Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5

  1. #1

    Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5

    Hej!

    Jag håller på att försöka fixa problem med övertryck i vevhuset. Det läcker små mängder olja runt vissa packningar vilket fick mig att kontrollera om det var övertryck (med hjälp av en gummihandske på oljepåfyllningsröret ), vilket det visade sig vara. Vidare felsökning och byte av backventilen visade att det inte går att suga i slangen i lilla kretsen före backventilen. Slangen efter går fint att blåsa i.

    Vad brukar vara felet när det är så? Igensatt oljefälla? Har sett här på forumet att vissa byter den uppifrån men det ser väldigt trångt ut.

    EDIT: Kan för övrigt tillägga att det var ganska friskt med olja i slangarna vid backventilen.

    Bilen är en 9-5 årsmodell 2005 med B235E-motor.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Borde ju vara tätt någonstans och då är den hårda plastslangen ner till oljefällan, eller själva oljefällan de rimligaste ställena.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Nu har jag varit tråkig och bokat tid på verkstad för att åtgärda problemet. Tröttnade på att stå ute i mörker och kyla och skruva. De trodde på igensatt oljefälla, men vi får se.
    Får lägga min energi på roligare saker istället, som att fixa backvarnarna (och stolsvärmen)

  4. #4
    Verkstaden (som inte specifikt är en Saab-verkstad) menade att det inte var övertryck. De hade lossat oljelocket och det hoppade inte när motorn gick så de bedömde att det var okej och att det bara är att köra på. Jag menar att det absolut är övertryck då en gummihandske placerad på oljeröret blåses upp när motorn går, och blåses upp ännu mer när man varvar upp en del. Tydligen var oljefällan okej och slangarna hade kontrollerats. Turbon börjar bli lite sliten så den kanske ställer till det.

    Jag anser att det inte bara är att köra på då man riskerar att förstöra packningar och i längden risk för olje sludge.
    Några tips på vad jag kan gå vidare med att testa? Är inne på att göra ett kompressionsprov, men något annat utöver det och vevhusventilation?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Byte kolvringar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Du tror att det är så illa? Det blir nog dyrare att fixa än det är värt i så fall tyvärr...
    Planerar ett kompressionsprov i morgon, så får jag se.

  7. #7
    Kompressionsprovet gav följande resultat:
    1: 12,5
    2: 12,1
    3: 12,5
    4: 12,5

    Tycker det verkar rätt bra, med reservation för att jag kanske inte lyckades hålla emot lika hårt på alla cylindrar. Min provare har ingen passande gäng, så jag får använda gummi-nippeln som följde med.
    Den rykte inget efter start heller, och inte efter varmkörning, men om varvar lite i neutral och sen släpper av så börjar den ryka (troligen även när man släpper av efter acceleration).
    Kolvringar och topplockspackning verkar därmed vara okej.

    Ska kolla turbon på fredag, då jag inte har tid innan medan det är ljust ute...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Komp provet är väl ok tycker jag men undrar om det inte kan vara fastnade kolvringar ändå? När mina kolvringar satt fast var det okay kompprov vad jag vill minnas, demontering av motorn visade ändå att samtliga ringar var fast mer eller mindre och särskilt då oljeskrapringarna nertill var orubbliga.

    Oljefällan insidan i ventilkåpan, är den täppt? Vet inte hur det är gjort på sena ventilkåpan från 04 uppåt men på tidiga finns oljefälla på insidan med "j-rören" Det är vanligt att det blir stopp i j-rören och det kan orsaka högt vevhustryck med blå rökpuff vid start precis som fastnade kolvringar gör. Sedan har jag varit med om högt vevhustryck vid ett tillfälle då jag hade en dålig turbo men övertrycket upphörde efter byte av turbon. Kanske en dålig turbo kan läcka ner kompressortryck genom turbons oljeretur och orsaka övertryck i vevhuset?

  9. #9
    Det känns ändå lite knepigt att kolvringarna skulle vara ett problem efter 18000 mil. Utesluter det inte, men hoppas på att det är något billigare.
    Oljefällan är kontrollerad, och slangarna. Det gjordes av samma verkstad som menar att det inte var övertryck trots att handsken blåses upp, så vet inte hur mycket jag litar på det.

    Har hört att en dålig turbo ska kunna läcka tryck via oljeledningarna, så jag hoppas på att det är felet. Turbon är ju ändå billigare att byta än kolvringar. Skulle kunna göra det själv, men känns lite bökigt att göra på uppfarten eftersom kylarvätskan måste tappas ur och samlas upp i något.

    Får se på fredag hur skicket är på turbon, men tror aldrig att den är bytt så det är nog dags.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det inte enklast och billigast att kontrollera "j-rören" i ventilkåpan som nämns ovan.
    Var det den slangen du inte kunde suga /blåsa i "lilla kretsen" ?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Mmm.. det kan jag säga att har en 9-5 gått mer än 15000 så är det inte ovanligt att den redan har börjat förbruka lite olja pga kolvringar som börjat koksa fast, det är ett vanligt problem men inte många som tar isär och fixar det utan det går väl rätt ok att köra vidare länge till och fylla på olja eftersom som förbrukningen ökar om man vill. Gjorde så själv i flera år innan jag åtgärdade och sedan dess förbrukar motorn nada olja, hur länge får vi se. Jag provade wd-40 metoden att fixa problemet först, är av uppfattningen att wd-40 ej kan lösa kokspartiklarna. Kanske min enkla modifiering av kolvarna räddar mig från fortsatt fastnade ringar.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Är det inte enklast och billigast att kontrollera "j-rören" i ventilkåpan som nämns ovan.
    Var det den slangen du inte kunde suga /blåsa i "lilla kretsen" ?
    Det har jag tänkt göra. Vill ändå se hur det ser ut där under innan turbon eventuellt byts. Det kan ju ge en indikering på om man bör ta ner tråget och rengöra.

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Mmm.. det kan jag säga att har en 9-5 gått mer än 15000 så är det inte ovanligt att den redan har börjat förbruka lite olja pga kolvringar som börjat koksa fast, det är ett vanligt problem men inte många som tar isär och fixar det utan det går väl rätt ok att köra vidare länge till och fylla på olja eftersom som förbrukningen ökar om man vill. Gjorde så själv i flera år innan jag åtgärdade och sedan dess förbrukar motorn nada olja, hur länge får vi se. Jag provade wd-40 metoden att fixa problemet först, är av uppfattningen att wd-40 ej kan lösa kokspartiklarna. Kanske min enkla modifiering av kolvarna räddar mig från fortsatt fastnade ringar.
    På förra 9-5an började den dra olja efter 26000 mil. Från att inte ha dragit någon olja till att ibland dra nästan en deciliter per 100 mil. Den här har inte dragit någon olja alls, däremot har den börjat trycka ut olja genom packningar sedan en tid. Därav undersökning av vevhusventilation och övertryck.

    Börjar med turbon, men vädret såg inte ut att bli bra i morgon så det blir nog på lördag. Ska fixa en ny packning till ventilkåpan och lyfta av den nästa vecka.
    Har tidigare haft svårt att få packningen att ligga kvar vid montering, men sist "limmade" jag fast den med flytande packning och då gick det bra.

    Den går väldigt bra annars, börjar bara bli trött på att stå ute i kyla, mörker och tidvis regn och snö och skruva. Roligare att köra

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Nu har jag kollat turbon. Den behöver bytas.
    Knappt något glapp radiellt, men det glappar någon millimeter axiellt. Det var ganska gott om ny fin olja i kompressorhuset, och i röret ner från turbon från där röret från by-passventilen ansluter. Det har börjat ryka i princip hela tiden på tomgång och när man gasar och släpper upp. Slutar ryka runt 4500 rpm i neutral. Den har gått ojämnt på tomgång ett tag, och misständer gärna lite både på tomgång och vid högre varv när den är obelastad. Kan kanske förklaras av att den får oväntat tillskott av olja med i förbränningen.

    Lossade också på slangen till vevhusventilationen på ventilkåpan, och det är definitivt inte stopp där i. Det blåser på rejält. Man hör ett tydligt sus, och känner luft flöda rejält. Flödet är lite ojämnt, och det känns som att det går i takt med kolvarna. Kolvarnas rörelser borde väl ta ut varandra?

    Vågar man lossa insuget och starta motorn? Tänker att då bygger inte turbon något tryck, och om övertrycket kommer från turbon som trycker luft in i oljeslangarna så borde övertrycket försvinna om man gör detta. Vill inte byta turbo och stöta på problem så dyra att det inte är värt att fixa. Tycker också att jag hör kamkedjan en del, men den mättes upp till ~16mm så sent som i våras (15,5 förra hösten), så även om den är lite över så är det inte så farligt.

    Vad tror ni, kan övertrycket vara turbons fel?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Byte kolvringar.
    Hej,lura inte dig själv,gör som citat
    Peter

  15. #15
    Eftersom jag inte har plats och utrustning att göra det själv så blir det nog för dyrt att byta kolvringar när dessutom turbon måste bytas också. Kamkedjan kommer också att behöva bytas inom en inte allt för avlägsen framtid den också. Det är synd, för det är en bra utrustad bil och jag har lagt många timmar på den redan.

    Men hur kan ringarna vara dåliga om kompressionen är bra? Det går inte riktigt ihop för mig.

    Om det är så att ringarna verkligen måste bytas så blir nog alternativet att sätta dit en billig eftermarknadsturbo och köra så länge det håller, för att få tag i en annan med likvärdig utrustning i bättre skick kostar också pengar. Dessutom måste ju värdet bli ganska lågt om man säljer i befintligt skick, så ekonomiskt funkar det nog inte att byta heller. För övrigt så verkar kvaliteten och utrustningen på många håll ha försämrats några snäpp från 99 års modell till 05. Man ser verkligen att varenda krona skulle sparas, vilket är väldigt synd.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är oljeskrapringarna som brukar vara problemet. Inte de två övre kompressionsringarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Okej, då förstår jag. Ett leakdown-test borde väl i så fall kunna avslöja om det är problemet?
    Den har knappt dragit någon olja alls innan turbon gick. Brukar man inte få hög oljeförbrukning med dåliga oljeskrapringar?

    Ska åka till en GDS-hall och personligen inspektera oljefälla och returslangen till tråget i morgon för att vara säker på att det inte är ett problem med vevhusventilationen. Sen kanske det kan vara läge att göra ett leakdown-test om det kan hjälpa till att ställa en diagnos. Det får i så fall avgöra hur jag går vidare med turbon och eventuella övriga åtgärder. Hur som helst så känns det dumt att lägga pengar på en bra turbo om problemet med övertryck inte blir löst. Då rasar den kanske snart igen.

    Det är sådana här gånger man önskade att man hade ett bra och välutrustat garage. Det hade varit ett spännande projekt att byta kolvringar.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Första posten tyder på att motor läcker olja. Övertryck i vevhuset kan i princip bara bero på två saker:
    1. Kolvringar som inte håller tätt.
    2. Trasig vevhusventilation (läckande backventil så man får laddtryck i vevhuset tex, eller tätt någonstans).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Ja, den läcker lite olja, men det märks knapp på oljenivån. Det kommer några droppar i veckan på marken under bilen.

    Ska kolla hela vevhusventilationen personligen, annars kanske WD40-metoden får en chans.

  20. #20
    Börjar sakta att acceptera att det troligen är kolvringarna, men är fortfarande inte helt säker på att vevhusventilationen fungerar som den ska.
    Det vore mycket bättre om det var något billigare.

    Jag har undersökt slangen ner till tråget, och den är så ren och fin inuti att man nästan tror att den är oanvänd. Oljefällan hade jag inte möjlighet att montera ner nu, så jag är inte säker på dess skick än. Det är ganska gott om olja som har runnit på baksidan motorn. Hela baksidan inklusive oljefällan är täckt i ett tunt lager olja som ser lite halvfärsk ut. Det verkar ha läckt i små mängder under en lång tid, men vet inte om det fortfarande läcker där. Hittar inga läckor runt ventilkåpan. Det är även lite fuktigt på framsidan av motorn på den lilla avsatsen som är vid topplocket i hörnet mot lådan. Hela tråget är täckt i ett tunt lager olja, och det hänger någon droppe vid oljepluggen. Det är förmodligen därifrån det droppar några droppar ner på uppfarten efter att man har parkerat. Det läcker definitivt inte vid kedjesträckaren (längre) för den packningen bytte jag i våras för att åtgärda just det problemet.


    Jag satte en handske på oljepåfyllningsröret igen och testade lite. Det tar ca 2 sekunder för handsken (storlek large) att fyllas med luft igen efter att jag tryck ihop den helt. Den tiden är samma oavsett om jag gör det med motorn på tomgång eller varvad till 3000 rpm. Trycket verkar alltså inte påverkas nämnvärt av varvtalet när motorn är obelastad, och det verkar heller inte vara speciellt högt tryck. Det skulle vara intressant att veta hur trycket i vevhuset påverkas när turbon laddar, men handskmetoden funkar ju inte med huven stängd under tiden man är ute och åker.

    Det är rejält sug före backventilen som sitter uppepå motorn. Jag provade plugga ur slangen från ventilkåpan igen och kände om det var något sug i den, men det var antingen inget sug, eller blåste lite. Svårt att säga. Jag provade också att göra samma sak med slangen som ansluter vid insuget före turbon, och samma sak där. Jag vet inte om det ska vara något sug i någon av de slangarna, men jag tycker att det borde vara det? Inte ens om jag sätter ett finger i båda samtidigt får jag något sug. Jag kanske är ute och begagnar velocipeden här, men borde det inte vara undertryck i vevhusventilationen om det är sug uppe vid backventilen? Det är väl hela principen för hur vevhusventilationen fungerar?

    Föregående tester av vevhusventilationen gjordes direkt efter kallstart, men när motorn uppnått arbetstemperatur så testade jag igen. När jag pluggar båda slangarna (vid ventilkåpan och vid insugen före turbon) så börjar handsken genast blåsas upp mer. Det hände inte när motorn var kall. Det verkar alltså byggas mer tryck när motorn är varm. Är det vad som förväntas när oljeskrapringarna är i dåligt skick?

    Ska försöka låna en cylinderläckagetestare så kan jag kanske få ett svar på svart och vitt hur det är med oljeskrapringarna och eventuellt gå vidare med WD40-metoden baserat på det.

Liknande ämnen

  1. Övertryck vevhus NG9-3 B207
    Av 018Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-03-03, 12:00
  2. Oljeläckage runt oljefiltret OG9-5 B2x5
    Av Wztrbrg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-12, 21:24
  3. Kylvätske- och oljeläckage B2x5
    Av Deedum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-03-14, 00:01
  4. Oljeläckage OG9-3 B2x5
    Av Appelqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 21:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •