Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lokalisering utav missljud framvagn NG9-3

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Lokalisering utav missljud framvagn NG9-3

    Hej! Jag är rätt novis när det kommer till hjul/bromsar, jag har ett missljud som uppstår vid 60-70 hastighet och fortsätter låta även vid 100-120. Ljudet följer hastigheten! Vad jag kan lokalisera ljudet så kommer det ifrån h.framsida

    Hörs nästan inget vid 50 och neråt, inget vid gupp/farthinder/kullersten!
    Hörs varken mer eller mindre vid svängar, låg som hög fart.

    Har spelat in ett ljudklipp och laddat upp på Youtube för att ni ska kunna höra! De flesta har väl säkert hört ett hjullager jämfört med vad jag har Låter som ett klapprande. Kan de va krängningshämmaren? Bananstaget? Däcket som är snedslitet?


    Videon är inspelad med sommardäck med rätt och samma lufttryck i alla däck.

    Vad jag även har märkt är att däcket har blivit snedslitet, däckets yttresida. Behövs en hjulinställning, men kan detta orsaka ljudet? Att hjulet är snett o även drar snett mot höger som därav skapar klapprande ljud?

    Bromsoket har suttit löst för fjädern hade hoppat av. Detta gjorde också ett klick/knackljud då bromsoket satt löst, kunde även bli klonk ljud vid gupp men åtgärdat nu med en ny fjäder o tystnat. Men kanske de som spökar ändå?

    Har läst här på forumet angående hjullager, man jag är så fundersam! Vissa säger man ska höra de klart och tydligt vid svängar, min blir varken mer eller mindre ljudmässigt värre. Inga knarrandet, inga vinande ljud och inga klonk ljud vid svängar.

    Ifall man ska dra i däcket hela den processen för kolla hjullager, ska båda däcken vara i luften eller räcker de med att höja högersida?

    Däcket är fastspänd så det är inte missljud utav att hjulet är löst.

    Tack förhand!
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2020-03-04 klockan 09:26.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Om ett hjullager i fram är dåligt så hörs det som du skriver väldigt väl när man svänger. Om vi säger att det låter mer om du svänger vänster så är det oftast (98%) höger fram hjullager som är dåligt.

    Dock så kan man få ett hjullager liknande oljud om man får klackar/hajfenor på insidan utav däcket. Dock så brukar detta va på bakhjulen.

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Ja fel inställning kan orsaka ljud, Vår stod helt fel och det lät precis som ett hjullager. Fick det justerat nu när jag bytte till nya vinterdäck och ljudet är helt borta. Lät ungefär som på videon och vår slet däck nå makalöst ska tilläggas.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Många firmor som sysslar med hjulinställning tar in bilen på en "undersökning" om du ber dem för en liten peng (ca 300kr). De kan rekommendera dej vad du skall göra för åtgärd efter det för att få det bra. Kan vara värt o veta. 300kr är ingenting i förhållande till vad nya sulor som slits snett kostar. Hos min favvo-firma drar de till och med av 300:- på en komplett hjulinställning om det visar att det var det som behövdes.

    Bra o veta för alla "noviser" där ute. Kan vara nog så svårt o lokalisera klonk, bonk och liknande ljud från fram o bakvagn även om man hållt på ett tag men sånna firmor brukar veta vad de snackar om. De håller ju inte på med annat hela dagarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Exclamation HJULLAGER

    Hej igen! Ville uppdatera mitt inlägg

    Mitt oljud var ett hjullager höger fram som hade gjort sitt, dock var det inget glapp när man tog tag kl 9 och 15 samt 12 och 6 på fälgen. Missljudet ändrades med tiden som även hörs i video 1 och 2, först lät det som ett ojämt slitet däck/helikopter som i video 1. Video 2 hör man klart och tydligt att bilen låter nästan som en motorbåt som är ute och kör/morrar haha. Ljudet uppkom så fort som i 20km/h efter kört med lagret ett tag och blev bara värre med hastigheten.

    Men det jag vill poängtera är ett hjullager behöver inte glappa för att det ska vara dags att byta. Samt behöver det inte låta värre vid några svängar. Räcker med att det finns ett missljud. Även när hjullagret skulle av var det ett helvete att få loss och vart inga missljud eller konstigheter när vi kände o hade oss på de gamla lagret efter uttag för att hitta felet i lagret.

    Ps. Glömde även beskriva att jag hade ytterligare en symtom på bilen när lagret var kasst. Det var att när bilen rullade så slog det till i gaspedalen som ett "tick tick tick", detta fenomen uppstod varje gång bilen sattes i rullning och kändes ganska väl. Samtidigt som det slog i gaspedalen så slog det även där passagerare fram har sina fötter, alltså golvet. Även detta försvann med nytt lager.

    Bilen är knäppt tyst nu med ett nytt hjullager ifrån FAG

    Video 2

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Saabtjejen den 2020-03-05 klockan 07:52.
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    En kommentar...
    Jag har råkat ut för det du beskriver men med skillnaden att ljudet inte försvann vid byta av lager fram. Eftersom orsaken istället var att bakhjulets lager var kass. Visserligen på en 9-5, men ändå.

    Värt alltså att kolla alla hjulen i sådana här lägen innan man beställer delar...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Hjälp med lokalisering utav sladd NG9-3 -08
    Av Saabtjejen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-11-19, 13:15
  2. [LÖST] Missljud i framvagn NG9-3 TTiD
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 12:56
  3. [LÖST] Missljud framvagn NG9-3 -04
    Av cforsberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 18:38
  4. [LÖST] Missljud framvagn NG9-3
    Av alexas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-12, 21:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •