Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Sprutande kylarvätska......

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    69

    Sprutande kylarvätska......

    Har nu en undran över hur detta kommer sig.

    Var ute ikväll å pressade på min lilla stackars 900:a mer än vad som är lagligt. Var uppe i 240 en sväng och sedan låg och cruisade på runt 170 i någon kilometer till. När ja då stannat och låtit turbon kyla i några minuter så stänger ja den. Från huvuen kommer då upp en massa ånga vid expansionskärlet, så ja öppnar du huven å ser att kylarvätskan riktigt trycker ut runt locket. Går in och kollar tempen i bilen, den står då väldigt högt men inte inne på rött. När ja då slår på bilen igen så sjunker nivån i behållaren och tempen sjunker ner till normal.

    Varför hände detta
    Har aldrig tidigare varit med om något dylikt då ja varit ute och kört hårt.

    Tacksam för alla svar.
    Nya kärleken i motorparken
    9-3 ss Aero -05

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Förmodligen så att ditt lock till expansionskärlet är kass, sitter en inbyggd backventil (om man nu kan kalla det) som ska släppa ut kylartrycket om det blir alldeles åt höjderna för högt.
    Det som händer nu är precis som du öppnar locket när vattnet är varmt, det flyger ut. Testa att byta locket, hjälper inte det så lutar det åt toppacking eller dålig vattenpump/täppt kylare.

Liknande ämnen

  1. Sprutande spolarvätska
    Av kryckmeister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •