Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kall nivåkontroll växellådsolja AF40-6 (6vxl aut B284)?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Medlem#
    12670

    Kall nivåkontroll växellådsolja AF40-6 (6vxl aut B284)?

    Hej!

    Enligt WIS skall man göra ett antal moment under tomgång, vid temp 70-80 grader, när man gör oljenivåkontroll på AF40-6 (6vxl aut B284). Vad riskerar att gå fel om man följer proceduren, men som ett kallbyte istället (utan att låta motorn gå)? Går det ens?
    Jag har alltså inte någon Tech2/eSID för att läsa temperatur och säkerställa att den är mellan 70-80. Är det bättre att låta den gå på tomgång ett tag, trots att jag inte kan läsa av temperaturen, än att göra ett kallbyte?

    Jag har läst alla trådar jag kan hitta på ämnet oljebyte AF40 men hittills inte lyckats hitta någon förklaring till varför det bör göras under tomgång enligt WIS, bara olika sätt att göra det varmt respektive kallt, enligt lite olika principer.

    Mvh,
    Marcus

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Nu tycker jag saker utan att veta i detalj men att det ska vara varm olja är ju för att den ska vara mer lättflytande. Exakt gradtal på oljan, om det är 60 grader eller 90 grader eller rekommenderade 70-80 grader, kan inte på nåt vis inverka på oljebytet som sådant.
    Fast jag skulle välja att lämna in bilen för sköljning och byte av all olja. Att byta bara en del av oljan tycker jag är halvgjort jobb.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Att man kollar oljan vid motorgång och att den är varm har har göra med att varm olja expanderar samt att en del av oljan cirkulerar i systemet.
    Man kan även tappa ur olja mäta mängden och fylla i samma mängd. Det kräver att det var rätt mängd från början.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Medlem#
    12670
    Tack för svaren!

    Ja, en grov uppskattning av temperaturberoendet (utan att veta exakt för just den här oljan) ger att det trots allt kanske kan diffa några deciliter, bl.a. om man ser till hela oljevolymen. Enligt WIS skall man ju slutfylla med 4dl vid nivåkontroll, så (i storleksordningen) ytterligare några deciliter är ju kanske inte försumbart i sammanhanget.

    Det är nog lika bra att reducera osäkerheterna så mycket som möjligt och iallafall köra på tomgång och göra en någorlunda riktig nivåkontroll, om än utan möjlighet att mäta temperaturen.

    Huruvida det blir sköljning eller successiva byten tre liter i taget får bero lite på omständigheterna när det väl blir av. Tack för synpunkterna!

    //Marcus

Liknande ämnen

  1. How-To: Skölja AF40-6 automatväxellåda / TF-80SC
    Av Andalf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 09:47
  2. Nya fjäderben bak med nivåkontroll.
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 16:29
  3. Växellådsolja F40 6vxl 9-3 SS!
    Av X i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 19:00
  4. Nivåkontroll av automatväxellådsolja 9-3SC?
    Av Tjonge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •