrycksproblem OG9-3 BSR steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Laddtrycksproblem OG9-3 BSR steg1

    Har problem med min farsas 9-3 2002 2,0t

    Det är BSR steg 1 i den men får inte upp laddtrycket. Mejlat BSR men dom kunde inte svara på hur högt laddtryck det skulle bli med steg 1. Nu maxar den ca 0,4 bar. Har provat ladda in programmet flera gånger - ingen skillnad. Provat med 3 olika magnetventiler, från skroten och helt ny - ingen skillnad. Bilen går som original.

    Får inga felkoder från datorn och kan inte hitta något annat som skulle kunna vara boven. Rycker man slangen till wg så laddar den på, så turbon borde vara ok.

    Så nu går jag i tankarna att pysa upp laddtrycket istället då jag har slut på idéer.

    Då den borde vara chippad i boxen så kan det ju inte göra så mycket om man ful höjer trycket, eller?

    Och vad borde den ladda på steg 1?

    Eller om någon har tips på vad som kan vara felet vore det ju bäst .

  2. #2
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Laddtrycksproblem OG9-3 BSR steg1

    Låter som dom klassiska blåa backventilerna och bilen går på grundladd, byt dom så ska du se att det blir fart igen. Du kan testa att att rycka och plugga R slangen från magnetventilerna, går han normalt då så får du kika på dom nämnda backventilerna.

    Du ska absolut INTE pystrimma, du lurar styrsystemet som antigen reglerar ner effekten eller låter motorn gå magert. Är du säker på att laddtrycksmätarn du använder funkar och är rätt kopplad.

    Laddtrycket varierar beroende på temperatur och luftfuktighet men 0,7-1 kg borde inte vara omöjligt för ett steg 1, 0,5-0,6 kg är vad den laddar original för en lättryckare om jag inte misstar mig
    Senast redigerat av Raysed den 2021-08-02 klockan 18:44.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Har testat att suga/blåsa i backventilerna och det verkar funka som det ska. Kan iofs byta och testa så man är säker. Har ryckt och pluggat R slangen och det blev ingen skillnad. Har bara glt så det känns som att det är något knas på styrningen av MV.

  4. #4
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Vet inte hur den här pcc enheten fungerar (eller vad den heter) som bsr använder men om du laddar in original program och kollar om den fortfarande laddar dåligt. Inte så annars att bilen gått in i limpmode kanske.

    Kärvande wg, trasig dumpventil, R slangen från spjällhuset till t korset vid mv kan ha dolda sprickor i ändarna. Finns mycket som kan strula. Skulle inget av ovan nämna funka/vara trasigt kan du alltid prova att koppla bort batteriet nån minut, kan i bästa fall hjälpa
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem!
    Av Ztyling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 07:50
  2. Laddtrycksproblem Saab 9000 2.0t steg1 -97 *LÖST*
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 21:33
  3. laddtrycksproblem
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •