Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Styra motorvärmaren från SID OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    39

    Motorvärmar-styrning SID

    Jag har en 9-5 Aero -03 med timer för den elektriska motorvärmaren i SID:en.
    Går det att avaktivera/stänga av och isåfall hur?
    Tycker den är onödig då jag redan har timer på motorvärmarstolpen både hemma och på jobbet. Har försökt söka på forumet men kan inte hitta något om hur man kopplar ur timern.
    I garaget:
    Saab 9-5 Aero -03

  2. #2

    Re: Motorvärmar-styrning SID

    Det deaktiveres med Tech2.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337

    Styra motorvärmaren från SID OG9-5

    Tja!

    Tidigare ägde vi en OG9-5 MY03 eller MY04 (minns ej). Den hade styrning till motorvärmaren i SID:en. Kan jag få det på min 07:a som har SID:en i instrumentpanelen? Antar att det står beskrivet i WIS:en med men jag vet inte vad jag skall söka på bara. Nån som vet? Har all nödvändig hårdvara och Tech2 som jag antar behövs.


    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Pratar du elektrisk motorvärmare eller diesel/bensinvärmare? Det förstnämnda kan man väl inte styra via bilen original eller?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Du behöver väl ha relästyrning av motorvärmarkretsen? Tex en sån här: https://www.defa.com/content/uploads...ys/1279005.pdf

    Sen behöver kablage dras till mellan relästyrningen och säkringscentralen i motorrummet och ett relä monteras. Ledningsnätet mellan SID/SIU och säkringscentralen ska vara fördraget på alla bilar. Och slutligen behöver nog SIU programmeras för att aktivera funktionen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Det är elektrisk motorvärmare i kombination med kupévärmare jag tänker på. Relät som behövs har jag. På våran gamla bil var kablaget inte färdigdraget utan där hade man lagt till en tråd till handsken/kontakten som gick till SID:en som jag tror jordade spolen i relät men på de modellerna såg det inte SID:en alls så ut och var betydligt lättare o komma åt.


    Heter SID:en "SIU" i de senaste årsmodellerna med displayen i huvudinstrumentet?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Finns en monteringssats från defa för just SID styrning men den passar bara upp till 2006. Sen verkar det ju bli annorlunda som du redan själv konstaterat. Är troligen inga analoga signaler längre via den vägen.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Upp till 2005 så jordar SID pin 18 som går via H33-1 vid a-stolpen (position 29) och sen vidare till säkringscentralen.
    Från och med 2006 så jordar SIU pin 20 som går via H33-1 vid a-stolpen (position 29) och sen vidare till säkringscentralen.

    Detta enligt WIS.

    Monteringssatsen borde alltså fungera även på 2006-. Även om man kanske behöver byta terminalen om det skiljer mellan SID och SIU.

    SIU är 2006- SIDen. Displayen sitter i huvudinstrumentet, men själva ECUn sitter monterat på baksidan av huvudinstrumentet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Du behöver väl ha relästyrning av motorvärmarkretsen? Tex en sån här: https://www.defa.com/content/uploads...ys/1279005.pdf

    Sen behöver kablage dras till mellan relästyrningen och säkringscentralen i motorrummet och ett relä monteras. Ledningsnätet mellan SID/SIU och säkringscentralen ska vara fördraget på alla bilar. Och slutligen behöver nog SIU programmeras för att aktivera funktionen.
    Fördraget är det inte, man får dra kabel från motorrummet till SID och montera kontaktstift i befintligt kontaktstycke om man vill ha styrning via SID, i alla fall i modeller före 2006.

    Sedan behöver detta aktiveras med Tech2, där man också måste välja värmartyp (bränsle eller elektrisk). Vid val av elektrisk värmare så startar värmaren vid angiven tid och går i tre timmar.

    Observera också att det är stift 19 på årsmodell 2003 och äldre.
    Senast redigerat av SaabJohan den 2019-11-08 klockan 01:27.

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Upp till 2005 så jordar SID pin 18 som går via H33-1 vid a-stolpen (position 29) och sen vidare till säkringscentralen.
    Från och med 2006 så jordar SIU pin 20 som går via H33-1 vid a-stolpen (position 29) och sen vidare till säkringscentralen.

    Detta enligt WIS.

    Monteringssatsen borde alltså fungera även på 2006-. Även om man kanske behöver byta terminalen om det skiljer mellan SID och SIU.

    SIU är 2006- SIDen. Displayen sitter i huvudinstrumentet, men själva ECUn sitter monterat på baksidan av huvudinstrumentet.
    Får jag fråga vad du sökte på för att hitta infon om 2006 o framåt?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Elschema för alla årsmodeller finns i WIS. Tyvärr avslöjar inte schemat om det är fördraget eller inte och jag gjorde ett felaktigt antagande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Fördraget är det inte, man får dra kabel från motorrummet till SID och montera kontaktstift i befintligt kontaktstycke om man vill ha styrning via SID, i alla fall i modeller före 2006.

    Sedan behöver detta aktiveras med Tech2, där man också måste välja värmartyp (bränsle eller elektrisk). Vid val av elektrisk värmare så startar värmaren vid angiven tid och går i tre timmar.

    Observera också att det är stift 19 på årsmodell 2003 och äldre.
    Jag glömde helt bort 98-03 vs 04-05 SID, så det är helt rimligt att det används en annan pinne där. Tack för rättelsen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Inaktivera tidsstyrning av motor- och kupévärmare, OG9-5 -02

    Jag har ett frustrerande problem med min 9-5:a årsmodell -02. Motor- och kupévärmare går endast att köra igång via att ställa in en av de programmerbara tiderna A, B, eller C, eller genom MANUAL START för att köra den direkt i 60 minuter.
    Detta är väldigt opraktiskt för mig, jag har tidsstyrning på min elstolpe som jag kan styra via nätet. Mycket enklare än att behöva gå ut till bilen och köra igång den!
    Vad jag vill är att motor- och kupévärmare är igång så länge bilen får ström via motorvärmarkabeln, oavsett om jag ställt in timern på SID:en eller inte.

    Är det någon här som vet hur man kan koppla förbi detta så att MoK går av sig själv så länge kabeln är i?

    Tack på förhand!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Det är bara att ta bort 230V reläet i motorrummet.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 21:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Styra motorvärmaren via SID OG9-5 BioPower
    Av eriol067 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-13, 15:15
  2. aux som man kan styra med rattknapparna??
    Av wilderness80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 22:15
  3. Styra kupevärmare med SID, vad behövs? OG9-5
    Av chucken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •