Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej,
    Ett cylinderläkage-test kommer inte berätta sanningen om oljeskrapringarna. Du kan ha bra täthet fast oljeringarna sitter fast. Oljeringarna skrapar oljefilmen men tätar inte mot kompressionstrycket utan det gör kompressionsringarna. WD-40 kan inte lösa kokset mellan oljeskrapringarna ens om man tar isär motorn och lägger kolvarna i ett bad med WD-40, jag har provat. Finns däremot ett annat alkaliskt medel som man blandar med vatten som löste kokset i oljeringarna väldigt effektivt! Men som sagt vattenhaltigt så jag skulle undvika hälla i det i en motor.

    Med motorn avstängd ska det gå att blåsa från ventilkåpan mot backventilen men det ska inte gå att suga i den. Blåser du i tjocka slangen från ventilkåpan och du hör att det bubblar nere i tråget är det inte stopp i vevhusventilationen, ska inte gå trögt att blåsa där utan du ska ha en bra fri passage i slangarna ner mot oljefällan.

    Du säger att det är rent och fint i slangen ner mot tråget, det borde finnas viss oljighet där. Tag därför och kolla ventilkåpan om det är stopp i ventilkåpans oljefälla där slangen är ansluten, så att "motorn kan andas ut i slangen" , lossa slangen och sug/blås i ventikåpan för att kolla.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Backventilen är det inget fel på alls. Den är precis bytt mot en ny i metall, och den fungerar som den ska. Det har jag testat.
    Det var lite olja i slangen ner i tråget, men inte mycket. Det flödar bra med luft ur ventilkåpan när motorn går och slangen är loss, så där kan det inte vara stopp. Däremot så är det ganska mycket olja vid anslutningen på slangen, men det kanske är normalt?

    Jag har beslutat att byta oljefälla. Den är så pass billig så man lika gärna kan prova och hoppas på att det blir någon skillnad.

    Inser även att WD40 kanske inte fungerar, men det är ändå tillräckligt många som provat med en klar förbättring att jag tycker att det är värt att göra innan man beslutar om man ska gå vidare och byta kolvringar eller byta bil.

    Alla slangar i vevhusventilationen är kontrollerade, ventilkåpan är det inte stopp i, och slangen till tråget ser bra ut, och det är inte stopp från slangens anslutning ner i tråget heller. Det är bara oljefällan som jag är osäker på fortfarande, och den kommer som sagt att bytas. Hoppas med försiktig optimism på att det löser problemet.

    Tack för alla bra svar så länge! Återkommer med resultatet efter att en ny oljefälla är på plats.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Vevhusventilation måste vara i ordning, turbon (ringen mot turbinhuset) måste vara bra, dricker den olja är det fortfarande typ det här som gäller (min beställning idag, 10% rabatt):
    Skjermbilde.PNG

    Visst kostar det lite, men om du skruvar själv går det ju på hobby/trimkontot.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Nu har oljefällan bytts, och det löste problemet!

    Verkstaden som kollade oljefällan och sa att den var okej har inte gjort ett speciellt bra jobb. Då är det bara att slänga i en ny turbo, fixa en läckande styrväxel, byta värmedyna i förarstolen och fixa backvarnarna så fungerar allt som det ska sen och den här Saaben får rulla några tusen mil till

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Nu har jag kollat turbon. Den behöver bytas.
    Knappt något glapp radiellt, men det glappar någon millimeter axiellt. Det var ganska gott om ny fin olja i kompressorhuset, och i röret ner från turbon från där röret från by-passventilen ansluter. Det har börjat ryka i princip hela tiden på tomgång och när man gasar och släpper upp. Slutar ryka runt 4500 rpm i neutral. Den har gått ojämnt på tomgång ett tag, och misständer gärna lite både på tomgång och vid högre varv när den är obelastad. Kan kanske förklaras av att den får oväntat tillskott av olja med i förbränningen.

    Lossade också på slangen till vevhusventilationen på ventilkåpan, och det är definitivt inte stopp där i. Det blåser på rejält. Man hör ett tydligt sus, och känner luft flöda rejält. Flödet är lite ojämnt, och det känns som att det går i takt med kolvarna. Kolvarnas rörelser borde väl ta ut varandra?

    Vågar man lossa insuget och starta motorn? Tänker att då bygger inte turbon något tryck, och om övertrycket kommer från turbon som trycker luft in i oljeslangarna så borde övertrycket försvinna om man gör detta. Vill inte byta turbo och stöta på problem så dyra att det inte är värt att fixa. Tycker också att jag hör kamkedjan en del, men den mättes upp till ~16mm så sent som i våras (15,5 förra hösten), så även om den är lite över så är det inte så farligt.

    Vad tror ni, kan övertrycket vara turbons fel?
    Min kedja lät illa och byttes således redan vid 15,5 mm.

  6. #26
    Kedjan rasslar lite när motorn är kall, så egentligen bör den kanske bytas nu, men det kostar nästan vad bilen är värd att få den bytt. Om den går bra nu efter turbobytet så är det dags att fundera på ett kedjebyte inom den närmsta framtiden.

Liknande ämnen

  1. Övertryck vevhus NG9-3 B207
    Av 018Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-03-03, 12:00
  2. Oljeläckage runt oljefiltret OG9-5 B2x5
    Av Wztrbrg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-12, 21:24
  3. Kylvätske- och oljeläckage B2x5
    Av Deedum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-03-14, 00:01
  4. Oljeläckage OG9-3 B2x5
    Av Appelqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 21:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •