Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5

Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5

Hej!

Jag håller på att försöka fixa problem med övertryck i vevhuset. Det läcker små mängder olja runt vissa packningar vilket fick mig att kontrollera om det var övertryck (med hjälp av en gummihandske på oljepåfyllningsröret ), vilket det visade sig vara. Vidare felsökning och byte av backventilen visade att det inte går att suga i slangen i lilla kretsen före backventilen. Slangen efter går fint att blåsa i.

Vad brukar vara felet när det är så? Igensatt oljefälla? Har sett här på forumet att vissa byter den uppifrån men det ser väldigt trångt ut.

EDIT: Kan för övrigt tillägga att det var ganska friskt med olja i slangarna vid backventilen.

Bilen är en 9-5 årsmodell 2005 med B235E-motor.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Borde ju vara tätt någonstans och då är den hårda plastslangen ner till oljefällan, eller själva oljefällan de rimligaste ställena.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Nu har jag varit tråkig och bokat tid på verkstad för att åtgärda problemet. Tröttnade på att stå ute i mörker och kyla och skruva. De trodde på igensatt oljefälla, men vi får se.
    Får lägga min energi på roligare saker istället, som att fixa backvarnarna (och stolsvärmen)

Verkstaden (som inte specifikt är en Saab-verkstad) menade att det inte var övertryck. De hade lossat oljelocket och det hoppade inte när motorn gick så de bedömde att det var okej och att det bara är att köra på. Jag menar att det absolut är övertryck då en gummihandske placerad på oljeröret blåses upp när motorn går, och blåses upp ännu mer när man varvar upp en del. Tydligen var oljefällan okej och slangarna hade kontrollerats. Turbon börjar bli lite sliten så den kanske ställer till det.

Jag anser att det inte bara är att köra på då man riskerar att förstöra packningar och i längden risk för olje sludge.
    Några tips på vad jag kan gå vidare med att testa? Är inne på att göra ett kompressionsprov, men något annat utöver det och vevhusventilation?

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Byte kolvringar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Du tror att det är så illa? Det blir nog dyrare att fixa än det är värt i så fall tyvärr...
    Planerar ett kompressionsprov i morgon, så får jag se.

Kompressionsprovet gav följande resultat:
    1: 12,5
    2: 12,1
    3: 12,5
    4: 12,5

Tycker det verkar rätt bra, med reservation för att jag kanske inte lyckades hålla emot lika hårt på alla cylindrar. Min provare har ingen passande gäng, så jag får använda gummi-nippeln som följde med.
    Den rykte inget efter start heller, och inte efter varmkörning, men om varvar lite i neutral och sen släpper av så börjar den ryka (troligen även när man släpper av efter acceleration).
    Kolvringar och topplockspackning verkar därmed vara okej.

Ska kolla turbon på fredag, då jag inte har tid innan medan det är ljust ute...

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Medlem#
    -
    Komp provet är väl ok tycker jag men undrar om det inte kan vara fastnade kolvringar ändå? När mina kolvringar satt fast var det okay kompprov vad jag vill minnas, demontering av motorn visade ändå att samtliga ringar var fast mer eller mindre och särskilt då oljeskrapringarna nertill var orubbliga.

Oljefällan insidan i ventilkåpan, är den täppt? Vet inte hur det är gjort på sena ventilkåpan från 04 uppåt men på tidiga finns oljefälla på insidan med "j-rören" Det är vanligt att det blir stopp i j-rören och det kan orsaka högt vevhustryck med blå rökpuff vid start precis som fastnade kolvringar gör. Sedan har jag varit med om högt vevhustryck vid ett tillfälle då jag hade en dålig turbo men övertrycket upphörde efter byte av turbon. Kanske en dålig turbo kan läcka ner kompressortryck genom turbons oljeretur och orsaka övertryck i vevhuset?

Det känns ändå lite knepigt att kolvringarna skulle vara ett problem efter 18000 mil. Utesluter det inte, men hoppas på att det är något billigare.
    Oljefällan är kontrollerad, och slangarna. Det gjordes av samma verkstad som menar att det inte var övertryck trots att handsken blåses upp, så vet inte hur mycket jag litar på det.

Har hört att en dålig turbo ska kunna läcka tryck via oljeledningarna, så jag hoppas på att det är felet. Turbon är ju ändå billigare att byta än kolvringar. Skulle kunna göra det själv, men känns lite bökigt att göra på uppfarten eftersom kylarvätskan måste tappas ur och samlas upp i något.

Får se på fredag hur skicket är på turbon, men tror aldrig att den är bytt så det är nog dags.

Liknande ämnen

1. Oljeläckage runt oljefiltret OG9-5 B2x5
    Av Wztrbrg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-12, 20:24
  2. Oljeläckage OG9-5 B2x5 -04
    Av mig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-20, 22:20
  3. Kylvätske- och oljeläckage B2x5
    Av Deedum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9