Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Var montera slangvärmare OG9-5 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Var montera slangvärmare OG9-5 1,9TiD

    Köpte mig en 9-5 1,9TiD -07 i somras för att ha som dragbil där dieselvärmaren inte fungerar. Felkod B0452 indikerar efter vad jag förstått att den fått standardfelet med styrdonet. Oavsett tycker jag inte det är lönt att försöka laga den då jag har tillgång till stolpe både hemma och på jobbet.

    Tänkte jag skulle sätta dit en slangvärmare från biltema. Defa har bara kontaktvärmare och Calix blir för krångligt då jag inte har garage eller möjlighet att hålla på någon längre stund.
    Min tanke är att sätta värmaren på slangen som kommer ut från dieselvärmaren men min fundering är om det sitter någon ventil efter det någonstans som inte öppnar om inte antingen värmaren eller bilen går?

    Har försökt letat runt i WIS men tycker den är lite bristfällig för just cirkulation och diesel.

    En fördel med att sätta värmaren där om det går är att om jag startar dieselvärmaren så går cirkulationspumpen för vattnet åtminstone vilket borde kunna hjälpa till vid extrem kyla att värma upp värmeelementet samt motorn i kombination med slangvärmaren?

    //Magnus

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    moderna bilar är hopplösa på slangvärmare på det viset med tvärströmning och konstiga vägar överhuvudtaget. Minsta lilla det inte cirkulerar så eldar man ju upp elementet. Ska man ha den som du beskriver så lär du ju köra cirkulationspumpen hela tiden värmaren är tillkopplad? Blir inte det krångligt?

    Tror det sitter kontaktvärmare på vår och den gör ju helt klart det jobb den ska göra. Underlätta kallstart så på det viset fungerar det ju men den värmer ju som sagt inte vattnet nå vidare men det är ju inte motorvärmarens uppgift ändå. Att höja komforten i kupen alltså.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Problemet med defas kontaktvärme förutom att verkningsgraden är usel är priset. Kostar nästan lika mycket bara värmaren som allt som behövs från Biltema för att få ett komplett system med kupevärme och motorvärme, inklusive alla kablar mm.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack.
    Har sett den förrut men 9-5 är inte med i listan. Dock är det väll samma motor men går slangarna lika?
    Jag hade tänkt mig den andra varianten biltema har för jag tror installationen blir lättare.

  6. #6
    Samma motor, slangarna går samma

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ok, tack.
    Någon som vet dimensionen på dom slangarna? Ø34 mm?

    Skulle dock fortfarande vilja veta om någon har koll på min första fråga?
    Senast redigerat av pmh den 2019-11-04 klockan 16:18.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Inget svar på din fråga men jag har varit nyfiken på dessa
    http://www.anabint.se/Produkter_Bild...orvarmare.html
    vet dock ingen som provat

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Samma motor, slangarna går samma
    Men om jag inte förstår helt fel så sitter väl utloppet på kylaren där värmaren enligt Calix ska sitta högst upp på höger sida på 9-5 TiD? Eller läser jag WIS fel?

    Vilket jag antar att jag gör för utloppet borde ju logiskt sett sitta så långt ner som möjligt...
    Senast redigerat av pmh den 2019-11-04 klockan 19:46.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Det finns en likadan från Defa också om man vill ha just Defa istället, t.ex för att man redan har Defa-anslutningar på andra fordon. Jag har en sådan, men inte i en SAAB. Har funkar bra i dom fem vintrar jag har haft den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Rörvärmaren skall monteras långt ner. På 9-3 TTiD monterade den precis efter kröken i nederkant på kylaren. Höger fram i färdriktningen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    På min 9-5:a finns det en slang vid toppen på höger sida i färdriktningen som viker av över kylaren och går till termostaten vilket borde betyda att det är slangen som leder vattnet in i kylaren?

    Sen finns det en ungefär mitt på på vänster sida i färdriktningen som går mot något rör ovanför turbon. Om värmaren ska sitta där så är enda stället den skulle kunna få plats alldeles vid röret vid motorn och då hamnar den högt upp i slingan. Och om den placeras där, vilket visserligen verkar ganska smart för då kommer all värme in till motorn, hur blir det då med självcirkulation med tanke på att termostaten kommer inte bli så varm så den öppnar? Kommer det varma vattnet trycka sig igenom det kalla vattnet typ?

    Annars borde det ju teoretiskt koka torrt?
    Senast redigerat av pmh den 2019-11-05 klockan 15:56.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Efter mycket om och men tror jag att jag har listat ut det.

    Jag får montera slangvärmaren på slangen som kommer från T-kopplingen från värmeväxlaren och går till avgaskylaren för att sedan återvända till motorn. Det borde ge mig mest värme till motorn.
    Det är dessutom det enda jag ser som överhuvudtaget skulle kunna vara en returslang från värmeväxlaren.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Hur vet du att du får en cirkulation på vattnet där då? Det är ju det som blir marigt med just slangvärmare på konstiga ställen. Får man inte cirkulation så håller ju inte elementet särskilt länge.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Sant men det ställe som känns troligast att jag får cirkulation på. Hur fungerar det egentligen med en blockvärmare (inte kontaktvärmare) som värmer vattnet måste inte det också cirkulera?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Funderar på om jag kanske ska köra Calix ändå så slipper jag oroa mig för cirkulation mm.
    Är det någon som vet om det går bra att komma åt frostpluggen och montera den ovanifrån om man tar bort slangen till turbon?
    Senast redigerat av pmh den 2019-11-07 klockan 10:12.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Moderna bilar är som sagt värst när det gäller egna lösningar och cirkulation men de insticksvärmare som säljs av Defa och Calix får nog anses utprovade för montage om man följer monteringsanvisning. Många ggr finns det som sagt inte insticksvärmare och då beror det oftast på att de anser att det inte blir en bra lösning. Kan vara cirkulationsproblem och det kan vara annat. På en del bilar har det ju hänt att värmarna hamnat för nära tempgivare så motorn aldrig vet att det är kallt ute och man fått startproblem och massa konstigt. Eller så kan det helt enkelt bli onödigt krångligt att montera även om man kan skönja en plugg nånstans därnere. De resonerar lite olika där..........
    Annars finns ju alltid möjligheten att komplettera med cirkulationspump även för de mindre slangvärmarna. Minnesbilden säger att nån VW passat modell kräver det. Då sätter man en liten pump i serie med värmaren men det kostar ju de också...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Falun
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tid bokad för att montera en Calix på verkstaden.
    Har varken tiden eller orken i kylan att stå och jävlas och försöka få dit den själv så blir vackert att öppna plånboken istället.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Generellt tycker jag att man kan använda sig av Calix/Defas moneringsanvisningar oavsett fabrikat (An t ex) båda har ju lång erfarenhet och mycket kunnande. Finns liksom ingen anl att INTE följa vad de säger.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Kan säga att det funkar inte med slangvärmare från biltema på den kylarslangen som går från topplocket till nedre anslutningen på kylaren.
    Har bränt två st på de sättet.
    Min har calix insticksvärmare som är trasig och jag tänkte snåla och byta till sommaren då jag även tänkt byta ac kompressor. Den sitter så tajt bakom.

Liknande ämnen

  1. Montera slangvärmare, 9-3 2.0T 2002
    Av Frippegubben i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-19, 12:28
  2. Montera ur och i dieselvärmare Saab 9-5 1.9TID 2007?
    Av MadMatz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •